Jak widzą mnie inni?
Jak widzą mnie inni?
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest komunikacja niewerbalna,
czym są emocje,
co to jest mowa ciała.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi nawiązać relacje z rówieśnikami,
odczytuje i rozpoznaje tzw. sprzeczne sygnały,
potrafi wyrażać emocje w sposób niewerbalny.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: pogadanka, łańcuch skojarzeń, zabawa, zdania niedokończone.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (arkusz papieru, flamastry, białe kartki).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rundka wstępna: uczniowie, siedząc w kręgu, określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.
Łańcuch skojarzeń: uczniowie siedzą w kręgu, kolejno wypowiadają skojarzenia związane z pojęciem komunikacja niewerbalna, a następnie zapisują je na dużym arkuszu papieru wraz z motywacją swojej odpowiedzi.
b) Faza realizacyjna
Pogadanka na temat komunikacji niewerbalnej.
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi arkusz dotyczący komunikacji niewerbalnej (załącznik 1). Uczniowie mają około 10 minut na zapoznanie się z nim. Następnie nauczyciel przeprowadza z uczniami pogadankę, w której zwraca uwagę na to, że w rozmowie nie tylko ważne są słowa, ale także nasze ciało, wyraz twarzy, gesty, które wykonujemy.
Propozycje pytań do uczniów:
Co to jest komunikacja niewerbalna?
Czy komunikacja niewerbalna zależna jest od naszej woli czy też nie?
Czy zdarzyło wam się ostatnio wyrażać emocje przez komunikację niewerbalną?
Czy często posługujemy się komunikacją niewerbalną?
Czy komunikacja niewerbalna ma wpływ na to, jak widzą nas inni?
Zabawa: sprzeczne sygnały.
Uczniowie dobierają się parami. Stają twarzami zwróceni do siebie i dzielą się na Jedynki i Dwójki. Najpierw każda Jedynka mówi do swojego partnera: „tak”, wykonując przy tym głową ruch oznaczający przeczenie. Potem Dwójki mówią „nie”, wykonując gest przytakiwania. Następnie Jedynki uśmiechają się do swoich partnerów i jednocześnie mówią Dwójkom coś niemiłego. Potem Dwójki promiennie się uśmiechając, mówią, że jest im źle. Z kolei Jedynki, wykonując całym ciałem nerwowe ruchy, odpowiadają, że są bardzo spokojne. Dwójki zaś mówią donośnym i pewnym głosem, że są nieśmiałe.
Po zakończeniu zabawy nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co bardziej do was przemawiało: sens słów rozmówcy czy wyraz jego twarzy, mowa ciała?
Czy znacie jakieś sytuacje, w których ludzie wydają sprzeczne sygnały?
Zabawa: Jak mnie widzisz?
Każdy uczeń na białej kartce papieru rysuje koło. W środku wpisuje swoje imię. Następnie podaje swoją kartkę osobie siedzącej po prawej stronie. Jej zadaniem jest wpisanie jednej cechy charakteryzującej właściciela kartki. Zabawa kończy się, gdy kartka trafi z powrotem do właściciela. Chętne osoby wypowiadają się, czy zgadzają się z informacjami znajdującymi się na kartce.
c) Faza podsumowująca
Zdania niedokończone. Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela.
Dzisiejsze zajęcia były dla mnie…
Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem się, że…
Na dzisiejszych zajęciach szczególnie podobało mi się…
Na dzisiejszych zajęciach szczególnie nie podobało mi się…
5. Bibliografia
„Jak żyć z ludźmi?” Program profilaktyczny dla młodzieży. Ćwiczenia grupowe, Agencja Informacji Użytkowej, Warszawa 1988.
Kopeczek J., Prace metodami psychoaktywnymi, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Tarnobrzeg 1993.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Arkusz – komunikacja niewerbalna
Schemat: Katarzyna Ruta
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Proponowane pytania w pogadance nauczyciel może zmieniać zgodnie z własnymi pomysłami. Scenariusz godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy drugiej gimnazjum.