ok. 1431‑1506 – lata życia Andrea Mantegny, włoskiego malarza i rytownika
1642‑1709 – lata życia Andrea Pozzo, włoskiego malarza i architekta barokowego
1898‑1972 – lata życia Mauritsa życia Mauritsa Cornelisa Eschera, holenderskiego malarza i grafika
1906‑1997 – lata życia Victora Vasarely'ego, węgierskiego artysty, prekursora i przedstawiciela op‑artu
1964 – pojawienie się „op‑art” jako nazwa kierunku nadana przez amerykańskich krytyków sztuki
1931 – urodziła się Bridget Riley, angielska malarka, przedstawicielka op‑art
1943 – urodził się Octavio Ocampo, meksykański malarz
1
Scenariusz dla nauczyciela
R1XRPGnSBfeGI1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
3) modeluje bryły i reliefy, konstruuje samodzielnie małe rzeźbiarskie formy przestrzenne i bryły architektoniczne, a większe projekty realizuje we współpracy z innymi; tworzy aranżacje przestrzenne z gotowych elementów stosując układy kompozycyjne właściwe dla uzyskania zamierzonego wyrazu.
Nauczysz się
definiować pojęcie złudzenia optycznego, oraz wymieniać jego rodzaje;
określać jak artyści wykorzystywali złudzenia optyczne w swojej twórczości.
Złudzenie deformujące
Złudzenie optyczneZłudzenie optyczneZłudzenie optyczne jest obrazem, który powstaje w naszym mózgu w wyniku przypisywania oglądanym przedmiotom właściwości, których one nie mają. Wyróżniamy kilka rodzajów złudzeń optycznych.
Pierwszą grupę stanowią złudzenia deformujące kształt, wielkość i długość oglądanych przedmiotów.
RKjcIgpg5C37p1
RuT4TVZ86eEAB1
R1En9SuCFNFhC1
RgiY3H9uc1suB1
R1MWS6FBeDulr1
RRLzs3Z8rcQtC1
Do tego rodzaju złudzeń optycznych należy również irradiacjaIrradiacjairradiacja. Jasne lub błyszczące przedmioty, oglądane na ciemnym tle, wydają się większe.
R2b2H4XYh89kE1
Złudzenia jasności i barwy.
Kolejnym rodzajem złudzeń optycznych są złudzenia jasności i barwy.
R1Y9ONbA614hi1
RjeaojUbjb1DD1
R1J8FRtVOONQh1
R1TbXcVTyWLzY1
Kierunkiem w sztuce współczesnej, który wykorzystuje złudzenia optyczne, jest op‑artOp‑artop‑art. Jest to rodzaj abstrakcji geometrycznej, w której artyści oddziałują na widza poprzez różnorodne doznania wzrokowe, wykorzystując m.in. złudzenia optyczne. Dążą oni do wywołania wrażenia ruchu poprzez powtarzające się rytmiczne układy kompozycyjne, a często także jaskrawe, wibrujące kolory. Za pierwszego twórcę op‑art uznaje się węgierskiego artystę Victora Vasarely'ego.
Złudzenia optyczne w sztuce
Animacja 3D: Złudzenia optyczne w sztuce
Zapoznaj się z animacją 3D prezentującą przykładowe dzieła, w których artyści wykorzystali złudzenia optyczne.
RHzGEub9d5Cc31
Polecenie 1
Zadanie plastyczne: nauczyciel przygotowuje: nożyczki, bloki techniczne, farby. Uczniowie wycinają z bloku technicznego dziewięć kwadratów. Na środku każdego kwadratu rysują delikatnie ołówkiem kontur mniejszego kwadratu średniej wielkości. (Należy zaznaczyć, aby kwadrat środkowy nie był ani zbyt mały, ani zbyt duży.) Następnie uczniowie zamalowują farbami (plakatowa, tempera, akryl) mniejsze kwadraty barwami podstawowymi (trzy środkowe kwadraty na czerwono, trzy na żółto i trzy na niebiesko). Kolory powinny być intensywne (nierozwodnione). Powstają w ten sposób trzy zestawy kwadratów z barwami podstawowymi. Teraz tła kwadratów w każdym zestawie należy zamalować barwami pochodnymi (jedno zieloną, drugie fioletową, a trzecie pomarańczową – we wszystkich trzech zestawach). Tak pomalowane kwadraty należy ułożyć obok siebie w zestawach.
Zadania
R17EGILIboV6q
Ćwiczenie 1
R12QduSyYseXf
Ćwiczenie 2
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Irradiacja Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Figura niemożliwa Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Kontrast równoczesny Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Figura dwuznaczna Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Powidok Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Irradiacja Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Figura niemożliwa Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Kontrast równoczesny Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Figura dwuznaczna Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni. Powidok Możliwe odpowiedzi: 1. Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczone., 2. Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., 3. Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe., 4. Złudzenie optyczne powstające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), 5. Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Wrażenie, że barwa i jasność obserwowanego obiektu zmienia się w zależności od tła, na jakim jest umieszczona., Przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni., Wrażenie, że jasne lub błyszczące przedmioty oglądana na ciemnym tle są większe., Złudzenie optyczne polegające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt i odwróceniu wzroku widzimy ten sam zamazany kształt, lecz w barwach dopełniających. (Inaczej kontrast następczy.), Figura, która może być postrzegana w dwojaki sposób, jednak jednoczesne widzenie jej dwóch wariantów jest niemożliwe.
Irradiacja
Figura niemożliwa
Kontrast równoczesny
Figura dwuznaczna
Powidok
R1O6434b887mX
Ćwiczenie 3
RNMQQKeCKh1qU1
Ćwiczenie 4
R2sWOa7hC8nuO
Ćwiczenie 5
RyFCHtjlqpwDz1
Ćwiczenie 6
R12O4YsPgsXMo
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Figura niemożliwa
Figura niemożliwa
przedstawienie na płaszczyźnie takiej trójwymiarowej figury, która jest niemożliwa do skonstruowania w przestrzeni.
Irradiacja
Irradiacja
złudzenie optyczne polegające na pozornym powiększeniu rozmiarów jasnych przedmiotów oglądanych na ciemnym tle.
Kontrast równoczesny
Kontrast równoczesny
złudzenie optyczne polegające na tym, że barwa i jasność postrzeganego obiektu zależy od tła, na którym obiekt jest umieszczony.
Kontrast następczy (powidok)
Kontrast następczy (powidok)
zjawisko optyczne polegające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt w jednym z kolorów podstawowych, a następnie odwróceniu wzroku, przed oczami pojawia się na chwilę ten sam, zamazany kształt, w barwie dopełniającej.
Op‑art
Op‑art
od ang. optical art – sztuka optyczna, sztuka wizualna. Termin wprowadzony w 1964 roku na określenie odmiany abstrakcji geometrycznej wykorzystującej zjawiska optyczne, mające poprzez powtarzające się rytmicznie układy kompozycyjne wywołać wrażenie ruchu.
Złudzenie optyczne
Złudzenie optyczne
spostrzeżenia wzrokowe przypisujące oglądanym przedmiotom właściwości, których w rzeczywistości nie mają.
Źródło:
Internetowy słownik języka polskiego PWN, sjp.pwn.pl