Jak rozpoznać wśród nas Prometeusza?
Jak rozpoznać wśród nas Prometeusza?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, kto to jest altruista, egoista,
wie, jakie postępowanie określane jest mianem prometeizmu,
wymienia nazwiska ludzi zasłużonych dla ludzkości i zna ich dokonania.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
korzystać ze słownika języka polskiego i słownika wyrazów obcych,
nazywać cechy charakteru altruisty i egoisty.
c) Postawy
Uczeń:
dostrzega różnice między postępowaniem altruisty i egoisty,
jest wrażliwy na potrzeby innych ludzi.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: pogadanka, gry dydaktyczne: kosz i walizeczka, praca ze słownikiem
Forma: praca w grupach, praca indywidualna oraz zespołowa
3. Środki dydaktyczne
Słowniki języka polskiego i wyrazów obcych, samoprzylepne karteczki z nazwami różnych cech charakteru, plakaty przedstawiające kontur kosza i walizki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku zajęć nauczyciel w krótkiej pogadance nawiązuje do poprzedniej lekcji. Uczniowie przypominają i oceniają czyn Prometeusza. Można to przeprowadzić w formie ćwiczenia z kłębkiem, w którym głos zabiera osoba, do której nauczyciel rzucił kłębek nici. Po przedstawieniu własnej opinii, osoba ta rzuca kłębek innemu uczniowi.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w grupach, takich jak na poprzedniej lekcji o Prometeuszu. Otrzymują karteczki z wypisanymi nazwami cech altruisty i egoisty (załącznik 1) oraz kartki formatu A4 z narysowanymi konturami kosza i walizki. Mają za zadanie przylepienie karteczek z nazwami cech charakteryzujących Prometeusza w konturze walizki, a niepasujących do niego – w konturze kosza. Wykonane prace eksponują na wyznaczonym miejscu w klasie, po czym następuje krótka dyskusja dotycząca uzasadnienia przyporządkowania poszczególnych cech.
Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie odszukali w słownikach języka polskiego i wyrazów obcych następujące hasła: egoista, altruista, prometeizm. Po znalezieniu i odczytaniu definicji, uczniowie stwierdzają, że w koszu umieścili cechy egoisty, zaś w walizce –altruisty.
Uczniowie zapisują temat oraz krótkie definicje tych pojęć jako notatkę ( załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel nawiązuje do pracy domowej. Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują informacje na temat, przydzielonych im w pracy domowej, postaci. Dostrzegają w nich cechy altruistów. Stwierdzają, że ludzie podobni do Prometeusza – czyniący dobro – istnieli na przestrzeni wieków oraz istnieją w czasach współczesnych. Podają przykłady takich ludzi. Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Dobrowolska, H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WSiP Spółka Akcyjna, Warszawa 1999.
Szymczak M., Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1988.
Tokarski J., Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1980.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
dzielny odważny szlachetny
tchórzliwy skąpy hojny
serdeczny honorowy
samolubny bohaterski oddany
troskliwy niedbały
Załącznik 2
Altruista jest to osoba skłonna do poświęceń, niesamolubna, pozbawiona egoizmu.
Egoista to człowiek dbający wyłącznie o własne dobro, samolub.
Prometeizm – postępowanie mające na celu dobro większych grup ludzi lub całej ludzkości.
b) Zadanie domowe
Rozwiąż krzyżówkę mitologiczną
Autor „Odysei”
Posłaniec bogów
Król Itaki
Ukradł bogom ogień
Stróż bram Hadesu
Bóg śmierci
Zadanie dodatkowe dla ambitnych uczniów:
Opisz znanego Ci altruistę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak