Jak przygotować dobrą prezentację maturalną z języka polskiego?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, jakie są zasady egzaminu ustnego z języka polskiego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zorganizować swój warsztat pracy.

2. Metoda i forma pracy

  • Elementy wykładu,

  • karta pracy,

  • burza mózgów,

  • praca całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

  • Duże arkusze papieru,

  • flamastry,

  • przykład ramowego planu prezentacji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, następnie pyta uczniów, w jaki sposób organizują oni swój warsztat pracy, przygotowując prezentację maturalną.

  2. Przedstawia cele lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze strukturą wewnętrznego egzaminu maturalnego z języka polskiego.

  2. Rozdaje wzory planu (załącznik 1) i przypomina budowę ramowego planu prezentacji.

  3. Uczniowie wymieniają wszystkie znane im elementy, które składają się na dobre zaprezentowanie się podczas wygłaszania prezentacji (np. bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, nienaganny strój, prawidłowa postawa, pewny i mile brzmiący głos, doskonały wstęp i zakończenie).

  4. Wszystkie elementy wymienione przez uczniów zostają zapisane na arkuszach papieru, które później zostaną powieszone w klasie.

  5. Omawiany jest każdy punktu, który został przywołany, oraz wyjaśniane, dlaczego jest on niezwykle istotny do dobrego zaprezentowania się.

  6. Nauczyciel wymienia wszystkie niezbędne elementy, które uczniowie powinni uwzględnić podczas przygotowywania się do wewnętrznej części egzaminu:

    • wybór tematu - powinien być: związany z zainteresowaniami ucznia, nie należy sugerować się wyborami kolegów, należy upewnić się, że temat został przez nas prawidłowo zrozumiany,

    • rozpisanie planu na najbliższe miesiące, który uwzględniać będzie zbieranie materiałów do pracy, jej pisanie oraz przygotowanie się do wygłoszenia,

    • gromadzenie literatury niezbędnej do opracowywania tematu (wprowadzenie terminów: literatura przedmiotu, literatura podmiotu i ich wyjaśnienie, robienie notatek podczas lektury),

    • jeżeli wymaga tego temat to także nagranie odpowiedniego materiału filmowego lub radiowego, przeprowadzenie wywiadów, odwiedzenie np. redakcji gazety.

    • napisanie planu prezentacji,

    • rozpoczęcie pisania prezentacji (początek i koniec prezentacji powinni napisać w momencie, kiedy będą mieli już stworzoną część właściwą prezentacji),

    • przygotowanie materiałów dodatkowych (np. prezentacji multimedialnej, planszy z diagramami, wykresami, nagrań),

    • postawienie sobie pytań, dotyczących opracowywanego tematu, przemyślenie ich i opracowanie odpowiedzi,

    • nauczenie się wygłaszania swojej prezentacji (zwrócić uwagę na to, by nie uczyć się tekstu na pamięć, na prawidłową emisję głosu, płynność mówienia, doskonałą znajomość tekstów umieszczonych w bibliografii),

    • podczas opracowywania prezentacji i później podczas wygłaszania jej, pamiętać o limicie czasowym.

  7. Nauczyciel prezentuje uczniom zasady sporządzania prawidłowego zapisu bibliograficznego.

  8. Uczniowie tworzą samodzielnie zapisy bibliograficzne.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie zadają nauczycielowi pytania, dotyczące omawianych na zajęciach treści, nauczyciel odpowiada.

  2. Podsumowanie wiadomości.

5. Bibliografia

K. Bocheńska, Egzamin ustny z języka polskiego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Wzór planu ramowego prezentacji maturalnej z języka polskiego

Imię i nazwisko

TEMAT

I Literatura podmiotu

II Literatura przedmiotu

III Ramowy plan wypowiedzi:

Określenie problemu, teza.

Kolejność prezentowanych argumentów (treści)

Wnioski

IV Materiały pomocnicze:

……………………………………….

……………………………………….

………………………………………

Podpis zdającego

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RjRQPgzyCMJFf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.69 KB w języku polskim
RXD16ItaZMElt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim