Jak witać i żegnać – o grzeczności na co dzień
Jak witać i żegnać – o grzeczności na co dzień
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna zasady grzeczności,
wie jak witać różne osoby,
wie jak żegnać różne osoby.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi odpowiednio zachować się przy powitaniu i pożegnaniu,
potrafi użyć odpowiednich do sytuacji form powitania i pożegnania.
Metoda i forma pracy
Poszukująca, zajęć praktycznych, elementy dramy, zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Podręcznik etykiety.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Uczniowie mieli za zadanie przeczytać w domu na temat powitań i pożegnań.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów aby podawali przykłady sposobów powitań i pożegnań, przykłady te zapisuje na tablicy w dwóch kolumnach.
Uczniowie przepisują do zeszytów materiał z tablicy.
Uczniowie odpowiadają na pytanie od czego zależy forma powitania i pożegnania oraz czy sami przestrzegają tych zasad.
Nauczyciel wyznacza pary uczniów, które mają za zadanie odegrać scenki powitania i pożegnania między parami:
kolega – kolega
uczeń – nauczyciel
uczeń – ksiądz
ksiądz – kobieta
przyjaciółka – przyjaciółka
uczeń – staruszek
staruszek – staruszka.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się i odpowiedzenie dlaczego ważne jest
przestrzeganie zasad podczas witania i żegnania.
2. Na podstawie zajęć i odpowiedzi kolegów uczniowie sporządzają notatkę w zeszytach.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.383.
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak