Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego.
Autor/autorka
Beata Bednarczyk
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat sprawdza punkt podstawy programowej w zakresie programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Poprzez zastosowanie TI uczniowie rozwijają kompetencje kluczowe:
myślenie matematyczne;
informatyczne;
inicjatywność i przedsiębiorczość
7. Cel ogólny zajęć
Na dzisiejszej lekcji dowiesz się jak rozwiązać problemy, tworząc tabele zawierające dane różnego typu oraz dobierzesz wykresy do prezentowanych danych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego.
Uczeń filtruje dane według kilku kryteriów.
Uczeń dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych.
9. Metody i formy pracy
ćwiczenia, zadania
demonstracja, pokaz
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu,
tablica multimedialna,
arkusz kalkulacyjny,
pliki dla ucznia dostępne na stronie informatyka.edu.pl:
wzrost.xlsx
pracownicy.xlsxtutoriale dostępne na stronie dlanauczyciela.pl:
Sposoby kopiowania danych i formuł
Importowanie danych ze źródeł internetowych
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop z dostępem do Internetu dla każdego ucznia.
2. Projektor multimedialny.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zadania dla uczniów.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Wspólnie z uczniami wykonuję w arkuszu proste ćwiczenia (przypomnienie informacji ze szkoły podstawowej), które pokażą praktyczne zastosowanie formuł:
a) Uczniowie mają obliczyć, ile dni żyją, a następnie przeliczyć to na lata.
Podczas takiego ćwiczenia warto zwrócić uwagę na poprawne wprowadzanie danych (zapis daty), prawidłowe rozwiązanie problemu, a także zastosowanie w formule odpowiednich adresów komórek.
b) Następnie proszę uczniów o zamianę ich daty urodzenia na inną, a tym samym pokazać, dlaczego w formułach używamy adresów komórek, a nie konkretnych danych.
Następnie uczniowie otwierają pliki dla ucznia dostępne na stronie informatyka.edu.pl:
wzrost.xlsx
pracownicy.xlsx
w których wykorzystują podstawowe funkcje arkusza– SUMA, MIN, MAX, ŚREDNIA.Kolejne ćwiczenie do samodzielnego wykonania przez uczniów, w którym do rozwiązania jest problem z życia codziennego: utwórzcie tabelę do obliczenia promocyjnych cen interesujących Was artykułów – sprzętu elektronicznego lub odzieży. Dane do obliczeń możecie znaleźć w wybranym sklepie internetowym.
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA: wnioski uczniów z wykonanych powyżej ćwiczeń
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie po wykonaniu ćwiczeń dzielą się spostrzeżeniami w jaki sposób budowali tabele, jak prawidłowo wprowadzali dane, jak adresowali komórki, jak wykorzystali podstawowe funkcje arkusza– SUMA, MIN, MAX, ŚREDNIA.
Aktywność 3
Temat: Teoria - zebranie wniosków
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Pokazanie uczniom, że dzięki arkuszowi można rozwiązywać problemy, które dotyczą bezpośrednio ich życia – zaplanować listę zakupów, własny budżet, szkolną wycieczkę lub wydatki na wakacje.
Najczęstrze błędy i trudności na które powinniśmy zwracać uwagę przy pobieraniu danych do arkusza kalkulacyjnego, to:
- zwracanie uwagi na poprawne wprowadzanie danych,
- odświeżanie zaimportowanych danych,
- poprawne sformatowanie wykresu – nazw serii danych, wartości, tytułu wykresu itp.
- systematyczne zapisywanie efektów swojej pracy, aby uniknąć utraty danych.
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA - ćwiczenia
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie , które pozwala im samodzielnie przećwiczyć importowanie i przetwarzanie danych.
Ćwiczenie: Pobierz dane do arkusza kalkulacyjnego przedstawiające procentowy skład powietrza. Przedstaw te dane na wykresie kolumnowym.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta przeprowadzona online z użyciem aplikacji Forms dla Office 365: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=Fr-XitlyPUSKPypUzvZB9VhWFAZu1XJDkAkRwt2rUZxURU9LVEQwNjdFNDU4OUFaQU84NTRBMTNTMi4u
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna