Fotografia przedstawia kobietę. Ubrana jest w sweter, na szyi nosi korale. W rękach trzyma rozłożoną Powszechną Deklarację Praw Człowieka ONZ w wersji hiszpańskiej.
Wprowadzenie
Rwbh5Y0tDjiIH1
Mahatma Gandhi [czyt.: mahatma gandi] (1869–1948) był filozofem, działaczem społecznym, religijnym i politycznym, wywodzącym się z Indii. Uważał, że najlepszym sposobem osiągnięcia celu jest walka bez przemocy – upominanie się o swoje prawa, wyrażanie własnych opinii, ale bez uciekania się do działań zbrojnych czy walki fizycznej, nawet gdy jest się ofiarą aparatu państwa.
Oto niektóre wypowiedzi Gandhiego: – Najpierw cię ignorują. Potem śmieją się z ciebie. Później z tobą walczą. Później wygrywasz. – Zwyciężajcie nienawiść miłością, nieprawdę – prawdą, przemoc – cierpieniem. – 'Nie' wypowiedziane bez lęku może być lepsze i ważniejsze, aniżeli 'tak' wypowiedziane tylko po to, żeby kogoś zadowolić lub, co gorsza, by uniknąć kłopotów. – Oko za oko uczyni tylko cały świat ślepym. – Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie. – Nie jest najważniejsze, byś był lepszy od innych. Najważniejsze jest, byś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego. – Żyj tak, jakbyś miał umrzeć jutro. Ucz się tak, jakbyś miał żyć wiecznie.
Zadanie na rozgrzewkę
Polecenie 1
Opisz ciężkie warunki pracy robotników w XIX wieku. Nie wszyscy się na nie godzili, a z upływem czasu protesty robotników wręcz się nasiliły.
R14hV9Jkalocm
Robotnicy pracowali w ciężkich warunkach za niskie wynagrodzenie. Nie mieli praw socjalnych. Dzień pracy trwał kilkanaście godzin. Kalectwo kończyło się bezrobociem i żebractwem. W fabrykach pracowały dzieci z rodzin robotniczych.
RrntjiAlzJ2Ss
R1a5NFi7jPCQo
RT6auGFyZLprr
R1JlKkNPPW9s5
R1bpcHNOPbId2
Polecenie 2
Odpowiedz, które z tych protestów mają charakter pokojowy? Jakie hasła można wypisać na tabliczkach niesionych przez dzieci na 5. ilustracji?
R14hV9Jkalocm
Ilustracje 1., 2., i 5. przedstawia demonstracje pokojowe. Hasła to: 'Nie dla pracy dzieci', 'Godziwa praca' i 'Płaca dla naszych rodziców'.
Polecenie 3
Wymień hasła, jakie mogli przedstawiać dorośli robotnicy na 2. ilustracji.
R14hV9Jkalocm
'Godziwej pracy', 'Większa płaca', 'Precz z wyzyskiem'.
j0000008N1B6v32_0000001N
Sytuacje konfliktowe
Do trudnych, konfliktowych sytuacji dochodziło i dochodzi nie tylko między pracodawcami a pracownikami. Poniżej znajdują się przykłady innych konfliktów.
Polecenie 4
Przy każdej z poniższych ilustracji odpowiedz na pytania i wpisz je do dzienniczka, umieszonego poniżej:
Jakie są strony konfliktu?
Czego chce każda ze stron?
Jaką propozycję rozwiązania konfliktu, mogłyby zaakceptować obie strony.
R14hV9Jkalocm
Na podstawie opisu ilustracji, przy każdej z nich odpowiedz na pytania:
Jakie są strony konfliktu?
Czego chce każda ze stron?
Jaką propozycję rozwiązania konfliktu mogłyby zaakceptować obie strony?
R14hV9Jkalocm
R8BwzA2Lmuykf
R13C0yhYTO7QM
R1QwDDDoUonne
R12w1PBk7UDqT
R1J73XlGkgSKV
Polecenie 5
Wybierzcie w parach dowolną ilustrację i niech każdy z was wcieli się w jedną ze stron konfliktu. Przedstawcie swoje argumenty, zachowując kulturę dyskusji.
R14hV9Jkalocm
Jednym ze sposobów rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych jest kompromis. Polega on na wypracowaniu stanowiska możliwego do zaakceptowania przez obie strony konfliktu.
Polecenie 6
Ułóż jak najwięcej słów, używając liter z wyrazu KOMPROMIS.
R14hV9Jkalocm
j0000008N1B6v32_00000036
Podsumowanie
Co wiem?
W życiu prywatnym i publicznym nieraz dochodzi do sytuacji konfliktowych. Ludzie nie zgadzają się ze sobą albo chcą mieć to samo na własność, albo po prostu mają różne oczekiwania. Ważne, by potrafić formułować swoje potrzeby w sposób jasny i zrozumiały, a równocześnie starać się zrozumieć racje drugiej strony. Inaczej mówiąc – należy kierować się uprzejmością i tolerancją oraz dążyć do kompromisu, jeśli to możliwe.
Co potrafię?
Wskazywać sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Formułować swoje oczekiwania w sposób uprzejmy.
Zapamiętaj!
Jak dalekie są granice tolerancji i kompromisu. Kiedy nie można ustąpić żądaniom drugiej strony.