Jak udzielać pierwszej pomocy?
Autor/autorka
Aleksandra Dudzik
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Jak udzielać pierwszej pomocy?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane technologie urozmaicają zajęcia, tworząc je atrakcyjniejszymi dla uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
8. Cele szczegółowe zajęć
• pposługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: policji, pogotowia ratunkowego, straży pożarnej;
posługuje się danymi osobowymi w kontakcie ze służbami;
ma świadomość zagrożeń ze strony środowiska naturalnego i otoczenia
uczeń wie,jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej, wezwać służby ratunkowe.
uczeń potrafi współpracować w grupie
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, rozmowa kierowana, instruktaż, samodzielne doświadczenie, drama
Formy pracy: indywidualna i grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Prezentacja
Komputer/laptop
Apteczka pierwszej pomocy
Tablica multimedialna
Plansza z GWO „Pierwsza pomoc: zranienia i inne wypadki”
Film z youtube.com – Skaleczenie:Pierwsza pomoc
Film z youtube.com - Krwawienie: Pierwsza pomoc
Film z youtube.com – Jak wzywamy kartkę pogotowia.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna – Udzielamy pierwszej pomocy: pozycja boczna
Karteczki z 7 zasadami wzywania pierwszej pomocy.
Multibook GWO
Tekst „ Jak udzielać pierwszej pomocy?” w podręczniku „ Czytam i poznaję świat” wyd. GWO
Atrapa telefonu komórkowego
Wordwall „Pierwsza pomoc”
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia zajęć niezbędny jest komputer‑laptop, tablica multimedialna oraz dostęp do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Apteczka pierwszej pomocy
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Pogadanka. Oglądanie i omawianie zawartości apteczki pierwszej pomocy. Dzieci wypowiadają się na temat apteczki, mogą opowiedzieć o wypadkach, które im się przytrafiły i z jakich elementów wtedy korzystano, aby im udzielić pomocy, np.: plastry, bandaż.
Następnie nauczyciel prezentuje uczniom plansze z GWO „Pierwsza pomoc: zranienia i inne wypadki”. Wspólne omówienie poszczególnych ilustracji i zastanowienie się, jak można zareagować w poszczególnych sytuacjach. Następnie odczytanie podpisów pod obrazkami i ich omówienie oraz porównanie z wypowiedziami dzieci.
Skaleczenie : 0:9‑3:00 https://www.youtube.com/watch?v=2dq4UqnqNFI
Krwawienie : 1:29‑2:18 https://www.youtube.com/watch?v=SNMAga8PYGo
Oparzenie i złamanie‑uczniowie samodzielnie starają się omówić.
Aktywność 2
Temat: Jak udzielać pierwszej pomocy? Wzywam karetkę pogotowia.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z historyjką obrazkową przedstawioną w Podręczniku „ Czytam i poznaję świat” wydawnictwa GWO. Próbują opowiedzieć historię co się wydarzyło i w jaki sposób chłopiec udzielił kobiecie pierwszej pomocy. Następnie zapoznają się z podstawowymi zasadami obowiązującymi przy wzywaniu karetki pogotowia.
Czas: 1:06‑2:22 https://www.youtube.com/watch?v=7IcOGFd9urY
Rozdanie uczniom karteczek z 7 zasadami wzywania pierwszej pomocy.
Uczniowie dobrani dwójkami‑ćwiczą zgłaszanie wypadku zgodnie z wcześniej poznanymi zasadami. Wyznaczone pary‑prezentują swój dialog całej klasie.
Aktywność 3
Temat: Pozycja boczna- nauka układania osoby poszkodowanej.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedza co to jest pozycja boczna i po co jest stosowana. Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów prezentuje film edukacyjny / kropka nr 2/,
https://zpe.gov.pl/a/temat-56-udzielamy-pierwszej-pomocy-sprawdz-sie/Dydy5Hdhq
a następnie pokazuje plakat przedstawiający sposób układania osoby poszkodowanej w pozycji bocznej bezpiecznej.
Aktywność 4
Temat: Sprawdzenie zapamiętanych treści
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Po zapoznaniu się z materiałem i instrukcją, nauczyciel prosi, aby uczniowie się dobrali dwójkami i przećwiczyli pod okiem nauczyciela pozycję boczną.
Na zakończenie uczniowie rozwiązują mały quiz dotyczący numerów alarmowych:
https://wordwall.net/pl/resource/1454916/polski/pierwsza-pomoc
https://wordwall.net/pl/resource/958780/pierwsza-pomoc
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel na zakończenie zajęć prosić, aby uczniowie zademonstrowałi w jaki sposób powinno się ułożyć poszkodowaną osobę.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można modyfikować według własnego uznania.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna