Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak przetrwać samotność? Poradnik Robinsona Crusoe

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść powieści,

  • wymienia zalety i wady bohatera,

  • wie, co to są argumenty.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • selekcjonować informacje,

  • prezentować zalety i wady bohatera,

  • formułować własne zdanie,

  • analizować tekst literacki,

  • dobierać argumenty.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem, praca ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści, słowniki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na wstępie nauczyciel prosi uczniów, by wymienili cechy charakteru, które mogą przydać się rozbitkowi na bezludnej wyspie. Listę należy zapisać na tablicy.

b) Faza realizacyjna

Następnie uczniowie wybierają te cechy, którymi wyróżniał się Robinson. Uczniowie odszukują w tekście fragmenty uzasadniające ich wybór.

Notatkę można zapisać w formie tabelki.

Cecha Robinsona

Przykład działania

odważny

nie bał się nowej sytuacji, stawił jej czoła

zaradny

potrafił wykorzystać to, co znalazł w swoim otoczeniu

wytrwały, uparty

cierpliwie uczył się prostych czynności niezbędnych na bezludnej wyspie, np. uprawy roślin

pracowity

pracował przez cały okres pobytu na wyspie, udoskonalał swoje umiejętności manualne

zapobiegliwy, przewidujący

myślał o przyszłości, przewidywał zdarzenia, planował swą przyszłość

inteligentny, pomysłowy

sporządził kalendarz, wypiekał chleb, potrafił wyplatać koszyki

zdyscyplinowany

sam pracował nad swymi wadami, starał się zwalczyć swoje lenistwo

religijny

urządził świątynię, czytał Biblię, modlił się z nadzieją na powrót do domu

Następnie uczniowie mają wskazać te cechy, dzięki którym Robinsonowi na bezludnej wyspie udało się przeżyć. Najprawdopodobniej będą to wszystkie cechy, które znalazły się w tabeli.

Potem uczniowie przygotowują poradnik, w którym znajdzie się odpowiedź na pytanie, jak poradzić sobie z samotnością.

Najpierw należy wyjaśnić pojecie samotności. Uczniowie podają swoje skojarzenia, a potem nauczyciel przedstawia definicję zaczerpniętą ze słownika języka polskiego.

Oto propozycja poradnika:

  • Nie należy rozmyślać nad swoją samotnością, ale wyznaczyć sobie jakiś realny cel do realizacji.

  • Warto dobrze poznać miejsce swojej tymczasowej samotności.

  • Trzeba znaleźć pozytywne cechy aktualnej sytuacji.

  • Należy wskazać swoje zalety i wady, a potem konsekwentnie walczyć z własnymi słabościami.

  • Nie należy zrażać się kłopotami, trudności powinny mobilizować.

  • Warto znaleźć mocne strony swego charakteru i opierać się na nich w trudnych chwilach.

  • Często należy wspominać własne sukcesy.

  • Warto często modlić się, nawiązać kontakt z Bogiem, istotą doskonałą.

  • Zawsze należy myśleć pozytywnie, nie załamywać się, nie postrzegać świata w czarnych barwach.

Uczniowie mogą ten poradnik przygotować w atrakcyjnej formie graficznej. Każdy punkt poradnika można dodatkowo wzbogacić ilustracją wykonaną przez uczniów (załącznik 1).

Rysunek powinien mieć charakter znaku umownego bazującego na popularnych, znanych i powszechnie przyjętych symbolach, skojarzeniach. Powinien być czytelny i prosty.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel stawia uczniom pytanie, czy samotność polega tylko na tym, że mieszka się w pojedynkę, nie ma się kontaktu z bliskimi.

Warto zwrócić uwagę, że samotnymi ludźmi są nie tylko ci, którzy mieszkają sami, ale również ci, którzy nie mogą liczyć na swoich krewnych. Można być osobą samotną, żyjąc

w pełnej rodzinie, ale nie mając nikogo bliskiego, kto potrafi zrozumieć, pocieszyć, doradzić.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  2. Defoe D., Robinson Crusoe, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Poradnik „ Jak przetrwać samotność?”

DOBRA RADA

ILUSTRACJA/ SYMBOL

b) Zadanie domowe

Przygotuj pracę pisemną pt. „Jak wyobrażam sobie Robinsona? – charakterystyka bohatera”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.

RC9qYdnFgbNvP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.74 KB w języku polskim
R1N2N1XFUieGy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim