Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Katarzyna Dzięgielewska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa IV

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Jak „z głową” korzystać z Internetu.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

W dzisiejszych czasach bardzo ważna jest wiedza nt. bezpieczeństwa w sieci. Uświadamianie użytkowników Internetu o zagrożeniach wynikających z korzystania z sieci jest również zapisane w podstawie programowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Kształcenie i wyrabianie nawyków świadomego korzystania z Internetu zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń zna pojęcia: Internet, sieć komputerowa, wi‑fi.

  2. Uczeń wymienia korzyści płynące z dostępu do ogólnoświatowej sieci.

  3. Uczeń zna korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu.

  4. Uczeń wykorzystuje sieć Internetową i stosuje obowiązujące w niej zasady.

9. Metody i formy pracy

  • pokaz multimedialny
    * praca na komputerze/laptopie
    * pogadanka
    * wykład

10. Środki dydaktyczne

  • zestaw komputerowy/laptop
    * projektor
    * filmy „Owce w sieci”
    * chmura wyrazowa
    * portal e‑podręczniki.pl

11. Wymagania w zakresie technologii

Zestaw komputerowy lub laptop z dostępem do Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Do czego służy Internet?

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Czynności organizacyjne. 

      Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji.

      Pogadanka na temat:
      Czym jest Internet?
      Do czego można wykorzystać Internet?
      Co to znaczy być bezpiecznym w Internecie? 

      Nauczyciel rozmawia z uczniami nt., co to jest Internet, jakie są sposoby połączenia komputera do sieci, do czego można wykorzystać Internet oraz wyjaśnia co to znaczy być bezpiecznym w Internecie.podłączenia komputera do sieci.
      Następnie prezentuje platformę epodręczniki i wyświetla filmy z serii „Owce w sieci”.
      https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/165366

  • Aktywność 2

    • Temat: Zalety i wady Internetu.

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Pogadanka na temat obejrzanych w filmikach sytuacji.
      Nauczyciel podkreśla, że w Internecie nikt nie jest anonimowy i każde niewłaściwe zachowanie w sieci może mieć poważne konsekwencje. Uczniowie metodą burzy mózgów wymieniają zalety i wady Internetu. 

      Obejrzenie filmiku: https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zagrozenia

  • Aktywność 3

    • Temat: Zasady korzystania z Internetu.

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Podział uczniów na grupy (stacjonarnie) lub indywidualna praca (zdalnie) - ustalenie zasad, których należy przestrzegać podczas korzystania z komputera i Internetu. Prezentacja przez uczniów zapisanych zasad np. w formie chmury wyrazowej (https://wordart.com/).

  • Aktywność 4

    • Temat: Podsumowanie wiadomości o bezpieczeństwie w sieci.

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      Wspólne podsumowanie zdobytych na lekcji wiadomości z wykorzystaniem:
      https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zagrozenia
      oraz wykonanie quizu:
      https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zagrozenia

13. Sposób ewaluacji zajęć

Wykonana podczas lekcji chmura wyrazowa.
Wypełnienie przez uczniów ankiety:
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=2_QcFCNyfkG3fL0RBwFEXxTyBoH4o59AlVq99PrRtu9UMVIyVjc3SEFRT1c5SUtIN1lQWExIWFZHRS4u

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można przeprowadzić zdalnie oraz stacjonarnie w szkole.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna