Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aneta Urbańska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Jak urozmaicić opowiadanie?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybrany temat jest zgodny z podstawą programową oraz realizowanym w klasie piątej planem pracy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie narzędzi TIK w nauczaniu sprzyja aktywizacji uczniów. Sprawia, że zajęcia stają się atrakcyjne dla dzieci, a nowe treści są szybciej i łatwiej przez nich przyswajane. W czasie nauczania zdalnego zastosowanie technologii to niezbędny warunek przeprowadzenia efektywnych zajęć.

7. Cel ogólny zajęć

Doskonalenie umiejętności redagowania opowiadania twórczego.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń tworzy opowiadanie i stosuje w nim odpowiednie słownictwo (II.2.3) (III.2.1) (III.2.7).

  2. Uczeń tworzy opowiadanie zawierające punkt kulminacyjny oraz puentę (III.1.3).

  3. Uczeń pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz interpunkcyjnym (II.4.1) (II.4.2)

9. Metody i formy pracy

Metody:
- praca z tekstem;
- ćwiczenia praktyczne;
- ćwiczenia interaktywne;
-elementy wykładu.

Formy:
-praca indywidualna, grupowa, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

  1. Materiał przygotowany na platformie epodręczniki.pl- https://moje.epodreczniki.pl/a/anonymous/DzDoIICkV/8U4Gs7wV.
    2. Prezentacja przygotowana w aplikacji Genial.ly-https://view.genial.ly/607dc99a619e550d7633f8ee/presentation-jak-urozmaicic-opowiadanie.
    3. Ćwiczenia interaktywne przygotowane w aplikacji Learning apps- https://learningapps.org/display?v=px33ke5s221;
    https://learningapps.org/watch?v=pg9qosu9c20
    4. Padlet.com- https://padlet.com/urbanskaaneta7/rx7wimo1eavn31tv.
    5. Mentimeter-https://www.menti.com/43k3sr5oy7.

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer z łączem internetowym, ewentualnie smartfon

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIE

    • Czas trwania: 8 min.

    • Opis aktywności:

      1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematem i celami zajeć).
        2. Co już wiem na temat opowiadania?
        Uczniowie, odwołując się do wiadomości z poprzednich lekcji:
        -wykonują ćwiczenie 1 na platformie epodręczniki.pl
        ( https://moje.epodreczniki.pl/a/anonymous/DzDoIICkV/8U4Gs7wV).
        Ich zadaniem jest dopasowanie pytań dotyczących kompozycji opowiadania, narratora, akapitów do właściwych odpowiedzi. 
        - quiz „Milionerzy”w aplikacji Learning apps- https://learningapps.org/watch?v=pg9qosu9c20

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA

    • Czas trwania: 12 min.

    • Opis aktywności:

      1. Co sprawia, że opowiadanie jest ciekawe?
        Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Nastepnie zapoznają się z fragmentem opowiadania zawartego w materiale epodręczniki.pl (ćwiczenie 3), 
        po czym zastanawiąją się nad elementami, które wzbogaciły tekst i sprawiły, że jest interesujący.
        Swoje pomysły zapisują w udostępnionym padlecie, które następnie omawiają na forum klasy
        (https://padlet.com/urbanskaaneta7/rx7wimo1eavn31tv).

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: PRAKTYKA

    • Czas trwania: 18 min.

    • Opis aktywności:

      1. Trening czyni mistrza.
        Uczniowie indywidualnie:
        - wykonują ćwiczenie w aplikacji Learning apps (https://learningapps.org/display?v=px33ke5s221), polegające na uzupełnieniu tekstu wyrazami i wyrażeniami dynamizującymi opowiadanie;
        - redagują puentę do krótkiego opowiadania ( ćwiczenie 4 w materiale na platformie epodręczniki.pl);
        - redagują krótki dialog do podanej fotografii, zwracając uwagę na poprawność zapisu (ćwiczenie 5 w materiale na platformie epodręczniki.pl).

        2. Praca domowa.
        Napisać opowiadanie na jeden z podanych tematów.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie w aplikacji Mentimeter oceniają atrakcyjność zajęć oraz swoje zaangażowanie w lekcję:
https://www.menti.com/43k3sr5oy7
Odpowiedzi uczniów prezentowane są w formie tzw.  „chmury wyrazowej”.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Powyższy scenariusz można zastosować zarówno podczas nauki zdalnej, jak i w tradycyjnych warunkach. Podczas stacjonarnej lekcji potrzebna będzie tablica multimedialna, a uczniowie powinni być wyposażeni w tablety lub smatfony.
Przed lekcją należy sprawdzić, czy linki są aktualne i aktywne.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna