Autor/autorka

Aleksandra Gałaś

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Jak pisać list? Lekcja wykorzystująca znajomość lektury „O psie, który jeździł koleją”.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Realizowane podczas tych zajęć zagadnienia są zgodne z podstawą programową oraz z rozkładem materiału nauczania dla klasy trzeciej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Technologie informacyjno‑komunikacyjne uatrakcyjniają zajęcia i ograniczają ich monotonność. Uczniowie uczą się efektywniej, ponieważ ich uwaga jest skierowana na zagadnienie i są w pełni skoncentrowani na zadaniu. W edukacji wczesnoszkolnej niezwykle ważne jest zainteresowanie uczniów tematem i zmotywowanie ich do pracy podczas lekcji. Poza tym we współczesnym świecie korzystanie z TIK jest potrzebne uczniom w codziennym życiu od najmłodszych lat.

7. Cel ogólny zajęć

Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania. Zapoznanie z zasadami pisania listu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń rozwiązuje test wiedzy o lekturze

  2. uczeń formułuje wypowiedzi na temat lektury

  3. uczeń wymienia elementy składowe listu

  4. uczeń bierze udział w grach dydaktycznych

  5. uczeń samodzielnie pisze list na zadany temat

9. Metody i formy pracy

Metody:                            Formy:

  • słowna                    - indywidualna

  • oglądowa               - zbiorowa

  • praktyczna 

10. Środki dydaktyczne

Lektura „O psie, który jeździł koleją”
Aplikacja wordwall.net
Aplikacja learningapps.org
Komputer z dostępem do internetu
Rzutnik/tablica multimedialna

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do internetu dla każdego ucznia i dla nauczyciela. Tablica multimedialna lub rzutnik.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Test wiedzy o lekturze „O psie, który jeździł koleją”

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      1. Czynności organizacyjne

      • nauczyciel wita się z uczniami

      • nauczyciel sprawdza obecność

      • nauczyciel rozwiązuje sprawy bieżące

      2. Test wiedzy o lekturze
      DOŚWIADCZENIE

      • nauczyciel pokazuje uczniom książkę, której dotyczyć będzie dzisiejsza lekcja

      • uczniowie otwierają test wiedzy o lekturze na platformie lerningapps i rozwiązują go - https://learningapps.org/4702523

      • nauczyciel ocenia znajomość lektury poprzez ilość zdobtych punktów

  • Aktywność 2

    • Temat: Ułożenie planu wydarzeń lektury

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      REFLEKSJA
      Uczniowie opowiadają o tym co najważniejszego zapamiętali z lektury.
      Uczniowie rozwiązują zadanie z układania planu wydarzeń lektury - https://wordwall.net/pl/resource/12870850/polski/plan-wydarze%c5%84-o-psie-kt%c3%b3ry-je%c5%badzi%c5%82-kolej%c4%85
      Gdy uczniowie skończą nauczyciel wyświetla zadanie na tablicy i rozwiązuje zadanie według instrukcji uczniów. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i prosi uczniów o prawidłowe ułożenie planu na swoich komputerach.
      Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie miejsca w lekturze gdzie pojawił się moment pisania listu. Kto był nadawcą, a kto odbiorcą listu w lekturze? Prosi o wypowiedzi uczniów dotyczące listów.

  • Aktywność 3

    • Temat: Co to jest list? Jak go napisać?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      TEORIA
      Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym co to jest list?
      Wyświetla uczniom zasady pisania listu, omawia z nimi poszczególne punkty, które powinny się w liście znaleźć.
      Uczniowie rozwiązują zadanie „List i jego części” - https://learningapps.org/6916070
      Po zakończeniu nauczyciel wskazuje osobę, która na głos odczytuje dobrze ułożony list w całości.

  • Aktywność 4

    • Temat: Samodzielne pisanie listu.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      PRAKTYKA
      Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartę pracy, w której zadaniem jest napisanie listu do Zawiadowcy. Na karcie pracy są wypisane punkty, konieczne do zawarcia w liście. Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie.
      (karta pracy z platformy superkid.pl „O psie, który jeździł koleją”  - ćw. 5)

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie otwierają program paint i rysują w nim buźkę, która ma wyrażać ich emocje po przeprowadzonej lekcji. Buźka uśmiechnięta - uczeń zadowolony, zajęcia były dla niego interesujące. Buźka prosta/bez wyrazu - uczeń nie ma zdania na temat zajęć, żadnych emocji ani pozytywnych ani negatywnych. Buźka smutna- zajęcia były nieciekawe, nie podobały się uczniowi.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz należy dostosować do możliwości grupy, w której są prowadzone zajęcia. Przed rozpoczęciem zajęć należy sprawdzić czy linki nadal działają. Scenariusz przygotowany jest do przeprowadzenia w sali komputerowej.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna