Jak są zbudowane podstawowe składniki organizmów żywych – białka?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: peptyd, wiązanie peptydowe, białko, struktura pierwszorzędowa, drugorzędowa, trzeciorzędowa i czwartorzędowa, struktura alfa i struktura beta.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zapisać równania reakcji tworzenia peptydów,

  • w podanym wzorze zaznaczyć wiązanie peptydowe,

  • dokonać klasyfikacji białek,

  • wskazać wiązania charakterystyczne dla cząsteczek białkowych,

  • omówić struktury białek,

  • wymienić rodzaje oddziaływań stabilizujących I-, II- i III–rzędową strukturę białka,

  • omówić znaczenie białek dla organizmu człowieka,

  • podać przykłady artykułów spożywczych bogatych w białko.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • pogadanka,

  • mini wykład przygotowany przez ucznia,

  • dobieranka.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Modele aminokwasów (kulki z plasteliny) , foliogram dotyczący klasyfikacji białek, foliogram obrazujący struktury białek, koperty z dobieranką dla grup.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina reakcję kondensacji prowadzącej do powstania peptydów – chętny uczeń zapisuje równanie reakcji tworzenia tripeptydu – Glu‑Cys‑Gly. Nauczyciel omawia funkcje glutationu w organizmach żywych (korelacja z biologią).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel, posługując się kulkami z plasteliny, przedstawia proces tworzenia peptydów, zbudowanych z większej ilości aminokwasów, uczniowie określają liczbę moli cząsteczek wody, powstałych w danej reakcji i liczbę utworzonych wiązań peptydowych. Uczniowie zapisują wybrane równania tworzenia peptydów (np. pentapeptydów Enkefalin ).

Podział i struktury białek

Nauczyciel wraz z uczniami definiuje pojęcie: białko. Uczniowie na podstawie wiadomości z lekcji biologii dokonują klasyfikacji białek. Nauczyciel, podsumowując wypowiedzi uczniów, przedstawia foliogram, obrazujący podział białek. Nauczyciel omawia struktury białek – foliogram. Uczniowie definiują poszczególne struktury, wskazując rodzaje oddziaływań stabilizujących.

c) Faza podsumowująca

Uczeń przedstawia przygotowaną wcześniej prezentację dotyczącą funkcji i procesów hydrolizy białek zachodzących w organizmie ludzkim. Młodzież podaje przykłady pokarmów spożywczych bogatych w białko, a następnie, pracując w grupach, określa zawartość białek w podanych produktach (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Czerwiński A., Czerwińska A., Jelińska–Kazimierczuk M., Kuśmierczyk K., Chemia 2, WSiP , Warszawa 2003.

  2. Koszmider M., Chemia. Podręcznik. Zakres podstawowy, szkoły ponadgimnazjalne, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Dopasuj do nazwy produktu spożywczego odpowiednią zawartość białka

PRODUKT

ZAWARTOŚĆ BIAŁEK

WIEPRZOWINA

9,5‑14,1 ( g na 100 g produktu)

WOŁOWINA

18,9‑20,6 ( g na 100 g produktu)

DORSZ

21,8 ( g na 100 g produktu)

JAJA

12,8 ( g na 100 g produktu)

SER BIAŁY

28,3‑39,8 ( g na 100 g produktu)

KALAFIOR

2,4 ( g na 100 g produktu)

MARCHEW

1,1 ( g na 100 g produktu)

KAPUSTA BIAŁA

1,6 ( g na 100 g produktu)

Na podstawie: Koszmider M., Chemia. Podręcznik. Zakres podstawowy, szkoły ponadgimnazjalne, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003, s. 235.

b) Zadanie domowe

W kolumnie I podano przykłady białek, w kolumnie II funkcje fizologiczne, jakie białka mogą pełnić w organizmie. Połącz je ze sobą w ten sposób, aby powstały logiczne informacje.

KOLUMNA I

KOLUMNA II

1

KERATYNA

A)

KATALITYCZNA

2

HEMOGLOBINA

B)

OBRONNA

3

UREAZA

C)

TRANSPORTUJĄCA

4

IMMUNOGLOBULINA

D)

REGULACYJNA

5

AKTYNA

E)

LOKOMOTORYCZNA

6

INSULINA

F)

BUDULCOWA

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1P9iGTbkpBrA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 137.65 KB w języku polskim
R3n0AdFyMgPUx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim