Jak wspierać osoby z niepełnosprawnością?
Scenariusz zajęć kształtujący postawę tolerancji i szacunku wobec osób z niepełnosprawnością. Podczas zajęć analizowane są pozytywne i negatywne postawy oraz sposoby myślenia o osobach z niepełnosprawnością, wspólne płaszczyzny łączące dzieci, niezależnie od poziomu sprawności. Praca w grupach. Dla każdej grupy wymaga przygotowania: kartki A3 lub kartki z flipcharta, kolorowych flamastrów, długopisów, wydrukowania załączonych kart pracy. Uczniowie gromadzą pojęcia związane z niepełnosprawnością i dyskutują ich wydźwięk: pozytywny/negatywny. Oglądają krótki film, bardzo wymowny i o pozytywnym wydźwięku Canadian Tire “Wheels” (60”) [https://www.youtube.com/watch?v=pFuwUiHo‑WI]. Analizują materiał w oparciu o pytania zgromadzone na karcie pracy, zastanawiają się, co sami mogą zrobić dla osób z niepełnosprawnością, co może zrobić społeczeństwo. Porównują to z przykładami dobrych praktyk (podane linki). W ten sposób uczniowie poznają i wymyślają sami sposoby na rozwijanie konstruktywnych postaw wobec niepełnosprawności. Na koniec uczestnicy oglądają krótki film z mini wykładem dr Izabeli Górskiej (3'40”) „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnością?”. Wyciągają wnioski. Zaplanowano też pracę dla uczniów po zajęciach. Dla nauczyciela przygotowano ponadto zasoby wiedzy tematycznej w formie prezentacji (17 slajdów) i tekstu uzupełniającego.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Joanna Grochala, Fundacja Uniwersytet Dzieci (od 2007)