Ilustracja prezentuje pięć rąk i dłoni ustawionych w rzędzie, które są zaciśnięte w pięści, na białym tle.
Ilustracja prezentuje pięć rąk i dłoni ustawionych w rzędzie, które są zaciśnięte w pięści, na białym tle.
Jak rozwiązywać konflikty w grupie?
Konflikt to odwieczny towarzysz człowieka. Ma właściwości niszczące, negatywnie wpływa na niego i jego relacje z innymi, ale może też mieć wpływ pozytywny, oczyszczający. Wszystko zależy od nastawienia człowieka do konfliktu, którego częścią się staje.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Nauczysz się
Definiować pojęcie konfliktu.
Charakteryzować różne rodzaje konfliktów.
Identyfikować rodzaje konfliktów na podstawie opisów.
Rozróżniać informacje na temat destruktywnego i konstruktywnego wpływu konfliktów.
Przedstawiać etapy konfliktu.
Tworzyć przykładowe rozwiązania dla sytuacji konfliktowych.
Uzasadniać przyczyny, które sprawiają, że popadamy w konflikty.
Wprowadzenie
KonfliktkonfliktKonflikt jest naturalnym zjawiskiem wpisanym w nasze życie. Ludzie różnią się między sobą, a każdy z nas jest niepowtarzalną jednostką. Inaczej wyglądamy, różnią się nasze poglądy, potrzeby i oczekiwania. Odmienność ta może być i jest źródłem potencjalnych konfliktów.
Czym jest konflikt?
Konflikt to naturalny element relacji zachodzących między ludźmi. Samo słowo pochodzi z języka łacińskiego i oznacza “zderzenie”. Termin „konflikt” możemy rozumieć dwojako:
jako zmagania przeciwnych sobie stron, postrzegających swoje cele jako sprzeczne,
jako skutek występujących różnic, którym należy zaradzić.
Warto zauważyć, że choć konflikt kojarzy się z agresją, przemocą, silnymi i trudnymi do opanowania emocjami, to równocześnie jest źródłem energii, bodźcem do konstruktywnych i pozytywnych zmian. Daje bowiem nowe spojrzenie na problem, ujawnia słabe punkty sytuacji, w której się znaleźliśmy lub relacji, w których jesteśmy, wskazując jednocześnie ważne sprawy do załatwienia.
RUc5st4USv5Bn1
Ilustracja przedstawia schemat. W centralnym miejscu znajduje się słowo "konflikt". Po lewej stronie od hasła "konflikt" występują dwa wersy: "są przynajmniej dwie zależne od siebie strony", "cele poszczególnych stron nie mogą być osiągnięte bez udziału pozostałych". Po prawej stronie od hasła "konflikt" widoczne są dwa wersy: "między stronami istnieje różnica", "strony blokują realizację swoich dążeń".
Tabela przedstawia warunki, które muszą zaistnieć, aby powstał konflikt. Źródło: Definicje konfliktu, dostępny w internecie: https://www.am.szczecin.pl/themes/user/site/am/assets/img/pages/Skrypt_Zarzadzanie_konfliktem.pdf.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R10StLUiR1okG
Ćwiczenie 1
Zaznacz informacje odnoszące się do konfliktu. Możliwe odpowiedzi: 1. jest naturalny, 2. wiąże się z silnymi emocjami, 3. jest źródłem energii, 4. wynika z podobieństw między ludźmi, 5. są to zmagania przeciwnych sobie stron
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rodzaje konfliktów
Konflikt ma wielorakie znaczenie i może też być rozpatrywany w bardzo wielu ujęciach:
konflikt wewnętrzny – związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, które utrudniają nam podejmowanie decyzji (np. wątpliwości moralne, etyczne, nadmiar obowiązków),
konflikt interpersonalny – zachodzi między dwoma lub wieloma osobami,
konflikt między jednostką a grupą – zachodzi często z powodu niezgody jednostki na przymus stosowany przez grupę,
konflikt grupowy – może być związany z hierarchią grup (kierownictwo – pracownicy), rozbieżnością celów poszczególnych grup.
Nie jest to jedyny sposób klasyfikacji konfliktów. Jednym z najbardziej znanych podziałów jest podział zaproponowany przez Christophera Moore'a [czyt: Kristofera Muura], który podzielił konflikty na pięć zasadniczych grup. Ilustruje je poniższe koło Moore'a.
RWsQ65mjFP6TE1
Ilustracja przedstawia koło w kolorze błękitnym podzielone liniami na pięć trójkątów zawierających następujące hasła: "konflikt relacji", "konflikt danych", "konflikt interesów", "konflikt strukturalny", "konflikt wartości".
Źródła i przyczyny konfliktów, dostępny w internecie: https://www.am.szczecin.pl/themes/user/site/am/assets/img/pages/Skrypt_Zarzadzanie_konfliktem.pdf.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Konflikt relacji jest związany z emocjonalnym nastawieniem do drugiej osoby. Zazwyczaj nie ma on wyraźnego podłoża, a objawia się w „nielubieniu” kogoś. Ten typ konfliktu wynika wyłącznie z kierowania się stereotypami lub z niewłaściwej komunikacji.
Konflikt danych jest efektem braku, ograniczenia lub rozbieżności informacji dostępnych dla stron konfliktu.
Konflikt interesów – powstaje w sytuacji, gdy jedna strona chce uzyskać jak największą część zasobów (np. pieniędzy, rzeczy) kosztem drugiej strony. Konflikt ten powstaje także w sytuacji, gdy jedna strona dąży do decydowania w określonej sprawie, pomijając w procesie decyzyjnym stronę drugą.
Konflikt strukturalny – jest efektem funkcjonowania określonej struktury organizacji i wynikających z tego wykonywanych zadań. Obejmuje m.in. hierarchię stanowisk i niezadowolenie z zajmowanej w niej pozycji, nieakceptowany podział zadań, niejasne kompetencje i uprawnienia osób w danej strukturze.
Konflikt wartości – zależy od odmiennych systemów wartości, zasad etycznych, którymi kierują się strony konfliktu.
RBi4qSEtAlLgL
Ćwiczenie 2
Połącz rodzaj konfliktu z właściwym opisem. Konflikt wewnętrzny Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt interpersonalny Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt między jednostką a grupą Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt grupowy Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup
Połącz rodzaj konfliktu z właściwym opisem. Konflikt wewnętrzny Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt interpersonalny Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt między jednostką a grupą Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt grupowy Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Rv7hwNay8t1qT
(Uzupełnij).
Źródło: Opracowanie własne: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Konflikt grupowy.
RFx3Qf7wGexUM
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Ustal, czy podane zdania są prawdziwie, czy fałszywe.. Konflikt relacji wynika z nastawienia do drugiej osoby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt danych jest efektem przekazywania nadmiernej ilości informacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt interesów powstaje gdy jedna ze stron chce przejąć większą część dostępnych zasobów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt strukturalny wynika z niezadowolenia z zadań przydzielanych lub niejasnych kompetencji w danej jednostce strukturalnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt wartości jest wynikiem odmiennego oszacowania wartości danego przedmiotu, pracy lub działania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Ustal, czy podane zdania są prawdziwie, czy fałszywe.. Konflikt relacji wynika z nastawienia do drugiej osoby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt danych jest efektem przekazywania nadmiernej ilości informacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt interesów powstaje gdy jedna ze stron chce przejąć większą część dostępnych zasobów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt strukturalny wynika z niezadowolenia z zadań przydzielanych lub niejasnych kompetencji w danej jednostce strukturalnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt wartości jest wynikiem odmiennego oszacowania wartości danego przedmiotu, pracy lub działania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Wysłuchaj nagrania
RFfLmES5XA5Vc
Audiobook przedstawiający konflikt w obrębie jednej grupy, ale uwzględniający różne przyczyny wymienione w podstawie.
Audiobook przedstawiający konflikt w obrębie jednej grupy, ale uwzględniający różne przyczyny wymienione w podstawie.
Audiobook przedstawiający konflikt w obrębie jednej grupy, ale uwzględniający różne przyczyny wymienione w podstawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R1B5VBbX6Cn73
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zwróć uwagę na sytuacje, które spowodowały różnice zdań w klasie i doprowadziły do pojawienia się negatywnych emocji między uczniami.
Różne cele i wartości wyznawane przez uczestników konfliktu. Sprzeczne interesy uczestników konfliktu. Nieporozumienia na tle kulturowym.
Polecenie 2
R1DIbfJTtQAgg
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zastanów się, w jaki sposób konflikt może wpłynąć na relacje między osobami zaangażowanymi w opisaną sytuację, a także na tych, którzy nie biorą bezpośredniego udziału w konflikcie, ale są częścią klasy.
Konflikt może doprowadzić do wzrostu wrogości między w klasie, a w konsekwencji do rozpadu relacji między uczniami. Przestaną oni sobie ufać, nie będą ze sobą współpracować, co może też wpłynąć na sposób zawierania przez nich relacji z innymi ludźmi w przyszłości.
Polecenie 3
RIBD3T84WfJY8
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Pamiętaj, aby twoje rozwiązanie w najbardziej pełny sposób zadowoliło wszystkie strony konfliktu.
Klasa przede wszystkim musi się zdecydować na szczerą rozmowę, podczas której wszyscy powinni zaproponować sposób rozwiązania konfliktu. Mógłby to być kompromis, ze względu na różne cele i różne interesy, które przyświecają stronom konfliktu. W tej sytuacji każda ze stron musiałaby z czegoś zrezygnować, żeby móc doprowadzić do rozwiązania sytuacji konfliktowej.
Destrukcyjna i konstruktywna rola konfliktu
Konflikt nie zawsze oznacza katastrofę. Często staje się okazją do wprowadzenia pozytywnych zmian. Jednak niewłaściwie „przeprowadzony” może mieć destrukcyjny wpływ na relacje między stronami oraz na ich otoczenie. Destrukcyjny wpływ to pojawienie się antagonizmów, wrogości, powstanie lęków, obaw i frustracji oraz nastawienia „przeciwko”. W takiej sytuacji rodzi się myślenie, że ktoś musi wygrać, a ktoś musi zostać pokonany. Takiemu podejściu towarzyszą zaburzenia w komunikacji, agresja, pogorszenie się, a nawet zerwanie relacji ze stroną konfliktu.
R117x3DOxO2Sy
Ilustracja przedstawia czarne figury kłócących się ze sobą kobiety i mężczyzny. Występują oni na kolorowym tle, na którym widnieją profile dwóch głów - pierwsza odwrócona jest twarzą w lewą stroną, druga natomiast jest odwrócona w prawą stronę. Z lewej strony ilustracji widać czarną figurę dziewczynki, po prawej stronie - czarną figurę chłopca.
Osoby, które nie potrafią poradzić sobie z sytuacją konfliktową tracą zdolność do porozumiewania się z drugą osobą, stają się samotne i zgorzkniałe.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Konstruktywny wpływ uczy z kolei wzajemnego szacunku, ukierunkowuje strony na poszukiwanie rozwiązań satysfakcjonujących obie strony i zaspokajających ich potrzeby. Takiemu podejściu towarzyszą motywacja do działania, poczucie wzajemnego zaufania czy poczucie sprawiedliwości.
R17LK1EqlgVLg
Zdjęcie przedstawia dwie męskie dłonie złączone w uścisku. W tle widoczne są krzesła biurowe i stół.
Zdolność do porozumienia się pomimo wejścia w konflikt świadczy o rozwiniętej dojrzałości emocjonalnej człowieka.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RXkfwjC8RsMKv
Ćwiczenie 5
Pogrupuj informacje na temat destruktywnego i konstruktywnego wpływu konfliktu. DESTRUKTYWNY WPŁYW KONFLIKTU Możliwe odpowiedzi: 1. szacunek, 2. zerwanie relacji, 3. frustracja, 4. obawa, 5. wrogość, 6. poszukiwanie rozwiązania, 7. „ktoś musi wygrać”, 8. poczucie sprawiedliwości, 9. lęk, 10. satysfakcja, 11. motywacja KONSTRUKTYWNY WPŁYW KONFLIKTU Możliwe odpowiedzi: 1. szacunek, 2. zerwanie relacji, 3. frustracja, 4. obawa, 5. wrogość, 6. poszukiwanie rozwiązania, 7. „ktoś musi wygrać”, 8. poczucie sprawiedliwości, 9. lęk, 10. satysfakcja, 11. motywacja
Pogrupuj informacje na temat destruktywnego i konstruktywnego wpływu konfliktu. DESTRUKTYWNY WPŁYW KONFLIKTU Możliwe odpowiedzi: 1. szacunek, 2. zerwanie relacji, 3. frustracja, 4. obawa, 5. wrogość, 6. poszukiwanie rozwiązania, 7. „ktoś musi wygrać”, 8. poczucie sprawiedliwości, 9. lęk, 10. satysfakcja, 11. motywacja KONSTRUKTYWNY WPŁYW KONFLIKTU Możliwe odpowiedzi: 1. szacunek, 2. zerwanie relacji, 3. frustracja, 4. obawa, 5. wrogość, 6. poszukiwanie rozwiązania, 7. „ktoś musi wygrać”, 8. poczucie sprawiedliwości, 9. lęk, 10. satysfakcja, 11. motywacja
zachowania stron konfliktu, reakcje na te zachowania
V Etap rozpoznanie i personalizacja
rozwiązanie konfliktu
nierozwiązanie konfliktu (trwa on dalej)
W sytuacji, gdy zaistnieje konflikt jego strony przyjmują różne strategie postępowania. Typy postępowania stron, które znajdują się najbliżej obu osi wykresu, prowadzą do powstawania kolejnych konfliktów.
Jak rozwiązywać konflikty w grupie?
Przyjęcie określonej strategii postępowania niesie za sobą specyficzne dla tej strategii konsekwencje:
konfrontacja (rywalizacja)konfrontacja (rywalizacja) to zmagania przeciwnych sobie stron, postrzegających swoje cele jako sprzeczne oraz skutek występujących różnic, którym należy zaradzić,
unikanieunikanieunikanie to postawa w konflikcie rozumiana jako „niezauważanie” konfliktu przez obie strony,
uległośćuległość (dostosowywanie się)uległość to postawa w konflikcie polegająca na poddaniu się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju”,
kompromiskompromiskompromis postawa postępowania w konflikcie polegająca na rozwiązaniu konfliktu przy rezygnacji przez każdą ze stron konfliktu z niektórych swoich oczekiwań,
współpracawspółpracawspółpraca to postawa w konflikcie polegająca na dążeniu do wypracowaniu rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron konfliktu.
RxB02Di2SS9VK
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki w tabeli dotyczącej procesu konfliktu. Przenieś we właściwe miejsca informacje w ramkach. I Etap niezgodność1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronaII Etap rozpoznanie i personalizacja1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako strona1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronaIII Etap strategia postępowania1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronaIV Etap strategia postępowaniazachowania stron konfliktu, reakcje na te zachowaniaV Etap rozpoznanie i personalizacja1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronanierozwiązanie konfliktu (trwa on dalej)
Uzupełnij luki w tabeli dotyczącej procesu konfliktu. Przenieś we właściwe miejsca informacje w ramkach. I Etap niezgodność1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronaII Etap rozpoznanie i personalizacja1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako strona1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronaIII Etap strategia postępowania1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronaIV Etap strategia postępowaniazachowania stron konfliktu, reakcje na te zachowaniaV Etap rozpoznanie i personalizacja1. dostrzeżenie konfliktu (jako obserwator), 2. przyjęcie określonej strategii postępowania (rywalizacja, unikanie, uległość, kompromis, współpraca), 3. rozwiązanie konfliktu, 4. pojawienie się przyczyn konfliktu, 5. bycie w konflikcie jako stronanierozwiązanie konfliktu (trwa on dalej)
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1UgMQDoL34fP
Ćwiczenie 7
KONFRONTACJA Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” UNIKANIE Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” ULEGŁOŚĆ Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” KOMPROMIS Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” WSPÓŁPRACA Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju”
KONFRONTACJA Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” UNIKANIE Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” ULEGŁOŚĆ Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” KOMPROMIS Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju” WSPÓŁPRACA Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do wypracowania rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, 2. metoda rozwiązania konfliktu polegająca na rezygnacji przez każdą ze stron z części swoich oczekiwań, 3. strony za wszelką cenę chcą wygrać, strategia ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik, 4. „niezauważanie” konfliktu przez obie strony, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy, 5. poddanie się drugiej stronie konfliktu i wyrażenia zgody na jej warunki dla „świętego spokoju”
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R4N9zpcw02jaE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zastanów się, dlaczego ludzie popadają w konflikty i co powoduje, że nie są w stanie ich rozwiązać.
Przyczyny takiego stanu rzeczy wynikają często z nieumiejętności radzenia sobie z sytuacją konfliktową. Gdy dochodzi do konfliktu nie myślimy o obu stronach, a tylko o sobie i swoich celach oraz dążeniach. Zamykanie się na drugą stronę, brak zrozumienia jej racji powoduje, że konflikty pozostają nierozwiązane.
Słowniczek
konflikt
konflikt
konflikt to zderzenie sprzecznych oczekiwań formułowanych przez jednostki lub grupy, których realizacja przez jedną stronę może spowodować straty drugiej strony, niemożność pogodzenia oczekiwań obu stron prowadzi do stanu konfrontacji w obronie własnych interesów, konfrontacja ta może przybrać różne formy (np. kłótnia, wojna) i mieć różne natężenie
konfrontacja (rywalizacja)
konfrontacja (rywalizacja)
postawa prowadząca do eskalacji konfliktu, ponieważ strony za wszelką cenę chcą wygrać, postawa ta często uniemożliwia rozwiązanie konfliktu, ponieważ strony szachują się wzajemnie nie dopuszczając do tego, aby na rozwiązaniu skorzystał przeciwnik
stereotyp
stereotyp
funkcjonujący w świadomości członków danej społeczności uproszczony i zabarwiony wartościująco, najczęściej negatywnie, obraz rzeczywistości; stereotyp może dotyczyć przedmiotów, ludzi, a nawet całych narodów; ze względu na jego silne zakorzenienie w świadomości społecznej jest on często niemożliwy do usunięcia i powielany przez kolejne pokolenia
unikanie
unikanie
postawa, która prowadzi do pozornego spokoju, ale tylko na krótką metę, strony unikają się wzajemnie nie rozmawiają na drażliwe tematy, co powoduje powstawanie między nimi dystansu, a w konsekwencji brak możliwość współpracy
uległość (dostosowywanie się)
uległość (dostosowywanie się)
postawa, która może prowadzić do przyzwyczajenia się strony silniejszej, że zawsze osiągnie swoje cele kosztem drugiej strony, a w konsekwencji do eskalacji żądań
kompromis
kompromis
metoda rozwiązania konfliktu wymagająca poświęcenia przez każdą stronę konfliktu części swoich żądań bądź oczekiwań, ten sposób rozwiązania konfliktu powoduje, że strony nie mają całkowitej satysfakcji z rozwiązania spornych kwestii, ponieważ każda musiała z czegoś zrezygnować
współpraca
współpraca
postawa polegająca na dążeniu do znalezienia przez strony konfliktu rozwiązania, które będzie zadowalające dla wszystkich, podjęcie współpracy jest czasochłonne, wymaga przezwyciężenia nieufności i wrogości, jednak ostatecznie prowadzi do zniwelowania dystansu i umożliwia zbudowanie zaufania między stronami konfliktu