| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.3.a) rozróżnia takie dziedziny działalności twórczej człowieka jak: architektura, sztuki plastyczne oraz inne określone dyscypliny sztuki (fotografika, film) i przekazy medialne (telewizja, Internet), a także rzemiosło artystyczne i sztukę ludową. |
| |
| Jak pracuje artysta? Moja przygoda w pracowni |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna zawody artystyczne,
wie, na czym polega praca malarza, rzeźbiarza, architekta, fotografa, artysty ludowego.
|
| umiejętności – uczeń:
wypowiada się w różnych technikach twórczych,
wykonuje prace plastyczne z różnych dziedzin,
potrafi przyporządkować wytwory danym zawodom artystycznym,
umie zastosować właściwe dla danego warsztatu narzędzia i materiały.
|
| postawy:
kształtowanie własnego wizerunku artystycznego,
organizowanie i planowanie czasu pracy twórczej,
pobudzanie wyobraźni twórczej i fantazji,
kształtowanie postaw koleżeńskich poprzez pracę w grupach.
|
| |
| rozmowa instruktażowa, prezentacja, działania praktyczne (malowanie, konstruowanie, fotografowanie, wycinanie, rysowanie) |
| |
| indywidualna, grupowa, zbiorowa |
| |
Środki dydaktyczne: w tym zasoby multimedialne: | Interaktywne narzędzie umożliwiające przyporządkowanie poszczególnym zawodom artystycznym właściwych wytworów. Zestaw ilustracyjny z wytworami działalności człowieka prezentującymi różne dyscypliny sztuki. |
| |
Materiały i pomoce plastyczne: |
dla malarza: brystol formatu A‑1, farby plakatowe, pędzle,
dla architekta: brystol formatu A‑1, czarne flamastry, ołówki, kredki, długa linijka, ekierka,
dla rzeźbiarza: materiały rzeźbiarskie (np. plastelina, patyczki, żołędzie, kasztany),
dla artysty ludowego: cienki papier, bibuły,
dla fotografa: aparat fotograficzny.
|
| |
|
Czynności organizacyjne.
Rozmowa nauczyciela z uczniami na temat różnych zawodów artystycznych. Zaprezentowanie zestawu ilustracyjnego z wytworami działalności człowieka prezentującymi różne dyscypliny sztuki.
Podział klasy na 5 grup i przydzielenie dla każdej z nich innego zawodu artysty.
|
faza wprowadzająca: (5 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Poinformowanie uczniów o zadaniach do realizacji w grupach:
grupa I. to artyści malarze, których zadaniem jest wykonanie obrazu, ukazującego fantastyczny pejzaż. Uczniowie pracują jednocześnie nad tworzeniem jednej pracy;
grupa II. to architekci – ich zadnie polega na zaprojektowaniu wymarzonego pokoju, który urządzą wspólnie, czyli każdy może zamieścić w nim to, co uzna za ważne dla siebie, by się w nim dobrze czuć;
grupę III. tworzą rzeźbiarze, którzy wykonają zwierzęta z krainy fantazji, które sami wymyśla i zastosują różnorodne materiały;
grupa IV. składa się z artystów ludowych, których zadaniem jest wykonanie serwetek o różnych wymiarach, w ciekawe wzory, wykonane metodą wycinanki.
grupę V. stanowią fotografowie – będą oni tworzyć album fotograficzny pracowni artystycznej. Ich zdjęcia będą dokumentować prace kolegów- artystów.
Nauczyciel pomaga poszczególnym grupom, kontroluje czas na wykonanie zadań w każdej z grup.
|
faza podsumowująca: (10 min.) |
Po zakończeniu prac nauczyciel oprowadza uczniów po pracowniach kolegów. Zdjęcia fotografów zaprezentowane zostają na rzutniku multimedialnym.
Po zwiedzaniu nauczyciel uczniowie korzystają z interaktywnego narzędzia i przyporządkowują poszczególnym zawodom artystycznym charakterystyczne dla nich wytwory.
Wystawienie ocen za pracę w grupach i porządkowanie stanowisk.
|