Jak przyjemnie spędzić wolny czas? Wymieniamy doświadczenia związane z naszym hobby
Jak przyjemnie spędzić wolny czas? Wymieniamy doświadczenia związane z naszym hobby
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest hobby,
wie, jaką rolę odgrywa hobby w życiu człowieka,
zna różne możliwości spędzania wolnego czasu.
b) Umiejętności
Uczeń:
w ciekawy sposób przedstawia własne zainteresowania,
analizuje swoje zainteresowania,
szuka rozwiązań dla trudności wynikających z braku środków do uprawiania danego hobby.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, zajęcia praktyczne.
3. Środki dydaktyczne
Przygotowana przez nauczyciela definicja hobby.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje o temacie i celu lekcji. Prosi uczniów o zdefiniowanie pojęcia hobby.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy pojawia się słowo hobby. Uczniowie podają nazwy uprawianych przez nich i przez innych ludzi hobby.
Uczniowie zastanawiają, dlaczego ludzie poświęcają swój wolny czas na hobby. Propozycje zapisywane są na tablicy:
dla relaksu, odprężenia (np. ogrodnictwo),
by zaspokoić głód wiedzy (np. literatura, komputery),
by zaspokoić głód mocnych wrażeń (np. sporty ekstremalne),
dla zdrowia,
by doskonalić swoje umiejętności w danej dziedzinie(np. malarstwo).
Nauczyciel prosi jednego z uczniów, by przeczytał na głos podaną mu przez nauczyciela definicję hobby.
Uczniowie w parach wybierają jeden ze sposobów spędzania wolnego czasu
z zapisanych na tablicy (mogą wymyślić własny) i zastanawiają się nad pytaniami:
Jakie są pozytywne efekty uprawiania wybranego przez was hobby?
Powiedz, z jakimi trudnościami można spotkać się uprawiając dane hobby?
Np. pozytywne efekty jazdy na deskorolce: powoduje, że wyrabiamy sobie zwinność, poczucie równowagi, podnosimy sprawność fizyczną. Trudności to np.: mało miejsc przeznaczonych do jazdy (brak rampy), dosyć duży koszt całego sprzętu (ochraniaczy, deski, kasku), brak możliwości uczenia się pod okiem instruktora.
Uczniowie odczytują swoje wypowiedzi. Mogą być one uzupełniane przez nauczyciela i innych uczniów o komentarze, np.: przekazanie informacji, gdzie bezpiecznie i przyjemnie można pojeździć na rowerze.
Nauczyciel (na podstawie zgromadzonych wcześniej wiadomości, ulotek) informuje uczniów, jakie instytucje organizują czas wolny dla młodzieży na ich terenie zamieszkania, w jakim zakresie i tematyce oraz jakie są ewentualne koszty. Jeżeli uczniowie korzystają z tych instytucji, mogą uzupełnić wiadomości (np. w jakich godzinach czynna jest siłownia, basen lub kiedy i gdzie spotykają się miłośnicy kina).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wskazuje ławki i odpowiadające im nazwy kategorii: sport, kolekcjonerstwo, hobby artystyczne, techniczne, motoryzacyjne.
Uczniowie, kierując się hobby, które aktualnie uprawiają, zasiadają przy odpowiednich stolikach. Jeśli grupa prze danym stoliku jest bardzo duża, dzielimy ją dodatkowo. Ideałem będzie stworzenie grup czteroosobowych.
Pracując w kilkuosobowych grupach uczniowie układają reklamy swojego hobby. Odczytują je na środku.
5. Bibliografia
Według własnego pomysłu.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak