Jak rosną i żyją rośliny?
Autor/autorka
Magdalena Angielska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jak rosną i żyją rośliny?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Obserwacja oraz poznawanie środowiska przez uczniów ma za zadanie kształtowanie ich świadomości ekologicznej oraz opiekuńczeń postawy wobec przyrody.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie narzędzi TIK podczas zajęć z pewnością podniesie ich efektywność. Animacje oraz filmy edukacyjne pomogą uczniom zobrazować sobie procesy zachodzące w przyrodzie. Prezentacja i zadania interaktywne są ciekawym sposobem na zwiększenie aktywności uczniów podczas lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie budowy rośliny zielnej i kwiatu. Etapy powstawania owoców.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin.
Poznaje etapy powstawania i budowę owocu.
Opisuje pracę ogrodnika i sadownika.
Prowadzi proste hodowle roślin.
Wykonuje proste obserwacje.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
słowne;
aktywizujące: burza mózgów;
praktycznego działania;
oglądowe: obserwacja.
Formy pracy:
praca zbiorowa jednolita;
praca indywidualna zróżnicowana.
10. Środki dydaktyczne
lupa;
kwitnąca roślina (lub jej fotografia);
materiały potrzebne do założenia uprawy (słoik, woda, gaza, gumka recepturka, nasiona fasoli);
komputer/laptop.
11. Wymagania w zakresie technologii
stałe łącze internetowe;
tablica multimedialna;
komputer/laptop dla każdego ucznia.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zaznajomienie uczniów z tematem zajęć.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Zapisanie w zeszycie celu lekcji.
Podanie kryteriów sukcesu sformułowanych w języku ucznia - krótkie omówienie.
Aktywność 2
Temat: Od kwiatu do owocu.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
1. Oglądanie kwitnącej rośliny zielnej przez uczniów - wykorzystanie lupy. Omównienie budowy rośliny przez nauczyciela.
2. Wykonanie ćwiczenia interaktywnego:
3. Obejrzenie interaktywnej prezentacji multimedialnej przygotowanej przez nauczyciela:
https://view.genial.ly/5eb2750506dde00d3f42f585/presentation-roslinyhttps://view.genial.ly/5eb2750506dde00d3f42f585/presentation-rosliny
4. Rozmowa o pracach w ogrodzie i zawodzie ogrodnika. Oglądanie filmiku edukacyjnego:
https://view.genial.ly/5eb2750506dde00d3f42f585/presentation-roslinyhttps://view.genial.ly/5eb2750506dde00d3f42f585/presentati2.
Aktywność 3
Temat: Założenie klasowej uprawy roślin (fasoli).
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
1. Zaznajomienie uczniów z wybranymi informacjami na platformie e‑podręczniki (cykl życiowy roślin, zakładamy hodowlę roślin):
2. Założenie klasowej uprawy roślin: uczniowie postępują według podanej instrukcji.
3. Założenie zeszytów do zapisywania zaobserwowanych zmian.
https://view.genial.ly/5eb2750506dde00d3f42f585/presentation-rosliny2grgrg
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie zajęć.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
1. Ocena pracy uczniów przez nauczyciela.
2. Ewaluacja zajęć:
dokonanie samooceny przez uczniów;
wypełnienie ankiety.
13. Sposób ewaluacji zajęć
1. Nauczyciel na tablicy multimedialnej wyświetla pytania, następnie uczniowie kręcą kołem i udzielają odpowiedzi na wylosowane pytanie:
2. Uczniowie wypełniają ankietę przygotowaną przez nauczyciela:
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć