Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Jak powstaje dźwięk?”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: „Jak powstaje dźwięk?”

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (8.8) [uczeń] wskazuje rodzaje źródeł dźwięku, bada doświadczalnie zależność powstającego dźwięku od np. naprężenia i długości struny;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Rozumie terminy: dźwięk muzyczny, fala dźwiękowa

Wie jaki organ jest odpowiedzialny za słuch

Wie od czego zależy barwa dźwięku

Wie, że hałas jest szkodliwy dla człowieka

Wie jak powstaje echo

Zna instrumenty muzyczne

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Wskazuje rodzaje źródeł dźwięku

Bada doświadczalnie zależność powstającego dźwięku od np. naprężenia i długości struny

Potrafi wyjaśnić jak powstaje dźwięk

Wyjaśnia jak powstaje echo

Wyjaśnia dlaczego dźwięk roznosi się z różną prędkością

Potrafi wyjaśnić w jaki sposób człowiek odbiera dźwięk

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Wykorzystywanie wiedzy w praktyce

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Jak powstaje dźwięk?. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy. Nauczyciel zadaje pytania:

Czy wiecie, jaki organ jest odpowiedzialny za słuch?

Czy wiecie, jak tworzy się dźwięk?

Czy wiecie, jak rozchodzi się dźwięk?

  • Nauczyciel tłumaczy uczniom termin dźwięk, wyjaśnia, jak powstaje oraz jak się rozchodzi. Pokazuje to na podstawie miseczki z wodą, do której wrzuca niewielki przedmiot. Rozchodzące się fale wody porównuje z falami dźwiękowymi.

  • Film „Harfa”- nauczyciel na podstawie filmu przedstawia zależność powstającego dźwięku od np. naprężenia struny.

  • Chętni uczniowie mogą sprawdzić długość i natężenie dźwięku sami za pomocą gitary. Pozostali dokonują obserwacji.

  • Nauczyciel wyjaśnia termin - dźwięk muzyczny, barwa dźwięku. Przedstawia uczniom na ekranie projekcyjny zestaw ilustracji przedstawiających instrumenty - Zestaw zdjęć „Instrumenty muzyczne”- uczniowie odgadują, w jaki sposób gra się na prezentowanych instrumentach; mogą także wymienić znanych muzyków, grających na przedstawionych instrumentach (burza mózgów).

  • Roznoszenie się dźwięku a prędkość. Nauczyciel tłumaczy zjawisko. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii zapisują notatki.

  • Co to jest echo? (rozmowa kierowana).

  • Jak człowiek odbiera dźwięk? Jaki wpływ ma na człowiek hałas? (rozmowa kierowana).

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Gitara

  • Miska z wodą

  • Komputer

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Praca indywidualna

  • Rozmowa kierowana

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca z całą klasą

Praca domowa

Czy dźwięk potrafi wpływać na nastrój? Napisz, jakie zastosowanie ma dźwięk w życiu człowieka i/lub medycynie.

Zadanie dla chętnych

Stwórz krzyżówkę, w której hasłem będzie słowo: Ultradźwięk – wyjaśnij termin.

Lub

Opisz, od czego zależy głośność dźwięku.

Lista załączników multimedialnych

Film „Harfa”

Zestaw zdjęć „Instrumenty muzyczne”

R15glPHiiRSyv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.00 KB w języku polskim
REkel7OB3cXj1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 58.95 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3