Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • wie, co to jest rozprawka, argument, teza, hipoteza;

      • zna formę i kompozycję rozprawki;

      • zna plan rozprawki oparty na dedukcji i indukcji;

      • zna słownictwo służące osiąganiu spójności tekstu i sygnalizujące porządek argumentowania.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • tworzy plan rozprawki;

      • potrafi dobierać argumenty na poparcie tezy lub hipotezy;

      • używa ze zrozumieniem słownictwa oceniającego i wartościującego;

      • odnajduje w tekście fragmenty na poparcie swoich opinii;

      • stosuje słownictwo służące osiąganiu spójności tekstu i sygnalizujące porządek argumentowania;

      • pracuje w grupie.

  2. Metoda pracy

    • dyskusja,

    • burza mózgów,

    • prezentacja,

    • elementy wykładu,

    • pisanie.

  3. Środki dydaktyczne

    • kartki papieru, markery, kredki,

    • arkusze papieru (1 m × 1 m).

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

        • prezentacja pracy domowej przez jednego z uczniów;

        • podział uczniów na grupy;

        • przydział zadań poszczególnym grupom.

      2. Podanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna.

      1. Nauczyciel wyjaśnia:

        • Czym jest rozprawka? (Rozprawka to forma wypowiedzi pisemnej, wymagająca szczególnie dokładnej analizy tematu oraz samodzielnych sądów i rozważań.)

        • Co zawiera temat rozprawki? (Zawiera on zwykle jakieś pytanie, problem, na który piszący musi znaleźć odpowiedź.)

        • Jakie kroki powinien podjąć piszący rozprawkę? (Pierwszym krokiem musi zatem być znalezienie i uświadomienie sobie tego pytania oraz wyjaśnienie wszystkich nasuwających się w związku z nim wątpliwości. Drugi krok to gromadzenie faktów, dowodów, które uzasadnią słuszność rozumowania i uporządkowanie ich według ważności. Ostatnim krokiem jest wyciągnięcie wniosków.)

        • Jaką kompozycję powinna posiadać rozprawka? (Rozprawka wymaga trójdzielnej kompozycji: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Wstęp i zakończenie powinny obejmować w sumie 20 % całej pracy, a rozwinięcie – 80 %. Każdą część rozprawki należy pisać od nowego akapitu, podobnie jak nową myśl.)

        • Co cechuje styl rozprawki? (Styl rozprawki powinien być rzeczowy, logiczny, pozbawiony emocjonalności. Jeśli decydujemy się na zastosowanie cytatów, pamiętajmy o tym, by były trafne i nie nadużywajmy ich.

          Oto słownictwo służące do wprowadzania cytatów:

          • … moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa: „…………..”

          • … powołam się na słowa: „……….”

          • … świadczą o tym słowa: „….”

          • … aby poprzeć moje zdanie, zacytuję słowa: „….”

          • … najlepiej ilustrują to słowa: „…” itp.)

        • Według jakiego planu tworzy się rozprawkę?
          Poniższa tabela przedstawia dwa plany rozprawki, zależne od toku rozumowania.

        • Jakiego słownictwa wymaga rozprawka?

      2. Sporządzenie notatek z lekcji.

      3. Przeczytanie przez nauczyciela przykładowej rozprawki.

      4. Wykonywanie w grupach (na arkuszach papieru) ćwiczeń redakcyjnych.

        • uczniowie wybierają temat rozprawki, np. Czy słusznie ludzie walczą o pokój? Jaką funkcję pełni książka w moim życiu?

        • formułują tezę lub hipotezę;

        • dobierają argumenty;

        • redagują rozprawkę w oparciu o wybrany plan;

        • tworzą zakończenie rozprawki stosownie do wybranego planu.

    3. Faza podsumowująca

      1. Prezentacja rozprawek zredagowanych przez grupy.

      2. Podanie pracy domowej.

  5. Bibliografia

    1. M. Juda – Mieloch, Wędrówki humanistyczne. Trzymaj formę!, Croma, Wrocław 2001;

    2. J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.

  6. Załączniki

    1. zadanie domowe
      Napisz rozprawkę na temat: Jaką rolę odgrywa komputer w moim życiu?

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1AU6FPZQZG94

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.33 KB w języku polskim
R7WiVWw097ayB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 924.00 KB w języku polskim