Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak przyjemnie spędzić wolny czas? Wymieniamy doświadczenia związane z naszym hobby

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest hobby,

  • wie, jaką rolę odgrywa hobby w życiu człowieka,

  • zna różne możliwości spędzania wolnego czasu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • w ciekawy sposób przedstawia własne zainteresowania,

  • analizuje swoje zainteresowania,

  • szuka rozwiązań dla trudności wynikających z braku środków do uprawiania danego hobby.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, zajęcia praktyczne.

3. Środki dydaktyczne

Przygotowana przez nauczyciela definicja hobby.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje o temacie i celu lekcji. Prosi uczniów o zdefiniowanie pojęcia hobby.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy pojawia się słowo hobby. Uczniowie podają nazwy uprawianych przez nich i przez innych ludzi hobby.

  1. Uczniowie zastanawiają, dlaczego ludzie poświęcają swój wolny czas na hobby. Propozycje zapisywane są na tablicy:

    • dla relaksu, odprężenia (np. ogrodnictwo),

    • by zaspokoić głód wiedzy (np. literatura, komputery),

    • by zaspokoić głód mocnych wrażeń (np. sporty ekstremalne),

    • dla zdrowia,

    • by doskonalić swoje umiejętności w danej dziedzinie(np. malarstwo).

  2. Nauczyciel prosi jednego z uczniów, by przeczytał na głos podaną mu przez nauczyciela definicję hobby.

  3. Uczniowie w parach wybierają jeden ze sposobów spędzania wolnego czasu
    z zapisanych na tablicy (mogą wymyślić własny) i zastanawiają się nad pytaniami:

  • Jakie są pozytywne efekty uprawiania wybranego przez was hobby?

  • Powiedz, z jakimi trudnościami można spotkać się uprawiając dane hobby?

Np. pozytywne efekty jazdy na deskorolce: powoduje, że wyrabiamy sobie zwinność, poczucie równowagi, podnosimy sprawność fizyczną. Trudności to np.: mało miejsc przeznaczonych do jazdy (brak rampy), dosyć duży koszt całego sprzętu (ochraniaczy, deski, kasku), brak możliwości uczenia się pod okiem instruktora.

  1. Uczniowie odczytują swoje wypowiedzi. Mogą być one uzupełniane przez nauczyciela i innych uczniów o komentarze, np.: przekazanie informacji, gdzie bezpiecznie i przyjemnie można pojeździć na rowerze.

  2. Nauczyciel (na podstawie zgromadzonych wcześniej wiadomości, ulotek) informuje uczniów, jakie instytucje organizują czas wolny dla młodzieży na ich terenie zamieszkania, w jakim zakresie i tematyce oraz jakie są ewentualne koszty. Jeżeli uczniowie korzystają z tych instytucji, mogą uzupełnić wiadomości (np. w jakich godzinach czynna jest siłownia, basen lub kiedy i gdzie spotykają się miłośnicy kina).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wskazuje ławki i odpowiadające im nazwy kategorii: sport, kolekcjonerstwo, hobby artystyczne, techniczne, motoryzacyjne.

Uczniowie, kierując się hobby, które aktualnie uprawiają, zasiadają przy odpowiednich stolikach. Jeśli grupa prze danym stoliku jest bardzo duża, dzielimy ją dodatkowo. Ideałem będzie stworzenie grup czteroosobowych.

Pracując w kilkuosobowych grupach uczniowie układają reklamy swojego hobby. Odczytują je na środku.

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RXbIjtr6o9xL7

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 90.23 KB w języku polskim
RHW6uqaYbOqx8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 50.50 KB w języku polskim