Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak starożytni Grecy tłumaczyli zjawisko pór roku?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie „mit”

  • mit o Persefonie

  • wiadomości z geografii dotyczące prawdziwych przyczyn zmian pór roku.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • streścić i zinterpretować mit

  • wytłumaczyć, co wyjaśnia mit o Persefonie

  • ocenić postępowanie bohatera mitu

  • czytać głośno i poprawnie tekst z podręcznika

  • nazywać uczucia bohatera

  • brać czynny udział w dyskusji klasowej

2. Metoda i forma pracy

Metoda: słowna, oglądowa, próba dyskusji

Formy: indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst mitu „Persefona” z podręcznika „Oglądam świat 5” (patrz: bibliografia)

Owoc granatu

Schemat wyjaśniający rzeczywistą przyczynę zmiany pór roku przygotowany przez prowadząca (opcjonalnie)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Po powitaniu i czynnościach organizacyjnych prowadząca prezentuje uczniom owoc granatu. Uczniowie próbują zgadnąć, co to za owoc. Prowadząca sygnalizuje, że będzie miał związek z tematem dzisiejszej lekcji, która będzie poświęcona omówieniu jednego z najbardziej znanych mitów greckich.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie przypominają, co to jest mit i jakie mity dotychczas poznali.

  2. Głośne odczytanie mitu przez uczniów.

  3. Prowadząca zadaje uczniom pytania: O czym jest ten mit? Co wyjaśnia?

  4. Zapisanie tematu na tablicy i w zeszytach.

  5. Uczniowie odpowiadają na pytanie zawarte w temacie – jeden z uczniów opowiada mit własnymi słowami, następnie każdy z uczniów pisze samodzielną notatkę. Odczytanie notatek wybranych uczniów.

  6. Prowadząca zadaje uczniom pytanie: Co czuła Demeter, gdy zginęła Kora? Uczniowie wypisują nazwy uczuć bogini na tablicy.

  7. Próba dyskusji klasowej. Nauczyciel pyta uczniów, jak oceniają postępowanie Demeter? Czy cierpienie usprawiedliwia krzywdzenie innych? Uczniowie prezentują swoje zdanie, przywołują inne przykłady takiego zachowania.

  8. Uczniowie, wykorzystując swoje wiadomości z geografii tłumaczą, co w rzeczywistości jest przyczyną zmian pór roku (np. rysują na tablicy odpowiedni schemat). Jeśli uczniowie nie pamiętają lub nie mieli tego jeszcze na lekcji, schemat może narysować prowadząca (lub pokazać wcześniej przygotowaną planszę z rysunkiem).

c) Faza podsumowująca

Na polecenie nauczyciela uczniowie przypominają, co tłumaczyły poznane już przez nich mity. Nauczyciel zadaje pracę domową: „Ułóż opowiadanie – mit tłumaczący powstanie tęczy lub przyczynę padania śniegu”.

5. Bibliografia

  1. N. Philby, Persefona w: K. Gajewska, E. Wower, Oglądam świat 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Nowa Era, Poznań 1999.

  2. Nowa encyklopedia powszechna, PWN, Warszawa 1997. (tu: hasło „pory roku”)

  3. Encyklopedia Larousse*. Ziemia, rośliny, zwierzęta*, tłum. J. Wernerowa, J. Żabiński, Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa 1990. (tu: schemat tłumaczący zmianę pór roku)

6. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RCtPSx0rJv2QT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.04 KB w języku polskim
R1NM6A3wNQpkv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim