Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: Jak zachęcić do obejrzenia filmu? – recenzja, plakat, reklama

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie – język polski (I.1.1),

  2. Ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm‑nacjonalizm, tolerancja‑nietolerancja, piękno‑brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach – język polski (II.4.1),

  3. Dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość – język polski (II.4.3).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna formę recenzji filmowej, plakatu – skrótu plastycznego, reklamy,

  • Dyskutuje na temat ponadczasowych zagadnień egzystencjalnych, takich jak śmierć, cierpienie, przyjaźń, miłość, nadzieja, samotność, inność, poczucie wspólnoty,

  • Interpretuje dzieło filmowe z uwzględnieniem jego różnych komponentów,

  • Aktywnie słucha,

  • Przyjmuje postawę szacunku dla patriotycznej postawy przeszłych pokoleń,

  • Docenia wartość pokoju w kraju i na świecie,

  • Pozyskuje informacje z internetu i zna zasady takiego działania.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Współpracuje w grupie,

  • Dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości,

  • Świadomie, odpowiedzialnie i selektywnie korzysta z internetu.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: film Krytyk czy krytykant, materiały dodatkowe (Podręczny słownik krytyka oraz Schemat zawartości recenzji filmowej),

  • Komputer z głośnikami/tablica interaktywna.

Metody nauczania:

  • Podająca: rozmowa,

  • Problemowa: aktywizująca – dyskusja,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przed zajęciami:

Kilka dni przed zajęciami nauczyciel prosi troje uczniów (zdolnych, mających umiejętności informatyczne, zainteresowania historyczne, swobodnie wypowiadających się przed publicznością) o przygotowanie prezentacji multimedialnych i informacji na temat twórców oraz fabuły (bohaterów, ich losów, przedstawionych wydarzeń) obejrzanych przez młodzież filmów: Baczyński, Miasto 44Powstanie warszawskie. Jeden uczeń przygotowuje prezentację na temat Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Kordiana Piwowarskiego i Mateusza Kościukiewicza, drugi – na temat Jana Komasy i innych twórców filmu Miasto 44, trzeci przedstawi genezę i twórców filmu Powstanie warszawskie.

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita się z klasą, zapoznaje ją z tematem i celami zajęć, a następnie prosi uczniów, którzy przygotowali prezentacje multimedialne oraz informacje o twórcach filmów, o ich przedstawienie. Każde wystąpienie trwa około pięciu minut.

Prowadzący inicjuje krótką dyskusję dotyczącą przedstawionych filmów:

  • Co łączy te obrazy filmowe?

  • Jakie podejście do tematu mieli ich twórcy?

  • Czy przed obejrzeniem filmu lub po czytaliście jego recenzje?

  • Jakie to były recenzje? (pochlebne, krytyczne)

2. Klasę należy podzielić na trzy grupy, w taki sposób, aby w każdej z nich znaleźli się uczniowie uzdolnieni plastycznie, literacko oraz organizacyjnie, jak i z deficytami, np. mający problem z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami.

3. Prowadzący prosi o uważne wysłuchanie i obejrzenie materiału filmowego Krytyk czy krytykant?, w którym Paweł Mossakowski, krytyk i producent filmowy, opowiada o zawodzie recenzenta. Będzie to wskazówką do zredagowania przez każdą z grup recenzji filmowej do szkolnej gazetki.

Osobom z problemami ze słuchem można włączyć napisy.

Prowadzący wraz z uczniami podsumowuje informacje zawarte w filmie.

4. Po emisji przedstawiciele grup otrzymują materiały dodatkowe: Podręczny słownik krytykaSchemat zawartości recenzji filmowej, w których znajduje się słownictwo potrzebne w redagowaniu recenzji oraz instrukcja jej napisania. Każda grupa pisze pierwszą (wstępną) recenzję jednego z filmów, a uczeń przygotowujący prezentację na jego temat występuje w roli eksperta i dzieli się z grupą informacjami dotyczącymi filmu i jego twórców. Młodzież może też korzystać z internetu, wyszukując dodatkowe informacje o filmach, wywiady z ich twórcami, np.

http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,138262,16742730,Jan_Komasa_rezyser_Miasta_44_euforia_mlodosci.html (dostęp z 7.12.2014) itp.

5. Wśród uczniów każdej grupy są uzdolnieni plastycznie – ich zadaniem jest narysowanie plakatu recenzowanego filmu – oraz kreatywni, którzy wymyślają slogan reklamowy lub ulotkę zachęcającą do obejrzenia tego filmu. Na wykonanie pracy grupy mają około 20 minut.

Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, doradza i konsultuje.

6. Po skończeniu pracy nad pierwszą (wstępną) recenzją, plakatami, reklamami i ulotkami uczniowie prezentują je i wzajemnie oceniają. Najlepsze prace (po ich dopracowaniu) zostaną zamieszczone w szkolnej gazetce.

7. Podsumowanie zajęć.

Nauczyciel przekazuje uwagi dotyczące napisanych recenzji i prosi uczniów mających uzdolnienia literackie o naniesienie poprawek (jako zadanie domowe).

Uwagi:

Temat można zrealizować na dwóch jednostkach lekcyjnych i wydłużyć czas prezentacji, pracy grup i omówienia.

RiTXAcqIY1NIM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 59.00 KB w języku polskim
R1V0gwA2vYm8I

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 44.85 KB w języku polskim