Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak wyrazić statykę i dynamikę – rozwijam wyobraźnię

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(2.1) podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografika, film) w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki);

Temat lekcji:

Jak wyrazić statykę i dynamikę – rozwijam wyobraźnię.

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcie kompozycji,

  • wie, co to jest statyka i dynamika,

  • wymienia barwę, kształt, linię jako środki wyrazu plastycznego służące przedstawieniu statyki i dynamiki.

umiejętności – uczeń:

  • rozróżnia przykłady kompozycji statycznej i dynamicznej,

  • potrafi oddać kompozycję statyczną i dynamiczna w pracy twórczej,

  • wskazuje przykłady występowania statyki i dynamiki w otaczającym świecie.

postawy:

  • kreatywność w tworzeniu pracy plastycznej,

  • rozwijanie wrażliwości estetycznej.

  • kształtowanie abstrakcyjnego myślenia.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, malowanie)

Forma pracy:

indywidualna

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

film na temat zastosowania różnych środków artystycznych do przedstawienia w pracy plastycznej statyki i dynamiki (kompozycja statyczna i dynamiczna);

zestaw ilustracji ukazujący sceny z życia służące wyjaśnieniu pojęć statyki i dynamiki.

Materiały plastyczne:

Ołówki, flamastry, cienkopisy, kredki ołówkowe, farby plakatowe, farby akwarelowe, blok techniczny formatu A‑4, linijki

Przebieg lekcji

Lekcja do przeprowadzenia po zajęciach z barwy, linii, kształtów oraz abstrakcji.

faza wprowadzająca:

  1. min.)

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji)

  2. Nauczyciel poleca uczniom przypomnienie wiadomości na temat rodzajów barw, linii i kształtów.

  3. Uczniowie przygotowują stanowiska pracy.

faza realizacyjna:

30 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje zestaw ilustracji ukazujący sceny z życia służące wyjaśnieniu pojęć statyki i dynamiki.

  2. Po obejrzeniu ilustracji uczniowie podają przykłady przykładów z otaczającego świata, które mogą określić jako statyczne lub dynamiczne.

  3. Nauczyciel wyświetla film na temat zastosowania różnych środków artystycznych do przedstawienia w pracy plastycznej statyki i dynamiki.

  4. Uczniowie wykonują pracę twórczą o charakterze abstrakcyjnym, w której za pomocą kształtów, barw, linii wyrażą statykę lub dynamikę. Nauczyciel informuje uczniów, że podczas lekcji będą korzystać ze wszystkich środków wyrazu plastycznego oraz łączyć technikę malarską z rysunkową, dlatego będą korzystać z ołówków, flamastrów, cienkopisów, kredek ołówkowych, farb plakatowych, farb akwarelowych oraz linijek.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel ocenia prace.

  2. Uczniowie rozkładają prace na podłodze i łączą prace w jedną kompozycję i porządkują stanowiska pracy.

  3. Nauczyciel informuje, ze w taki sposób można stworzyć jedno wielkie dzieło o ciekawej kompozycji.

RSBg8FasaJDCB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.50 KB w języku polskim
R1B4aZtsDJ7Ol

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.90 KB w języku polskim