Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak to jest być człowiekiem?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, co to są zwroty i wyrazy przeciwstawne (antonimy).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie poprawnie wnioskować,

  • umie znajdować ukryty sens,

  • potrafi interpretować dzieło plastyczne i tekst poetycki,

  • potrafi nadać tytuły obrazom,

  • potrafi recytować wiersz w parach lub w trójkach,

  • umie odróżniać zwroty i wyrazy przeciwstawne,

  • potrafi sporządzić notatkę

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, oglądowa, heureza, burza mózgów, praca jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, ilustracje (www.variart.org)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Uczniowie oglądają trzy ilustracje przyniesione przez nauczyciela, przedstawiające postacie ludzkie: Łukasz Sz. uczyć brzeg wspólny (fotografia), Agata Witkowska doesn’t care (fotografia), Tomasz Bieńkowski mirrors (linoryt) i zastanawiają się, biorąc pod uwagę pytanie zawarte w temacie, co chcieli przekazać autorzy tych dzieł. Dzieci podają luźne skojarzenia.

  2. Nauczyciel prosi o nadanie tytułu każdemu z obrazów. Pomysły zapisuje na tablicy.

  3. Uczniowie po cichu czytają wiersz Anny Kamieńskiej Śmieszne.

  4. Później zastanawiają się, jak można go odczytać w parach lub w trójkach.

  5. Ochotnicy prezentują pomysły.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie interpretują wiersz. Pomocą ma być zapis graficzny na tablicy, ukazujący sprzeczności, np.

BYĆ CZŁOWIEKIEM

być więźniem swojej skóry

wdychać powietrze

a sięgać w nieskończoność

dusić się bez słowa

  1. Nauczyciel podkreśla, że ukazanie sprzeczności w utworze ma głęboki sens. Prosi o wypisanie w zeszytach słów przeciwstawnych – antonimów (np. małość- wielkość; skończoność - nieskończoność), a następnie o zapisanie wniosków płynących z interpretacji wiersza w ten sposób.

c) Faza podsumowująca

  1. Wybrani uczniowie odczytują notatki.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie podsumowujące zajęcia: Jak to jest być człowiekiem.

  3. Klasa dokonuje uogólniającej, krótkiej refleksji.

5.Bibliografia

  1. Jędrychowska Z., Kłakówna Z.A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. VI. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1997, s.58,59.

  2. Jędrychowska Z., Kłakówna Z.A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa VI, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1996, s.172, 173.

  3. http://www.variart.org./

6. Załączniki

Zadanie domowe

Odpowiedz w kilku zdaniach na pytanie zawarte w temacie lekcji. Nawiąż w swojej wypowiedzi do wiersza Anny Kamieńskiej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1KfVBHfPIQiT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.75 KB w języku polskim
R1ASAwl7EoZ3j

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim