Jak urozmaicić opowiadanie?
Autor/autorka
Aneta Urbańska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Jak urozmaicić opowiadanie?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybrany temat jest zgodny z podstawą programową oraz realizowanym w klasie piątej planem pracy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi TIK w nauczaniu sprzyja aktywizacji uczniów. Sprawia, że zajęcia stają się atrakcyjne dla dzieci, a nowe treści są szybciej i łatwiej przez nich przyswajane. W czasie nauczania zdalnego zastosowanie technologii to niezbędny warunek przeprowadzenia efektywnych zajęć.
7. Cel ogólny zajęć
Doskonalenie umiejętności redagowania opowiadania twórczego.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń tworzy opowiadanie i stosuje w nim odpowiednie słownictwo (II.2.3) (III.2.1) (III.2.7).
Uczeń tworzy opowiadanie zawierające punkt kulminacyjny oraz puentę (III.1.3).
Uczeń pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz interpunkcyjnym (II.4.1) (II.4.2)
9. Metody i formy pracy
Metody:
- praca z tekstem;
- ćwiczenia praktyczne;
- ćwiczenia interaktywne;
-elementy wykładu.
Formy:
-praca indywidualna, grupowa, zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
Materiał przygotowany na platformie epodręczniki.pl- https://moje.epodreczniki.pl/a/anonymous/DzDoIICkV/8U4Gs7wV.
2. Prezentacja przygotowana w aplikacji Genial.ly-https://view.genial.ly/607dc99a619e550d7633f8ee/presentation-jak-urozmaicic-opowiadanie.
3. Ćwiczenia interaktywne przygotowane w aplikacji Learning apps- https://learningapps.org/display?v=px33ke5s221;
https://learningapps.org/watch?v=pg9qosu9c20
4. Padlet.com- https://padlet.com/urbanskaaneta7/rx7wimo1eavn31tv.
5. Mentimeter-https://www.menti.com/43k3sr5oy7.
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z łączem internetowym, ewentualnie smartfon
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE
Czas trwania: 8 min.
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematem i celami zajeć).
2. Co już wiem na temat opowiadania?
Uczniowie, odwołując się do wiadomości z poprzednich lekcji:
-wykonują ćwiczenie 1 na platformie epodręczniki.pl
( https://moje.epodreczniki.pl/a/anonymous/DzDoIICkV/8U4Gs7wV).
Ich zadaniem jest dopasowanie pytań dotyczących kompozycji opowiadania, narratora, akapitów do właściwych odpowiedzi.
- quiz „Milionerzy”w aplikacji Learning apps- https://learningapps.org/watch?v=pg9qosu9c20
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA
Czas trwania: 12 min.
Opis aktywności:
Co sprawia, że opowiadanie jest ciekawe?
Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Nastepnie zapoznają się z fragmentem opowiadania zawartego w materiale epodręczniki.pl (ćwiczenie 3),
po czym zastanawiąją się nad elementami, które wzbogaciły tekst i sprawiły, że jest interesujący.
Swoje pomysły zapisują w udostępnionym padlecie, które następnie omawiają na forum klasy
(https://padlet.com/urbanskaaneta7/rx7wimo1eavn31tv).
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
To muszę wiedzieć!
Nauczyciel omawia wnioski uczniów z poprzedniego ćwiczenia, uzupełnia, wprowadza pojęcia: punkt kulminacyjny, zwrot akcji, puenta. Zwraca uwagę na słownictwo i dialogi, które urozmaicają opowiadanie (prezentacja Genial.ly- https://view.genial.ly/607dc99a619e550d7633f8ee/presentation-jak-urozmaicic-opowiadanie).
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA
Czas trwania: 18 min.
Opis aktywności:
Trening czyni mistrza.
Uczniowie indywidualnie:
- wykonują ćwiczenie w aplikacji Learning apps (https://learningapps.org/display?v=px33ke5s221), polegające na uzupełnieniu tekstu wyrazami i wyrażeniami dynamizującymi opowiadanie;
- redagują puentę do krótkiego opowiadania ( ćwiczenie 4 w materiale na platformie epodręczniki.pl);
- redagują krótki dialog do podanej fotografii, zwracając uwagę na poprawność zapisu (ćwiczenie 5 w materiale na platformie epodręczniki.pl).
2. Praca domowa.
Napisać opowiadanie na jeden z podanych tematów.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie w aplikacji Mentimeter oceniają atrakcyjność zajęć oraz swoje zaangażowanie w lekcję:
https://www.menti.com/43k3sr5oy7
Odpowiedzi uczniów prezentowane są w formie tzw. „chmury wyrazowej”.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Powyższy scenariusz można zastosować zarówno podczas nauki zdalnej, jak i w tradycyjnych warunkach. Podczas stacjonarnej lekcji potrzebna będzie tablica multimedialna, a uczniowie powinni być wyposażeni w tablety lub smatfony.
Przed lekcją należy sprawdzić, czy linki są aktualne i aktywne.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna