Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: Jak pytać? Jak odpowiadać? Trudna sztuka dialogu

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

6) rozróżnia w dialogu odpowiedzi właściwe i unikowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna schemat komunikacyjny Romana Jakobsona,

  • Wie, czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna oraz jakie mają one znaczenie w porozumiewaniu się,

  • Potrafi ocenić skuteczność komunikacji,

  • Analizuje materiał multimedialny i potrafi pozyskiwać z niego informacje,

  • Poprawnie formułuje samodzielne wnioski z dyskusji,

  • Samodzielnie redaguje materiał ćwiczeniowy według wskazówek,

  • Opracowuje materiał, współpracując w grupie.

Nabywane umiejętności:

  • Wskazywania cech koherentnego dialogu,

  • Odróżniania odpowiedzi właściwych od unikowych,

  • Charakteryzowania intencji nadawcy komunikatu,

  • Rozumienia strategii umiejętnego prowadzenia dialogu,

  • Rozwijania kompetencji komunikacyjnych,

  • Interpretowania tekstów publicystycznych.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Reprodukcja szkicu Pietera Bruegla „Targ w Hoboken”Indeks górny 1,

  • Zasób multimedialny: film „Czy mam powtórzyć pytanie?”,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, projektor multimedialny, tablica interaktywna.

Metody nauczania:

  • Problemowe: dyskusja dydaktyczna, metaplan,

  • Eksponujące: film, prezentacja,

  • Praktyczne: metoda tekstu przewodniego, ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Indywidualna jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z uczniami i na wstępie prezentuje im reprodukcję rysunku Bruegla „Targ w Hoboken”. Uczestnicy zajęć przez chwilę przyglądają się rysunkowi, analizują go i omawiają przedstawione na nim scenki, zwracając uwagę na następujące kwestie:

  • Które ze scenek wskazują na zachodzący proces komunikacji?

  • Gdzie ta wymiana komunikatów jest widoczna?

  • Na jakiej podstawie można to stwierdzić?

Następnie uczniowie wybierają jedną ze scenek i zapisują w zeszytach dialogi, jakie mogłyby się w niej pojawić; chętni odczytują swoje notatki. Nauczyciel prosi uczestników zajęć, aby odnosząc się do szkicu Bruegla i własnych doświadczeń, wyłonili istotne czynniki komunikacji; przypomina im schemat komunikacji według Jakobsona:

KONTEKST

KOMUNIKAT

NADAWCA…………………………………….ODBIORCA

KONTAKT

KOD

Analiza i rozważania uczniów powinny sprowadzić się do następujących wniosków:

  • Dialog stanowi podstawową metodę wymiany poglądów, informacji, czyli komunikacji.

  • W dialogu istnieje komunikacja werbalna – czyli wszystko, co zostaje wyrażone za pomocą słów.

  • Poza komunikacją werbalną równie istotna jest komunikacja niewerbalna, czyli ton głosu, mimika, gesty.

Na zakończenie wstępnych rozważań nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem oraz celami zajęć i ich planowanym przebiegiem.

Etap realizacji

Nauczyciel pyta uczniów, inicjując krótką dyskusję na temat skuteczności komunikacji:

  • Czy każda wymiana komunikatów jest dialogiem?

  • Czy znają takie sytuacje, kiedy mimo wymiany komunikatów proces komunikacji bywa zakłócony?

  • Co może mieć wpływ na skuteczność komunikacji?

Uczniowie dyskutują, próbują odpowiadać na pytania. Po chwili nauczyciel zaprasza ich do obejrzenia materiału filmowego, w którym dziennikarz i publicysta Jacek Żakowski przywołuje przykłady dialogów, gdzie interlokutor uchyla się od odpowiedzi, np. w trakcie wywiadów.

Przed projekcją prosi o zastanowienie się nad odpowiedzią na pytania: „Na czym polega strategia prowadzenia rozmowy?”, „W jaki sposób można uzyskać pożądaną odpowiedź w dialogu, np. w wywiadzie?”.

Po projekcji uczniowie podejmują krótką dyskusję, rozpatrując postawione im pytania problemowe. Odnosząc się do wiadomości z materiału filmowego, próbują wspólnie stworzyć „Vademecum dobrego rozmówcy”. Odpowiedzi uczniów, uzupełniane i wyjaśniane przez nauczyciela, zostają zapisane na tablicy w postaci metaplanu. Mogą pojawić się następujące sformułowania:

  • Staraj się stawiać pytania otwarte, pozostawią one swobodę Twojemu rozmówcy w udzielaniu odpowiedzi.

  • Jeśli chcesz sprawdzić wiedzę rozmówcy, stawiaj pytania filtrujące. Unikniesz odpowiedzi powierzchownych, opartych na domniemaniach.

  • Gdy chcesz uzyskać taką, a nie inną odpowiedź, niech samo pytanie stanowi jakąś jej sugestię.

  • Staraj się, indagując, nie naruszać czyjejś prywatności. Wyznaczaj granice, do których ktoś pozwala ci się poruszać.

  • Jeśli chcesz sprawdzić, czy twój rozmówca udzielił prawidłowej odpowiedzi, stawiaj pytania kontrolne.

  • Jeśli twój rozmówca jest powściągliwy, mogą ci pomóc w uzyskiwaniu odpowiedzi pytania prowokacyjne.

  • Twoje pytanie stanie się barwniejsze, ciekawsze, jeśli opatrzysz je anegdotą, nadasz mu postać historyjki.

  • Jeśli odpowiadasz na pytanie i zależy ci na zachowaniu komunikacji z rozmówcą, staraj się nie obracać jego pytania w żart.

  • Odpowiadaj na pytanie, które zostało ci zadane.

  • Nie zastanawiaj się, prowadząc dialog, czy pytanie zostało dobrze, czy źle sformułowane.

  • Unikaj powierzchownych odpowiedzi.

  • Nie jesteś wszechwiedzący, staraj się więc nie przewidywać: „Już wiem, o co chce pan zapytać”.

  • Nie parafrazuj pytań, by zyskały inny charakter: „Czyli chce pan wiedzieć…”, w ten sposób unikasz bowiem odpowiedzi.

Po zebraniu wszystkich sugestii uczniowie przepisują „Vademecum” do zeszytów. Następnie otrzymują zadanie: „Masz przeprowadzić wywiad z kolegą/koleżanką z ławki. Spróbuj przygotować się do niego z pomocą wskazówek z naszego Vademecum; sprecyzuj pięć pytań, które będziesz chciał mu/jej zadać”.

Kiedy młodzież opracuje pytania, przystępuje do wywiadów. Nauczyciel poleca uczniom zwrócić uwagę na charakter padających odpowiedzi: czy rozmówca udzielał odpowiedzi właściwych, czy też pojawiły się w rozmowie odpowiedzi unikowe itp.

Etap końcowy

Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na kilkuosobowe zespoły. Każda z grup otrzymuje to samo polecenie: „Przygotujcie zestaw pytań do wywiadu”, ale innego rozmówcę:

  • Dyrektor szkoły,

  • Pani z kiosku vis‑à-vis szkoły,

  • Agnieszka Radwańska,

  • Wasz nauczyciel języka polskiego,

  • Jacek Żakowski,

  • Pieter Bruegel.

Uczniowie mają się zastanowić, o co chcieliby zapytać, jakich pytań musieliby unikać, aby nie uzyskiwać komunikatów pozornych.

Po zakończeniu pracy w grupach przedstawiciele zespołów odczytują pytania. Pozostali uczniowie rozważają ich koherentność i przydatność.

Na zakończenie lekcji nauczyciel zadaje pracę domową:

Na podstawie wybranej przez siebie audycji telewizyjnej lub radiowej wskaż inne, poza omówionymi podczas zajęć, sposoby unikania odpowiedzi (odpowiedzi unikowe). Czy potrafisz stwierdzić ich przyczynę?


  1. Proponowane źródło: Bruegel. Dzieła wszystkie, Wydawnictwo Taschen Edipresse Polska, 2005.

RkarJyJDUjAGJ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 87.78 KB w języku polskim
RIoBcDz3nTTos

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 110.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3