Jak wyczarować baśń? Opowiadamy o cechach gatunku na podstawie fragmentów "Opowieści z Narnii"
Jak wyczarować baśń? Opowiadamy o cechach gatunku na podstawie fragmentów Opowieści z Narnii
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna termin baśń,
wie, jakie cechy posiada baśń,
wie, jakie motywy występują w baśniach.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zidentyfikować występujące w tekście motywy,
potrafi wskazać cechy baśni w tekście.
2. Metoda i forma pracy
Zajęcia praktyczne, heureza, praca z całą klasą, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Opowieści z Narnii z rozdziału pierwszego (do momentu, gdy dzieci wybierają się zwiedzać dom) lub fragm. filmu Czarownica, lew i stara szafa.
Duży kapelusz, w którym może zmieścić się jakikolwiek dostępny egzemplarz baśni.
Zbiór baśni – wydanie książkowe (dowolnego autora).
Cechy baśni wypisane na tablicy i ponumerowane (należy w centrum tablicy pozostawić wolne miejsce).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel uświadamia uczniom cele lekcji. Rozdaje ksera z pierwszym fragmentem z Opowieści z Narnii lub włącza fragment filmu.
b) Faza realizacyjna
Jeden z uczniów odczytuje tekst. Uczniowie starają się określić gatunek i rodzaj literacki danego tekstu. Na tablicy (zapisanej terminami) pojawia się w centrum następujący zapis:
Uczniowie starają się zbudować definicję baśni, omawiając przy okazji wszystkie jej cechy
i podając przykłady z tekstu lub innych przeczytanych baśni. Przykładowa definicja może wyglądać tak:
Baśń – to jeden z najważniejszych gatunków epiki, w którym bohaterowie swobodnie przekraczają granicę świata realnego i fantastycznego (w Opowieściach z Narnii Łucja przechodzi z jednego do drugiego świata przez szafę). Zazwyczaj w baśni pojawiają się zdarzenia i postacie cudowne, nadprzyrodzone siły oraz ożywiona przyroda (jak np. macocha posługująca się magią w baśni
O królewnie Śnieżce lub gadające drzewa w baśni Tolkiena Władca pierścieni). Jednym ze stałych motywów baśni jest walka dobra ze złem, bohaterowie reprezentujący dobro muszą wówczas podejmować ryzyko i trudne decyzje (w baśni o śpiącej królewnie królewicz musi pokonać smoka). Charakterystyczną cechą baśni jest powtarzalność elementów, bohaterowie mają trzy życzenia (Baśń o złotej rybce, Baśń o lampie Alladyna). Prosta narracja baśni przedstawia zazwyczaj krótką fabułę pozbawioną szczegółów. Nie wiemy, gdzie dokładnie toczy się akcja ani w jakim czasie (większość baśni zaczyna się od słów: dawno, dawno temu, za górami za lasami...). Jest to celowy zabieg służący przedstawieniu uniwersalnych niezmiennych wartości i zaprezentowaniu wzorców, którymi powinniśmy się w życiu kierować. Baśń często zawiera mądrości ludowe.
Uczniowie przepisują notatkę graficzną do zeszytu, starając się dodać pod każdym punktem przykład: fabuła pozbawiona szczegółów – brak nazwy wsi, nazwiska rodzeństwa.
Uczniowie odczytują wymyślone przez siebie przykłady. Dopisują przykłady kolegów, jeśli mieli problem z ćwiczeniem.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie starają się dopisać dalszy ciąg baśni, sugerując się wskazówkami z definicji. Odczytują swoje prace.
5. Bibliografia
Lewis C., Le , czarownica i stara szafa, przeł. A. Polkowski, il. P. Baynes, Media Rodzina, Grudzień 2005.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, wyd. 3. poszerz. i popr., Ossolineum, Wrocław 1998.
6. Załączniki
Praca domowa
Wypiszę znane mi baśnie i ich autorów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Można poinformować uczniów, że baśnie pierwotnie skierowane były do osób dorosłych. Ich opowiadaniem bawiono gości, urozmaicano widowiska i spotkania.