Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak stworzyć dobrą reklamę? Cechy charakterystyczne reklam.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest reklama i czemu służy,

  • pamięta rodzaje reklam i ich cechy,

  • rozumie, jakie są metody manipulacji odbiorcą w związku z reklamą.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeanalizować tekst użytkowy, jakim jest reklama,

  • umie wykorzystać zdobyte wiadomości w praktyce,

  • potrafi posługiwać się słownikiem,

  • umie pracować w zespole.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, praca z całą klasą, praca w grupach, praca ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

  • kartki papieru, flamastry, kredki, papier kolorowy, nożyczki, klej,

  • karteczki z zadaniem,

  • wycinki z czasopism.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi, aby przygotowali przyniesione wcześniej materiały –wycinki z reklamami z gazet, ulotki reklamowe, ewentualnie gadżety reklamowe.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel krótko objaśnia cele lekcji. Prosi o przygotowanie przyniesionych materiałów do pracy na lekcji. W przypadku uczniów, którzy nie mają ulotek reklamowych lub wycinków z prasy, prosi o otwarcie podręczników na stronie 308 – 309, gdzie zamieszczono przykładowe reklamy. Uczniowie czytają po cichu teksty reklam i przyglądają się ich formie graficznej.

2. Uczniowie wymieniają media, w których (poza prasą) pojawiają się reklamy, np. Internet, telewizja, radio, bilboardy. Zastanawiają się wspólnie z nauczycielem, w jaki sposób przekaz wpływa na formę reklamy (np. czym najbardziej różni się reklama telewizyjna od prasowej?)

3. Uczniowie z pomocą nauczyciela zastanawiają się, czemu służy reklama, na czym polega jej wszechobecność i skuteczność.

4. Uczniowie wymieniają reklamy, które im się spodobały i te które ich drażnią. Zastanawiają się, dlaczego akurat te przykłady utkwiły im w pamięci (np. zaskakująca forma, zabawna, dowcipna; zakończenie inne niż spodziewał się odbiorca).

5. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniem (Załącznik 1) i prosi o jego wykonanie. (około 10 minut)

6. Uczniowie odczytują wykonane zadanie.

7. Nauczyciel prosi wyznaczonego ucznia o odszukanie w słowniku hasła “perswazja”. Klasa wyraża swoje opinie, czy to pojęcie odnosi się do reklamy. Następnie wspólnie z nauczycielem tworzy definicję reklamy, która zostanie zapisana w zeszytach przedmiotowych.

8. Nauczyciel dzieli klasę na 4- osobowe grupy i prosi ich, aby wyobrazili sobie, że są pracownikami agencji reklamowej, którzy pracują nad nowym projektem. Każda grupa ma za zadanie stworzyć własny “bilboard reklamowy” prezentujący nowy produkt handlowy. (około 25 minut).

c) Faza podsumowująca

1. Każda grupa prezentuje swój pomysł na kampanię reklamową. Inni uczniowie oceniają prace kolegów.

5. Bibliografia

Dobrowolska H., „Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej. „, WSiP, Warszawa 2000.

„Słownik języka polskiego”, pod red. prof. dr M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1979.

6. Załączniki

  1. Zadanie

Załącznik 1

Zadanie

Przyjrzyj się wybranej reklamie i odpowiedz na pytania:

  1. Do kogo jest skierowana reklama (do jakiej grupy ludzi) ?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. W jaki sposób nakłania się w niej odbiorcę, aby dokonał zakupu produktu?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Kto (lub co) w niej występuje? Jak brzmi hasło reklamowe?

.......................................................................................................................................................................................................................................................

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowa definicja reklamy: “Reklama jest to taki przekaz informacji, który ma na celu nakłonić jej odbiorców, aby zakupili dany towar lub wykonali określone działania. W reklamie wykorzystuje się perswazyjną funkcję mowy, często w sposób niejawny.”

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1372hfsnNHFG

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 83.97 KB w języku polskim
R1CV2um7nQXAF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim