Autor/autorka

Beata Bednarczyk

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat sprawdza punkt podstawy programowej w zakresie programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Poprzez zastosowanie TI uczniowie rozwijają kompetencje kluczowe:

  • myślenie matematyczne;

  • informatyczne;

  • inicjatywność i przedsiębiorczość

7. Cel ogólny zajęć

Na dzisiejszej lekcji dowiesz się jak rozwiązać problemy, tworząc tabele zawierające dane różnego typu oraz dobierzesz wykresy do prezentowanych danych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego.

  2. Uczeń filtruje dane według kilku kryteriów.

  3. Uczeń dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych.

9. Metody i formy pracy

  • ćwiczenia, zadania

  • demonstracja, pokaz

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do internetu,

  • tablica multimedialna,

  • arkusz kalkulacyjny,

  • pliki dla ucznia dostępne na stronie informatyka.edu.pl:
    wzrost.xlsx 
    pracownicy.xlsx 

  • tutoriale dostępne na stronie dlanauczyciela.pl:
    Sposoby kopiowania danych i formuł
    Importowanie danych ze źródeł internetowych

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Laptop z dostępem do Internetu dla każdego ucznia.
    2. Projektor multimedialny.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Zadania dla uczniów.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Wspólnie z uczniami wykonuję w arkuszu proste ćwiczenia (przypomnienie informacji ze szkoły podstawowej), które pokażą praktyczne zastosowanie formuł:

        a) Uczniowie mają obliczyć, ile dni żyją, a następnie przeliczyć to na lata.

        Podczas takiego ćwiczenia warto zwrócić uwagę na poprawne wprowadzanie danych (zapis daty), prawidłowe rozwiązanie problemu, a także zastosowanie w formule odpowiednich adresów komórek.

        b) Następnie proszę uczniów o zamianę ich daty urodzenia na inną, a tym samym pokazać, dlaczego w formułach używamy adresów        komórek, a nie konkretnych danych.

      2. Następnie uczniowie otwierają pliki dla ucznia dostępne na stronie informatyka.edu.pl: 
        wzrost.xlsx 
        pracownicy.xlsx 
        w których wykorzystują podstawowe funkcje arkusza– SUMA, MIN, MAX, ŚREDNIA.

      3. Kolejne ćwiczenie do samodzielnego wykonania przez uczniów, w którym do rozwiązania jest problem z życia codziennego: utwórzcie tabelę do obliczenia promocyjnych cen interesujących Was artykułów – sprzętu elektronicznego lub odzieży. Dane do obliczeń możecie znaleźć w wybranym sklepie internetowym. 

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA: wnioski uczniów z wykonanych powyżej ćwiczeń

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie po wykonaniu ćwiczeń dzielą się spostrzeżeniami w jaki sposób budowali tabele, jak prawidłowo wprowadzali dane, jak adresowali komórki, jak wykorzystali podstawowe funkcje arkusza– SUMA, MIN, MAX, ŚREDNIA.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria - zebranie wniosków

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      1. Pokazanie uczniom, że dzięki arkuszowi można rozwiązywać problemy, które dotyczą bezpośrednio ich życia – zaplanować listę zakupów, własny budżet, szkolną wycieczkę lub wydatki na wakacje.

      2. Najczęstrze błędy i trudności na które powinniśmy zwracać uwagę przy pobieraniu danych do arkusza kalkulacyjnego, to:
        - zwracanie uwagi na poprawne wprowadzanie danych,
        - odświeżanie zaimportowanych danych,
        - poprawne sformatowanie wykresu – nazw serii danych, wartości, tytułu wykresu itp.
        - systematyczne zapisywanie efektów swojej pracy, aby uniknąć utraty danych.

  • Aktywność 4

    • Temat: PRAKTYKA - ćwiczenia

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wykonują Ćwiczenie , które pozwala im samodzielnie przećwiczyć importowanie i przetwarzanie danych.
      Ćwiczenie: Pobierz dane do arkusza kalkulacyjnego przedstawiające procentowy skład powietrza. Przedstaw te dane na wykresie kolumnowym.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ankieta przeprowadzona online z użyciem aplikacji Forms dla Office 365: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=Fr-XitlyPUSKPypUzvZB9VhWFAZu1XJDkAkRwt2rUZxURU9LVEQwNjdFNDU4OUFaQU84NTRBMTNTMi4u

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna