R1NclCcZGv0tN
Zdjęcie przedstawia budynek - dom jednopiętrowy w kształcie litery "L". Dom jest biały, natomiast jego dach zielony. Przed budynkiem widać trawę, gdzieniegdzie rosną krzewy i drzewa. Po prawej stronie stoi grupa ludzi. Dom znajduje się na wzniesieniu.

Jak wygląda Ania z Zielonego Wzgórza?

Domek Ani z Zielonego Wzgórza
Źródło: Dom Ani Shirley, licencja: CC 0 1.0.
Twoje cele
  • poznasz zasady redagowania opisu wyglądu postaci,

  • zgromadzisz słownictwo potrzebne do zredagowania opisu wyglądu postaci,

  • zredagujesz opis wyglądu bohaterki literackiej - Ani z Zielonego Wzgórza,

  • zastosujesz synonimy, antonimy i związki frazeologiczne w opisie postaci.

Ania ShirleyShirleyShirley to główna bohaterka powieścipowieśćpowieści L.M. MontgomeryMontgomeryMontgomery pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”. Była sierotą, która przez przypadek znalazła się w domu rodzeństwa Maryli i Mateusza CuthbertówCuthbertówCuthbertów. Oczekiwali oni chłopca. Chcieli go zaadoptować, aby pomagał im w prowadzeniu gospodarstwa na Wyspie Księcia Edwadra. Okazało się jednak, że trafiła do nich właśnie Ania, dziewczynka o bardzo nietypowym wyglądzie i charakterze.

Akcja powieści rozgrywa się pod koniec XIX wieku, głównie w AvonleaAvonlea  Avonlea, na Zielonym Wzgórzu, gdzie stał dom rodzeństwa Cuthbertów.

Kiedy poznajemy Anię, ma ona jedenaście lat i do końca powieści obserwujemy jej dorastanie oraz przemianę z dziewczynki w niemal dorosłą kobietę.

Cuthbertów
Shirley
Montgomery
Avonlea 
Ciekawostka

Ania z Zielonego Wzgórza, chociaż jest postacią fikcyjnąpostać fikcyjnapostacią fikcyjną, rozsławiła Wyspę Księcia Edwarda na całym świecie. Dlatego też władze postanowiły w 1993 roku, że twarz Anny Shirley stanie się oficjalnym symbolem wyspy, który zostanie umieszczony na tablicach rejestracyjnych.

Rrdu9ckcCXqp8
Kanadyjska tablica rejestracyjna z Wyspy Księcia Edwarda
Źródło: domena publiczna.
Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza

Dziewczynka w wieku około jedenastu lat ubrana była w bardzo krótką, wąską i brzydką sukienkę z szarożółtej szorstkiej wełny. Na głowie miała wyblakły, brunatny kapelusz marynarski, spod którego opadały na ramiona dwa bardzo grube, czerwone jak ogień warkocze. Jej twarzyczka była drobna, blada, chuda i usiana piegami, usta szerokie, duże, podobnie jak zmieniające barwę oczy – to zielone, to znowu szare. Tyle zobaczyłby przeciętny obserwator. Ktoś bystrzejszy spostrzegłby, że podbródek dziewczynki jest spiczasty i wystający, a z jej wielkich oczu emanująemanowaćemanują radość życia i inteligencja, usta ma wymowne i pełne słodyczy, czoło zaś szerokie i rozumne. Słowem, bardziej spostrzegawcza osoba doszłaby do wniosku, że ta biedna, bezdomna istotka, której nieśmiały Mateusz Cuthbert tak bardzo się przeraził, kryje w sobie niepospolitąniepospolitaniepospolitą duszę.

[...]

Wyglądała dość dziwacznie w krótkiej i ciasnej sukience z szorstkiej wełny, przywiezionej z Domu Sierot, spod której chude jej nogi wydawały się jeszcze dłuższe, niż były w istocie. Piegi na twarzy żółciły się liczniej i widoczniej niż kiedykolwiek. Rozwiane przez wiatr włosy były w niezwykłym nieładzie, a barwa ich wydawała się jeszcze bardziej ognista niż kiedykolwiek.

– To pewne, że nie wybrali cię ze względu na twoją urodę – odezwała się pani Linde, przesadnie nadymając usta.

[...]

Ania zerwała się i usiadła wyprostowana na krześle tuż obok. Twarzyczka jej była opuchnięta i zalana łzami. Oczy nieruchomo utkwiła w podłodze.

– Ładnie postąpiłaś, Aniu! Czy ci nie wstyd?

– Ona nie miała prawa nazywać mnie brzydką i rudą – odpowiedziała dziewczynka z uporem.

– Tyś także nie miała prawa wpaść w taki gniew i mówić do niej w podobny sposób, Aniu. Wstydziłam się za ciebie… naprawdę wstydziłam się. Pragnęłam, byś się okazała grzeczną i uprzejmą wobec pani Linde, a tymczasem sprawiłaś mi taki wstyd. Nie pojmuję, dlaczego tak bardzo dotknęło cię powiedzenie pani Linde, że jesteś chuda i masz czerwone włosy. Przecież nieraz sama mówiłaś o tym.

– Ależ to wielka różnica, czy ktoś sam o sobie coś mówi, czy też słyszy to od innych osób – jęknęła Ania ze łzami w głosie.

– Można wiedzieć, jak coś naprawdę wygląda, lecz mieć trochę nadziei, że ludzie myślą inaczej. Maryla myśli zapewne, że mam bardzo niedobry charakter. Ale cóż mogę na to poradzić? Kiedy pani Linde zaczęła w ten sposób mówić do mnie, nagle coś jakby zerwało się we mnie i popchnęło naprzód. Musiałam jej odpowiedzieć.

– Pięknieś się przedstawiła, to nie ulega wątpliwości… Pani Linde zdobyła ładną historyjkę do opowiadania znajomym. A że opowiadać będzie… możesz być tego pewna. Bardzo źle się stało, żeś nie potrafiła zapanować nad sobą, Aniu.

– Czyby pani potrafiła, gdyby jej ktoś powiedział tak wprost, że jest chuda i brzydka? – broniła się Ania ze łzami.

kazzw_001 Źródło: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, tłum. Razalia Bernsteinowa, Warszawa 2013, s. 16, 68.

Zapoznaj się z powyższym fragmentem „Ani z Zielonego Wzgórza”, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R1Jc8Q9LfAluN
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania. Kiedy poznajemy Anię ma ona 1. Maryla i Mateusz, 2. Jan i Cecylia, 3. Tadeusz i Zofia, 4. trzynaście, 5. jedenaście, 6. sierotą lat. Ania jest 1. Maryla i Mateusz, 2. Jan i Cecylia, 3. Tadeusz i Zofia, 4. trzynaście, 5. jedenaście, 6. sierotą. Opiekunami Ani byli 1. Maryla i Mateusz, 2. Jan i Cecylia, 3. Tadeusz i Zofia, 4. trzynaście, 5. jedenaście, 6. sierotą.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RtZrc9tcDq2ib
Ćwiczenie 2
Zaznacz przymiotniki, które odpowiadają opisowi wyglądu Ani. Sylwetka Ani była: szczupła, wysportowana, smukła, Włosy Ani były: cienkie, grube,rude, blond
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Zaznacz po dwa przymiotniki, które odpowiadają opisowi wyglądu Ani.

RcRmoMGpte7RD
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1SDefgssOKH9
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZX0jieZ5lMbB
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1319fUs3AxwM
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do rzeczowników z kolumny lewej przymiotników z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Podaj cztery synonimy, którymi można zastąpić imię bohaterki.

R1IcMnXxHtyZR
(Uzupełnij).
RJBNIognipi4d
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXjAhynZuJnhO
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXOKsdKyfovLm
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego Ania zareagowała gwałtownie, gdy pani Linde zarzuciła jej brak urody. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1XifpUB4JCr6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Ustal, czy Ania podziela zdanie pani Linde na temat swojej urody.  Swoją wypowiedź poprzyj cytatem z tekstu.

R1XifpUB4JCr6
(Uzupełnij).
RAnZ2eGtWaG1b
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Kompozycja opisu postaci
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RU7B2s6l1Om2T
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Trójdzielna kompozycja opisu postaci
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wyszukaj i zaznacz pięć wyrazów przydatnych w opisie wyglądu Ani. Przeciągnij kursor myszy po linii pionowej, poziomej lub po skosie od początku znalezionego wyrazu do jego końca. Pierwszą literę wyrazu zaznacz dwukrotnym kliknięciem. Określ, jaki częściami mowy są zaznaczone wyrazy.

R1PnD7p3uEc7Z
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WRLsdT5fPDS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Wymień pięć przymiotników opisujących wygląd Ani z Zielonego Wzgórza. Następnie ułóż z nimi zdania.

RonapC8zHYVga
(Uzupełnij).
RPTeNzdJ1wTV0
Ćwiczenie 13
Zdjęcie przedstawia stojącą w ogrodzie dziewczynę w szarozielonej sukience i czarnych butach oraz rajstopach. Na głowie ma słomkowy kapelusz z zieloną wstążką.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Napisz, jakie eksponaty, twoim zdaniem, mogłyby się znaleźć w Muzeum Ani z Zielonego Wzgórza. Wykorzystaj swoją wiedzę o lekturze.

R1RUbGatKW5p9
(Uzupełnij).
Polecenie 1
RmjP9Ldj5I8mN
Narysuj, jak ty wyobrażasz sobie Anię. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika. Podpisz rysunek swoim imieniem i nazwiskiem.
Polecenie 1

Zastanów się, czy znasz inną bohaterkę literacką o charakterystycznym wyglądzie. Podaj, kto to jest.

RcjyoAfwsnCWz
(Uzupełnij).
RKd72r7BK08nc
Animacja prezentująca wygląd Ani z Zielonego Wzgórza.
Polecenie 2

Ustal, czy można zeskanować charakter, osobowość, temperament człowieka.

Rbn2xNzfwRLiL
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień cechy wyglądu Ani, które najbardziej odzwierciedlały jej charakter. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1A67f3TZ8AOa
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Rozważ, czy na podstawie wyglądu jakiejś osoby można wyciągnąć wnioski dotyczące jej cech wewnętrznych. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R9p1kVJaUzv9S
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Zastanów się i odpowiedz, o jakiej cesze charakteru mogą świadczyć „duże” oczy Ani. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R11SrtxK3Pk44
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zredaguj opis wyglądu  Ani z Zielonego Wzgórza. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji wypracowania. Wykorzystaj w swojej pracy słownictwo zgromadzone podczas lekcji.

R1ZIyfO9CE0vs
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Na kartach powieści Ania zmieniła się z nastolatki nieakceptującej swojego wyglądu w piękną, młodą kobietę. Zredaguj list dorosłej Ani do niej samej w wieku jedenastu lat. Zastanów się, jakich rad na temat podejścia do swojego wyglądu dorosła Anna udzieliłaby nastoletniej Ani.

R6gIrkKKzpbcx
(Uzupełnij).

Słownik

emanować
emanować

wydzielać coś z siebie

niepospolita
niepospolita

niezwykła, wybijająca się ponad zwykły poziom

postać fikcyjna
postać fikcyjna

postać wymyślona przez autora dzieła

powieść
powieść

dłuższy utwór epicki, wielowątkowy, z rozbudowanym światem przedstawionym (na który składają się: czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia); postacie i zdarzenia są na ogół fikcyjne

Notatki

R1JHSCa4tWJY3
(Uzupełnij).

Bibliografia

Kuziak M., Rzepczyński S., (2005), Jak pisać?, Bielsko Biała: Wydawnictwo Park.

Montgomery L. M., (2013), Ania z Zielonego Wzgórza, tłum. Razalia Bernsteinowa, Warszawa: Nasza Księgarnia.