Jak zachęcić do obejrzenia filmu? – recenzja, plakat, reklama
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, język polski
Temat: Jak zachęcić do obejrzenia filmu? – recenzja, plakat, reklama
Treści kształcenia:
Uczeń:
Odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie – język polski (I.1.1),
Ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm‑nacjonalizm, tolerancja‑nietolerancja, piękno‑brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach – język polski (II.4.1),
Dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość – język polski (II.4.3).
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna formę recenzji filmowej, plakatu – skrótu plastycznego, reklamy,
Dyskutuje na temat ponadczasowych zagadnień egzystencjalnych, takich jak śmierć, cierpienie, przyjaźń, miłość, nadzieja, samotność, inność, poczucie wspólnoty,
Interpretuje dzieło filmowe z uwzględnieniem jego różnych komponentów,
Aktywnie słucha,
Przyjmuje postawę szacunku dla patriotycznej postawy przeszłych pokoleń,
Docenia wartość pokoju w kraju i na świecie,
Pozyskuje informacje z internetu i zna zasady takiego działania.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Współpracuje w grupie,
Dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości,
Świadomie, odpowiedzialnie i selektywnie korzysta z internetu.
Środki dydaktyczne:
Zasoby multimedialne: film Krytyk czy krytykant, materiały dodatkowe (Podręczny słownik krytyka oraz Schemat zawartości recenzji filmowej),
Komputer z głośnikami/tablica interaktywna.
Metody nauczania:
Podająca: rozmowa,
Problemowa: aktywizująca – dyskusja,
Eksponująca: film.
Formy pracy:
Zbiorowa jednolita,
Grupowa zróżnicowana.
Przed zajęciami:
Kilka dni przed zajęciami nauczyciel prosi troje uczniów (zdolnych, mających umiejętności informatyczne, zainteresowania historyczne, swobodnie wypowiadających się przed publicznością) o przygotowanie prezentacji multimedialnych i informacji na temat twórców oraz fabuły (bohaterów, ich losów, przedstawionych wydarzeń) obejrzanych przez młodzież filmów: Baczyński, Miasto 44 i Powstanie warszawskie. Jeden uczeń przygotowuje prezentację na temat Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Kordiana Piwowarskiego i Mateusza Kościukiewicza, drugi – na temat Jana Komasy i innych twórców filmu Miasto 44, trzeci przedstawi genezę i twórców filmu Powstanie warszawskie.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel wita się z klasą, zapoznaje ją z tematem i celami zajęć, a następnie prosi uczniów, którzy przygotowali prezentacje multimedialne oraz informacje o twórcach filmów, o ich przedstawienie. Każde wystąpienie trwa około pięciu minut.
Prowadzący inicjuje krótką dyskusję dotyczącą przedstawionych filmów:
Co łączy te obrazy filmowe?
Jakie podejście do tematu mieli ich twórcy?
Czy przed obejrzeniem filmu lub po czytaliście jego recenzje?
Jakie to były recenzje? (pochlebne, krytyczne)
2. Klasę należy podzielić na trzy grupy, w taki sposób, aby w każdej z nich znaleźli się uczniowie uzdolnieni plastycznie, literacko oraz organizacyjnie, jak i z deficytami, np. mający problem z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami.
3. Prowadzący prosi o uważne wysłuchanie i obejrzenie materiału filmowego Krytyk czy krytykant?, w którym Paweł Mossakowski, krytyk i producent filmowy, opowiada o zawodzie recenzenta. Będzie to wskazówką do zredagowania przez każdą z grup recenzji filmowej do szkolnej gazetki.
Osobom z problemami ze słuchem można włączyć napisy.
Prowadzący wraz z uczniami podsumowuje informacje zawarte w filmie.
4. Po emisji przedstawiciele grup otrzymują materiały dodatkowe: Podręczny słownik krytyka i Schemat zawartości recenzji filmowej, w których znajduje się słownictwo potrzebne w redagowaniu recenzji oraz instrukcja jej napisania. Każda grupa pisze pierwszą (wstępną) recenzję jednego z filmów, a uczeń przygotowujący prezentację na jego temat występuje w roli eksperta i dzieli się z grupą informacjami dotyczącymi filmu i jego twórców. Młodzież może też korzystać z internetu, wyszukując dodatkowe informacje o filmach, wywiady z ich twórcami, np.
http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,138262,16742730,Jan_Komasa_rezyser_Miasta_44_euforia_mlodosci.html (dostęp z 7.12.2014) itp.
5. Wśród uczniów każdej grupy są uzdolnieni plastycznie – ich zadaniem jest narysowanie plakatu recenzowanego filmu – oraz kreatywni, którzy wymyślają slogan reklamowy lub ulotkę zachęcającą do obejrzenia tego filmu. Na wykonanie pracy grupy mają około 20 minut.
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, doradza i konsultuje.
6. Po skończeniu pracy nad pierwszą (wstępną) recenzją, plakatami, reklamami i ulotkami uczniowie prezentują je i wzajemnie oceniają. Najlepsze prace (po ich dopracowaniu) zostaną zamieszczone w szkolnej gazetce.
7. Podsumowanie zajęć.
Nauczyciel przekazuje uwagi dotyczące napisanych recenzji i prosi uczniów mających uzdolnienia literackie o naniesienie poprawek (jako zadanie domowe).
Uwagi:
Temat można zrealizować na dwóch jednostkach lekcyjnych i wydłużyć czas prezentacji, pracy grup i omówienia.