"Jak ptak, wysokim lotem": wzmożone pobudliwości psychiczne u osób zdolnych
Artykuł naukowy o charakterze przeglądowym odnoszący się do zagadnienia wzmożonej pobudliwości uczniów zdolnych. Autor omawia typy wzmożonej pobudliwości: psychomotoryczny, sensoryczny, intelektualny, wyobrażeniowy, emocjonalny, z krótką ich charakterystyką. Wskazuje jak odróżnić wzmożoną pobudliwość od patologii oraz jak można dostosować się do wzmożonych pobudliwości psychicznych. Wyjaśnia zjawisko dezintegracji pozytywnej oraz nieprzystosowania pozytywnego. Tekst oparty na koncepcji Kazimierza Dąbrowskiego (polskiego psychiatry i psychologa, którego zainteresowania dotyczyły psychologii zdolności, autora koncepcji potencjału rozwojowego i wielopoziomowości rozpoznawania i wyjaśniania funkcjonowania uczniów zdolnych) pomaga zrozumieć reakcje, emocje, przeżycia i wynikający z nich sposób funkcjonowania uczniów zdolnych. Rekomendacja - poszerzenie kompetencji kognitywnych nauczycieli, pedagogów, psychologów pracujących z uczniem zdolnym.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Michael M. Piechowski, Czasopismo Psychologia Wychowawcza, tom 50, nr 8/2015, 122‑137, Akademia Pedagogiki Specjalnej