Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak powstają nowe wyrazy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie słowotwórstwa,

  • podaje definicję neologizmu,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić potrzebę i mechanizm powstawania nowych wyrazów,

  • rozpoznać różne rodzaje neologizmów,

  • tworzyć neologizmy,

  • wykonać wskazane ćwiczenia językowe,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Heureza, praca w grupie, ćwiczenia, objaśnienie.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy zawierająca załączniki opracowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji. Wyjaśnia jej cel. Potem dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły. Uczniowie w grupach wymyślają projekty nowych wynalazków. Redagują krótki opis ich działania i zastosowania oraz nadają im nazwy. Następnie na forum klasy prezentują efekty swojej pracy. (załącznik 1)

b) Faza realizacyjna

  1. Na polecenie nauczyciela uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób utworzyli nowe wyrazy.

  2. Prowadzący podaje definicję i objaśnia pojęcie neologizmu.

  3. Nauczyciel rozdaje kserokopie z informacjami na temat rodzajów neologizmów oraz wyjaśnia poszczególne pojęcia (załącznik 2). Prosi kilku uczniów o powtórzenie najważniejszych informacji, by sprawdzić, czy uczniowie zrozumieli podawane wiadomości.

  4. Uczniowie w grupach uzupełniają karty pracy, dopisując inne przykłady każdego rodzaju neologizmu. Następnie kolejno prezentują efekty swojej pracy.

  5. Uczniowie ponownie nadają nowe nazwy wymyślonym przez siebie wynalazkom, podając kilka propozycji, tak, aby każda z nich odpowiadała innemu rodzajowi neologizmu. Następnie przedstawiają swoje propozycje na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie zajęć nauczyciel objaśnia pojęcie słowotwórstwo.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  2. Butler D., Kurkowska H., Radkiewicz H., Kultura języka polskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1971.

  3. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Wyobraźcie sobie, że jesteście grupą wynalazców. Wasze zadanie polega na wymyśleniu nowego przedmiotu lub urządzenia, które ma ułatwić życie innym ludziom. Opiszcie swój wynalazek – do czego służy i jak działa. Nadajcie mu nazwę.

nazwa wynalazku

do czego służy

jak działa

załącznik 2.

Neologizm - wyraz nowo utworzony, który służy do nazywania nowych przedmiotów, zjawisk, pojęć.

Rodzaje neologizmów

słowotwórcze

Utworzone są od istniejących już wyrazów, za pomocą odpowiednich formantów.

np. kontrabasista, .....................

...................................................

...................................................

znaczeniowe

To wyrazy od dawna istniejące w języku, którym nadano nowe znaczenie.

np. mysz (jako urządzenie komputerowe), .........................

..................................................

frazeologiczne

To nowe połączenia wyrazów.

np. pirat drogowy, ....................

...................................................

...................................................

zapożyczenia

To wyrazy zaczerpnięte z obcych języków.

np. komputer, ...........................

...................................................

...................................................

artystyczne

To wyrazy utworzone przez poetę lub pisarza, służące celom artystycznym.

Zbój obłoczny, co z światem jest - wspak i na noże!

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1SD32bxvbgJq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.03 KB w języku polskim
R1MjDM1Q5ssof

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim