Jak "z głową" korzystać z Internetu.
Autor/autorka
Katarzyna Dzięgielewska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa IV
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Jak „z głową” korzystać z Internetu.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
W dzisiejszych czasach bardzo ważna jest wiedza nt. bezpieczeństwa w sieci. Uświadamianie użytkowników Internetu o zagrożeniach wynikających z korzystania z sieci jest również zapisane w podstawie programowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Kształcenie i wyrabianie nawyków świadomego korzystania z Internetu zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna pojęcia: Internet, sieć komputerowa, wi‑fi.
Uczeń wymienia korzyści płynące z dostępu do ogólnoświatowej sieci.
Uczeń zna korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu.
Uczeń wykorzystuje sieć Internetową i stosuje obowiązujące w niej zasady.
9. Metody i formy pracy
pokaz multimedialny
* praca na komputerze/laptopie
* pogadanka
* wykład
10. Środki dydaktyczne
zestaw komputerowy/laptop
* projektor
* filmy „Owce w sieci”
* chmura wyrazowa
* portal e‑podręczniki.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
Zestaw komputerowy lub laptop z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Do czego służy Internet?
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne.
Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji.
Pogadanka na temat:
Czym jest Internet?
Do czego można wykorzystać Internet?
Co to znaczy być bezpiecznym w Internecie?
Nauczyciel rozmawia z uczniami nt., co to jest Internet, jakie są sposoby połączenia komputera do sieci, do czego można wykorzystać Internet oraz wyjaśnia co to znaczy być bezpiecznym w Internecie.podłączenia komputera do sieci.
Następnie prezentuje platformę epodręczniki i wyświetla filmy z serii „Owce w sieci”.
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/165366
Aktywność 2
Temat: Zalety i wady Internetu.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Pogadanka na temat obejrzanych w filmikach sytuacji.
Nauczyciel podkreśla, że w Internecie nikt nie jest anonimowy i każde niewłaściwe zachowanie w sieci może mieć poważne konsekwencje. Uczniowie metodą burzy mózgów wymieniają zalety i wady Internetu.
Obejrzenie filmiku: https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zagrozenia
Aktywność 3
Temat: Zasady korzystania z Internetu.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Podział uczniów na grupy (stacjonarnie) lub indywidualna praca (zdalnie) - ustalenie zasad, których należy przestrzegać podczas korzystania z komputera i Internetu. Prezentacja przez uczniów zapisanych zasad np. w formie chmury wyrazowej (https://wordart.com/).
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie wiadomości o bezpieczeństwie w sieci.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Wspólne podsumowanie zdobytych na lekcji wiadomości z wykorzystaniem:
https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zagrozenia
oraz wykonanie quizu:
https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zagrozenia
13. Sposób ewaluacji zajęć
Wykonana podczas lekcji chmura wyrazowa.
Wypełnienie przez uczniów ankiety:
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=2_QcFCNyfkG3fL0RBwFEXxTyBoH4o59AlVq99PrRtu9UMVIyVjc3SEFRT1c5SUtIN1lQWExIWFZHRS4u
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można przeprowadzić zdalnie oraz stacjonarnie w szkole.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna