Jak rozpoznawać swoje możliwości?
Jak rozpoznawać swoje możliwości?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń rozumie pojęcia „osobowość”, „możliwość”.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
określić swoje możliwości w odniesieniu do rynku pracy,
wskazać swoje mocne i słabe strony,
zaplanować działania służące rozwojowi jego kompetencji zawodowych.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie pisemne, rozmowa nauczająca, ćwiczenie z kreatywności, mini wykład, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Papierowe torby (mogą być używane), kolorowe czasopisma, nożyczki, klej, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. Uczniowie na ławkach rozkładają pisaki, papierowe torby, klej, nożyczki i kolorowe czasopisma.
b) Faza realizacyjna
Ćwiczenie 1. Uczniowie na zewnętrznych ścianach papierowej torby naklejają obrazki przedstawiające te zdarzenia, których zwykle nie ukrywają. Do wnętrza wkładają ilustracje tego, co chcą zachować tylko dla siebie, czyli swoje tajemnice.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie osobowości „wewnętrznej” i „zewnętrznej” oraz ich wpływ na zachowania człowieka.
Ćwiczenie 2. Uczniowie w parach rozmawiają o tym, co zilustrowali na swoich torbach. Jeśli chcą, mogą także ujawnić koledze jakąś tajemnicę, którą ukryli w torbie.
Ćwiczenie 3. Uczniowie piszą list motywacyjny. Wyobrażają sobie, że: ukończyli edukację, są dorośli, oferta pracy jest bardzo atrakcyjna, są idealnymi kandydatami i posiadają wszystkie niezbędne umiejętności.
Uczniowie ochotnicy prezentują swoje prace.
Dyskusja. Uczniowie zastanawiają się, na ile cechy i umiejętności, które sobie przypisali, są prawdziwe oraz co można zrobić, aby osiągnąć te, które są odległe od rzeczywistości. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia „możliwości” i „kompetencje zawodowe”.
c) Faza podsumowująca
Każdy uczeń wybiera w oparciu o opracowany list motywacyjny trzy cechy lub umiejętności i tworzy listę działań, które pomogłyby mu w rozwoju (załącznik 2). Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie prezentują jedną cechę lub umiejętność i sposób, w jaki chcą ją osiągnąć.
5. Bibliografia
http://www.narkomania.org.pl/czytelnia/?nr=38
http://pl.wikipedia.org/wiki/Osobowo%C5%9B%C4%87
Dutkiewicz M., Praca dla młodych, Agora S.A., Warszawa 2002.
Jachimska M., Scenariusze lekcji wychowawczych, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wałbrzych 1997.
6. Załączniki
a) Materiał dla nauczyciela
załącznik 1.
Osobowość
Termin „osobowość”, podobnie jak wiele innych podstawowych pojęć humanistyki, mimo wielu prób zdefiniowania zachowuje niejasność i wieloznaczność. Pojęcie to jest używane w różnych znaczeniach zarówno w języku potocznym, jak i w filozofii, antropologii, historii, psychologii, socjologii i wielu innych naukach humanistycznych.
W wieku XIX , głównie za sprawą Zygmunta Freuda, udało się wyodrębnić i zdefiniować osobowość - jako jedno z podstawowych pojęć psychologicznych i socjologicznych. Używane jest ono dla oznaczenia całokształtu dyspozycji i funkcji psychicznych człowieka.
Etymologia osobowości wywodzi się od słowa – osoba. Oznacza ono byt o rozumnej naturze, cechujący się odrębnością od innych bytów, posiadający świadomość własnego istnienia, wolę, własny charakter i system wartości.
Definicja osobowości dzieli się na trzy obszary wzajemnie powiązane, według których osobowość to:
1) zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości, które wyznaczają jej zachowania i pozwalają odróżnić ją od innych;
2) zespół warunków wewnętrznych wpływających na sposób, w jaki człowiek przystosowuje się do otoczenia;
3) zespół psychologicznych mechanizmów, np. tożsamość, mentalność, potrzeby, postawy, inteligencja, uznawane wartości, które powodują, że człowiek jest zdolny do kierowania własnym życiem, a jego zachowania są zorganizowane i względnie stałe.
Najnowsze ujęcia dotyczące osobowości pokazują, że wprawdzie cechy biofizyczne człowieka i zewnętrzne oddziaływanie są podstawą osobowości, ale jej nie determinują. Natomiast decydujący wpływ na kształtowanie się osobowości ma aktywność samej jednostki.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Osobowo%C5%9B%C4%87
b) Karta pracy ucznia
załącznik 2.
Cecha, umiejętność | W jaki sposób mogę to osiągnąć? | Termin |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie przed zajęciami powinni znać zasady pisania listu motywacyjnego.