Autor/autorka

Dorota Kmiecik

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Jak rozjaśnić obraz świata? - Tadeusz Różewicz ,,Przepaść”.

4. Czas trwania zajęć

90 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Zaproponowany temat realizuje zagadnienia ujęte w podstawie programowej z języka polskiego w klasie piątej. Zajęcia mają na celu wprowadzić uczniów w świat poezji, pobudzić dziecięcą wyobraźnię. Chciałabym, aby uczniowie zastanowili się nad miejscem życzliwości w naszym życiu, aby pogłębili wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka. Podczas lekcji uczniowie przypominają sobie i utrwalają dotychczasową wiedzę i umiejętności z zakresu analizy utworu poetyckiego zawarte w podstawie programowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcja zostanie przeprowadzona zdalnie za pomocą platformy Microsoft Teams. Narzędzia TIK to sposób na aktywizowanie i rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów. Zdecydowałam, że wykorzystam prezentację interaktywną opracowaną i wykonaną przeze mnie na platformie app.genial.ly. Ta aplikacja umożliwia tworzenie wizualnych i interaktywnych treści, pozwala na umieszczenie wielu odnośników do stron zewnętrznych, co przyspiesza tempo pracy, gdyż łatwo można korzystać z zasobów dostępnych w Internecie. Ponadto odpowiednio dobrane narzędzia TIK pozwalają osiągać cele edukacyjne. TIK pozwala również na szybkie sprawdzanie wiedzy i wykonywanie zadań interaktywnych. Aby uatrakcyjnić lekcję przygotowałam zadanie w aplikacji LearningApps oraz wykorzystałam zasoby epodręcznika. Uczniowie mogli również zapisywać swoje spostrzeżenia na wirtualnej tablicy w aplikacji padlet.com.

7. Cel ogólny zajęć

Wyrabianie nawyku krytycznego odbioru tekstu literackiego, kształtowanie systemu wartości etycznych, analiza i interpretacja utworu poetyckiego.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wskazuje obrazy poetyckie w poznanym wierszu.

  2. Uczeń objaśnia znaczenie metafor w utworze.

  3. Uczeń interpretuje tekst, odwołując się do własnych doświadczeń

  4. Uczeń omawia budowę wiersza.

  5. Uczeń posługuje się aplikacjami komputerowymi w zakresie przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach.

9. Metody i formy pracy

Metody:

• praca na platformie Microsoft Office (Teams, Word)

  • metoda podająca - instrukcja, pogadanka, prezentacja multimedialna na stronie Genial.ly,

  • metoda zajęć praktycznych - ćwiczenia interaktywne, 

  • metoda eksponująca (film),

  • metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna,

  • notatka graficzna.

Formy pracy:

• indywidualna,

• zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

Prezentacja zawiera niżej wymienione narzędzia, które są wykorzystywane w całości lub we fragmentach.

11. Wymagania w zakresie technologii

Do przeprowadzenia lekcji niezbędny jest komputer lub smartfon dla każdego ucznia. Niezbędne jest łącze internetowe. 

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIE: Na początku...

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      3. Wprowadzenie do tematu -  (fragment filmu)

      Uczniowie oglądają fragment filmu na You Tube  (Szalona przepaść nad Mnichowym Żlebem); w trakcie oglądania zadaję pytania ukierunkowujące percepcję uczniów:

      • jakie emocje towarzyszą osobie, która stoi nad przepaścią?

      • wyobraź sobie, że znajdujesz się nad przepaścią, co widzisz i co czujesz? (po obejrzeniu filmiku uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy - padlet)

        Po dwóch minutach uczniowie kończą zapisywanie własnych spostrzeżeń. Chętni uczniowie odczytują informacje z dwóch kolumn tablicy. Słuchając wypowiedzi uczniów, ewentualnie dopisuję  np. bezradność, przerażenie, beznadzieja, dystans, poczucie kruchości ludzkiego życia

        Uczniowie zapisują na tablicy padlet wyrazy bliskoznaczne do rzeczownika przepaść (w tym celu mogą korzystać ze słownika i prezentacji genial.ly)

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA: Kreacja

    • Czas trwania: 30 minut

    • Opis aktywności:

      1. Informuję uczniów, że za chwilę poznają wiersz Tadeusza Różewicza „Przepaść”. Proszę także uczniów, aby spróbowali odgadnąć, o czym dokładnie będzie opowiadał ten utwór.

      2.  Uczniowie słuchają nagrania tekstu z epodręcznika i oglądają obrazy dołączone do nagrania. W tym momencie oceniają, czy mieli słuszne skojarzenia i czy tytuł utworu jest odpowiedni do zawartej w nim treści.

      3. Dla lepszego zrozumienia utworu uczniowie czytają wiersz - epodręcznik i oglądają fragment adaptacji utworu w wykonaniu ich rówieśników - na kanale YouTube.

      4. Teraz uczniowie przystępują do poszukiwania odpowiedzi na pytania związane z wierszem. I etap interpretacji: opisują sytuację liryczną wiersza, wymieniają i opisują bohaterów lirycznych: jak wygląda babcia?, jak zachowuje się przed przejściem przez jezdnię?, co odczuwa?, jak reaguje chłopiec, widząc babcię i co z tego wynika? Wykorzystuję ćwiczenia zamieszczone w epodręczniku: https://view.genial.ly/605716ebf3bc7f0da6b9883b/presentation-zbigniew-herbert-pudelko-zwane-wyobraznia (ćwiczenia: 1 -5).

  • Aktywność 3

    • Temat: TEORIA: Odczytanie sensu metaforycznego

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie rozwiązują krótki quiz: https://learningapps.org/display?v=pf5nshah521 - dwie przestrzenie (świat staruszki - ulica)

      2. Wyjaśniają frazeologizm - ktoś podał pomocną dłoń komuś i tłumaczą, jakie znaczenie ma gest podania ręki przez chłopca.

      3. Tłumaczą najbardziej tajemnicze metafory np.,,przepaść krawężnika”, ,,otchłań chodnika” ...

      4. Zapisują notatkę (do wyboru - zgodnie z predyspozycjami uczniów (orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej).

  • Aktywność 4

    • Temat: PRAKTYKA: przykłady niesienia pomocy innym (dobro powraca)

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Czy chłopiec zachował się bohatersko, czy zwyczajnie? Oceńcie jego postępowanie.

      2. A teraz powracamy do aplikacji padlet i uczniowie zapisują odpowiedzi na dwa pytania: Komu i w jaki sposób ostatnio pomogliście? Co czujecie, kiedy komuś pomagacie?

      3. Podsumowanie: filmik https://www.youtube.com/watch?v=uvFtlpnhAIo&t=20s&ab_channel=GrupaWolfin

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel w postaci ankiety, wykonanej w prezentacji Mentimeter, zbiera wiadomości o atrakcyjności lekcji. 

  1. Czy chętnie uczestniczyłaś/uczestniczyłeś w zajęciach? TAK / NIE

  2. Na jaki stopień w szkolnej skali oceniasz te zajęcia? 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6

  3. Czy odpowiadało Ci tempo pracy? TAK / NIE

  4. Czy treści programowe były, według Ciebie, przedstawione w sposób zrozumiały? TAK / NIE

  5. W jakim stopniu w szkolnej skali opanowałaś/opanowałeś nowe wiadomości? 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6

  6. Czy forma prowadzenia zajęć była dla Ciebie ciekawa? TAK / NIE

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna