Jak pisać list? Lekcja wykorzystująca znajomość lektury "O psie, który jeździł koleją".
Autor/autorka
Aleksandra Gałaś
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Jak pisać list? Lekcja wykorzystująca znajomość lektury „O psie, który jeździł koleją”.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Realizowane podczas tych zajęć zagadnienia są zgodne z podstawą programową oraz z rozkładem materiału nauczania dla klasy trzeciej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Technologie informacyjno‑komunikacyjne uatrakcyjniają zajęcia i ograniczają ich monotonność. Uczniowie uczą się efektywniej, ponieważ ich uwaga jest skierowana na zagadnienie i są w pełni skoncentrowani na zadaniu. W edukacji wczesnoszkolnej niezwykle ważne jest zainteresowanie uczniów tematem i zmotywowanie ich do pracy podczas lekcji. Poza tym we współczesnym świecie korzystanie z TIK jest potrzebne uczniom w codziennym życiu od najmłodszych lat.
7. Cel ogólny zajęć
Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania. Zapoznanie z zasadami pisania listu.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń rozwiązuje test wiedzy o lekturze
uczeń formułuje wypowiedzi na temat lektury
uczeń wymienia elementy składowe listu
uczeń bierze udział w grach dydaktycznych
uczeń samodzielnie pisze list na zadany temat
9. Metody i formy pracy
Metody: Formy:
słowna - indywidualna
oglądowa - zbiorowa
praktyczna
10. Środki dydaktyczne
Lektura „O psie, który jeździł koleją”
Aplikacja wordwall.net
Aplikacja learningapps.org
Komputer z dostępem do internetu
Rzutnik/tablica multimedialna
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu dla każdego ucznia i dla nauczyciela. Tablica multimedialna lub rzutnik.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Test wiedzy o lekturze „O psie, który jeździł koleją”
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne
nauczyciel wita się z uczniami
nauczyciel sprawdza obecność
nauczyciel rozwiązuje sprawy bieżące
2. Test wiedzy o lekturze
DOŚWIADCZENIEnauczyciel pokazuje uczniom książkę, której dotyczyć będzie dzisiejsza lekcja
uczniowie otwierają test wiedzy o lekturze na platformie lerningapps i rozwiązują go - https://learningapps.org/4702523
nauczyciel ocenia znajomość lektury poprzez ilość zdobtych punktów
Aktywność 2
Temat: Ułożenie planu wydarzeń lektury
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
REFLEKSJA
Uczniowie opowiadają o tym co najważniejszego zapamiętali z lektury.
Uczniowie rozwiązują zadanie z układania planu wydarzeń lektury - https://wordwall.net/pl/resource/12870850/polski/plan-wydarze%c5%84-o-psie-kt%c3%b3ry-je%c5%badzi%c5%82-kolej%c4%85
Gdy uczniowie skończą nauczyciel wyświetla zadanie na tablicy i rozwiązuje zadanie według instrukcji uczniów. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i prosi uczniów o prawidłowe ułożenie planu na swoich komputerach.
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie miejsca w lekturze gdzie pojawił się moment pisania listu. Kto był nadawcą, a kto odbiorcą listu w lekturze? Prosi o wypowiedzi uczniów dotyczące listów.
Aktywność 3
Temat: Co to jest list? Jak go napisać?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
TEORIA
Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym co to jest list?
Wyświetla uczniom zasady pisania listu, omawia z nimi poszczególne punkty, które powinny się w liście znaleźć.
Uczniowie rozwiązują zadanie „List i jego części” - https://learningapps.org/6916070
Po zakończeniu nauczyciel wskazuje osobę, która na głos odczytuje dobrze ułożony list w całości.
Aktywność 4
Temat: Samodzielne pisanie listu.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
PRAKTYKA
Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartę pracy, w której zadaniem jest napisanie listu do Zawiadowcy. Na karcie pracy są wypisane punkty, konieczne do zawarcia w liście. Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie.
(karta pracy z platformy superkid.pl „O psie, który jeździł koleją” - ćw. 5)
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie otwierają program paint i rysują w nim buźkę, która ma wyrażać ich emocje po przeprowadzonej lekcji. Buźka uśmiechnięta - uczeń zadowolony, zajęcia były dla niego interesujące. Buźka prosta/bez wyrazu - uczeń nie ma zdania na temat zajęć, żadnych emocji ani pozytywnych ani negatywnych. Buźka smutna- zajęcia były nieciekawe, nie podobały się uczniowi.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz należy dostosować do możliwości grupy, w której są prowadzone zajęcia. Przed rozpoczęciem zajęć należy sprawdzić czy linki nadal działają. Scenariusz przygotowany jest do przeprowadzenia w sali komputerowej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna