Jak starożytni Grecy tłumaczyli zjawisko pór roku?
Jak starożytni Grecy tłumaczyli zjawisko pór roku?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie „mit”
mit o Persefonie
wiadomości z geografii dotyczące prawdziwych przyczyn zmian pór roku.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
streścić i zinterpretować mit
wytłumaczyć, co wyjaśnia mit o Persefonie
ocenić postępowanie bohatera mitu
czytać głośno i poprawnie tekst z podręcznika
nazywać uczucia bohatera
brać czynny udział w dyskusji klasowej
2. Metoda i forma pracy
Metoda: słowna, oglądowa, próba dyskusji
Formy: indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst mitu „Persefona” z podręcznika „Oglądam świat 5” (patrz: bibliografia)
Owoc granatu
Schemat wyjaśniający rzeczywistą przyczynę zmiany pór roku przygotowany przez prowadząca (opcjonalnie)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Po powitaniu i czynnościach organizacyjnych prowadząca prezentuje uczniom owoc granatu. Uczniowie próbują zgadnąć, co to za owoc. Prowadząca sygnalizuje, że będzie miał związek z tematem dzisiejszej lekcji, która będzie poświęcona omówieniu jednego z najbardziej znanych mitów greckich.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają, co to jest mit i jakie mity dotychczas poznali.
Głośne odczytanie mitu przez uczniów.
Prowadząca zadaje uczniom pytania: O czym jest ten mit? Co wyjaśnia?
Zapisanie tematu na tablicy i w zeszytach.
Uczniowie odpowiadają na pytanie zawarte w temacie – jeden z uczniów opowiada mit własnymi słowami, następnie każdy z uczniów pisze samodzielną notatkę. Odczytanie notatek wybranych uczniów.
Prowadząca zadaje uczniom pytanie: Co czuła Demeter, gdy zginęła Kora? Uczniowie wypisują nazwy uczuć bogini na tablicy.
Próba dyskusji klasowej. Nauczyciel pyta uczniów, jak oceniają postępowanie Demeter? Czy cierpienie usprawiedliwia krzywdzenie innych? Uczniowie prezentują swoje zdanie, przywołują inne przykłady takiego zachowania.
Uczniowie, wykorzystując swoje wiadomości z geografii tłumaczą, co w rzeczywistości jest przyczyną zmian pór roku (np. rysują na tablicy odpowiedni schemat). Jeśli uczniowie nie pamiętają lub nie mieli tego jeszcze na lekcji, schemat może narysować prowadząca (lub pokazać wcześniej przygotowaną planszę z rysunkiem).
c) Faza podsumowująca
Na polecenie nauczyciela uczniowie przypominają, co tłumaczyły poznane już przez nich mity. Nauczyciel zadaje pracę domową: „Ułóż opowiadanie – mit tłumaczący powstanie tęczy lub przyczynę padania śniegu”.
5. Bibliografia
N. Philby, Persefona w: K. Gajewska, E. Wower, Oglądam świat 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Nowa Era, Poznań 1999.
Nowa encyklopedia powszechna, PWN, Warszawa 1997. (tu: hasło „pory roku”)
Encyklopedia Larousse*. Ziemia, rośliny, zwierzęta*, tłum. J. Wernerowa, J. Żabiński, Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa 1990. (tu: schemat tłumaczący zmianę pór roku)
6. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak