Jak zachowują się sole po wprowadzeniu do wody?
Czy sole, podobnie jak kwasy i wodorotlenki, od których pochodzą, ulegają w wodzie tym samym procesom?
Czy wszystkie sole rozpuszczają się w wodzie?
Za pomocą symulacji interaktywnej zbadaj rozpuszczalność wybranych soli w wodzie. Następnie rozwiąż ćwiczenie sprawdzające.
Za pomocą symulacji interaktywnej zbadano rozpuszczalność wybranych soli w wodzie. Zapoznaj się z opisem symulacji, a następnie rozwiąż ćwiczenie sprawdzające.
- Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) sodu rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, bezbarwny roztwór. - Biały azotan(<math aria‑label="pięć">
V ) cynku <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu">Zn rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, bezbarwny roztwór.NO 3 2 - Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) wapnia nie rozpuścił się, na dnie probówki pozostał biały osad. - Brązowy sześciowodny chlorek żelaza(<math aria‑label="dwa">
II ) rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny żółtawy roztwór. - Niebieski dwuwodny siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) miedzi(<math aria‑label="dwa">II ) rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny, niebieski roztwór. - Jasnobrązowy fluorek srebra(<math aria‑label="jeden">
I ) rozpuścił się w wodzie, powstał klarowny brązowy roztwór. - Biały siarczan(<math aria‑label="sześć">
VI ) baru nie rozpuścił się w wodzie, na dnie probówki pozostał biały osad.
- <math aria‑label="Zet n nawias N O indeks dolny trzy koniec indeksu zamknięcie nawiasu, indeks dolny dwa koniec indeksu, strzałka w prawo poniżej strzałka w lewo, nad strzałkami woda, za strzałkami Zet n indeks górny dwa plus koniec indeksu, dodać dwa N O indeks dolny trzy koniec indeksu">
Zn NO 3 2 ⇄ H 2 O Zn 2 + + NO 3 - - brak reakcji dla
- brak reakcji dla
- substancja utleniająca; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się płomień a na nim litera O;
- substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
- substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
- substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
- substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
- substancja o działaniu drażniącym na skórę lub oczy, substancja o działaniu uczulającym skórę, substancja o działaniu toksycznym; piktogram o podanym znaczeniu stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajduje się czarny wykrzyknik;
- substancja działająca żrąco na skórę, subsancja powodująca poważne uszkodzenia oczu; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem; na jego tle znajduje się płaski materiał oraz dłoń, na które z dwóch probówek wylewane są substancje powodujące zniszczenie skóry oraz materiału.
- substancja szkodliwa dla środowiska; piktogram stanowi kwadrat z czerwonym obwodem i białym wnętrzem, na którego tle znajdują się martwe drzwo i martwa ryba nad brzegiem rzeki.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CDXVzud
Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na zbadaniu rozpuszczalności w wodzie wybranych soli.
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne polegające na zbadaniu rozpuszczalności w wodzie wybranych soli.
Problem badawczy:
Czy wszystkie sole rozpuszczają się w wodzie w jednakowym stopniu?
Hipoteza:
Niektóre sole dobrze rozpuszczają się w wodzie, a inne są w niej trudno rozpuszczalne.
Co było potrzebne:
zlewek o pojemności ;
pręciki szklane;
łyżeczki;
woda destylowana;
stały chlorek wapnia;
stały chlorek sodu;
stały siarczan magnezu;
stały węglan magnezu;
stały azotan wapnia;
stały fosforan wapnia;
stały węglan sodu.
Przebieg doświadczenia:
Do siedmiu jednakowych zlewek wlano po wody destylowanej. Do każdej z nich wsypano następujących substancji:
do zlewki – chlorku wapnia;
do zlewki – chlorku sodu;
do zlewki – siarczanu magnezu;
do zlewki – węglanu magnezu;
do zlewki – azotanu wapnia;
do zlewki – fosforanu wapnia;
do zlewki – węglanu sodu.
Zawartość wszystkich zlewek dokładnie wymieszano za pomocą szklanych pręcików. Obserwowano, czy wszystkie substancje stałe rozpuszczają się w wodzie.
Obserwacje:
W zlewkach , , , , powstały klarowne, bezbarwne roztwory. W pozostałych zlewkach (, ) na dnie pozostał osad.
Wnioski:
Po pewnym czasie sole, takie jak: chlorek wapnia, chlorek sodu, siarczan magnezu, azotan wapnia oraz węglan sodu, uległy całkowitemu rozpuszczeniu w wodzie. W zlewkach z pozostałymi solami pozostały nierozpuszczone osady – sole te nie rozpuściły się w wodzie całkowicie. Badane substancje charakteryzują się różną rozpuszczalnością w wodzie.
Zapisz obserwacje i wnioski oraz zweryfikuj postawioną hipotezę.
Sole nie rozpuszczają się w wodzie w jednakowym stopniu. Wśród nich można znaleźć sole bardzo dobrze rozpuszczalne w wodzie, jak na przykład azotan potasu, oraz takie, które nie rozpuszczają się w niej prawie wcale – np. siarczan baru. Ten sam metal może tworzyć sole zarówno dobrze, jak i słabo rozpuszczalne w wodzie, np. chlorek wapnia i węglan wapnia. Podobnie sole zawierające ten sam anion reszty kwasowej mogą różnić się rozpuszczalnością, np. węglan wapnia i węglan sodu.
Gdzie zdobyć informacje o tym, które sole rozpuszczają się w wodzie?
Informacje o tym, czy dana sól będzie rozpuszczać się w wodzie, możemy znaleźć w tablicy rozpuszczalności. Zawarte w niej informacje pozwolą nam ocenić, czy dana sól jest dobrze, trudno, czy praktycznie zupełnie nierozpuszczalna w wodzie. Aby określić tę właściwość dla wybranej soli, należy odczytać zapis umieszczony na przecięciu wiersza kationu z kolumną anionu (jonów tworzących interesującą nas sól).

Czy węglan wapnia, o wzorze , jest substancją dobrze rozpuszczalną w wodzie? Odczytaj zapis umieszczony na przecięciu wiersza kationu () z kolumną anionu (). Sprawdź w legendzie, co oznacza ten zapis.

Zapis umieszczony na przecięciu wiersza kationu () z kolumną anionu () wskazuje, że sól, o wzorze , jest substancją praktycznie nierozpuszczalną w wodzie. Oznacza to, że w roztworze występuje jedynie bardzo niewielka liczba jonów.
Zauważ, że wszystkie wymienione w tabeli sole sodu i potasu oraz azotany tworzą substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie.
Jak temperatura wpływa na rozpuszczalność soli w wodzie?
Poniższa ilustracja przedstawia zależność rozpuszczalności wybranych soli w wodzie od temperatury. Przeanalizuj jak zmienia się rozpuszczalność przedstawionych soli w wodzie, a następnie zaznacz właściwe odpowiedzi w tekście poniżej

Niektóre sole o małej rozpuszczalnościrozpuszczalności w wodzie wraz ze wzrostem temperatury rozpuszczają się coraz gorzej. Przykładem takiej soli jest węglan litu.


Powyżej przedstawiono zależność rozpuszczalności od temperatury. Na podstawie krzywej określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Nawozy azotowe to środki wspomagające wzrost roślin oraz poprawiające jakość plonów rolnych. Wśród soli stosowanych jako nawozy wyróżnić można między innymi:
siarczan() amonu ;
chlorek amonu ;
węglan amonu ;
azotan() wapnia (tzw. saletra wapniowa), ;
azotan() sodu .
Indeks dolny Scherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000. Indeks dolny koniecScherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000.
W gospodarstwie rolnym rolnik wykorzystał azotan() sodu jako nawóz. Przygotował nawóz azotowy poprzez rozpuszczenie w wodzie o temperaturze 45°C takiej ilości soli, by uzyskać roztworu nasyconego. Część roztworu nasyconego została rozcieńczona i wykorzystana do oprysku roślin, a niewykorzystany roztwór został zamknięty w szczelnym naczyniu i wstawiony do zimnej piwnicy. Napisz, co zaobserwuje rolnik w naczyniu po kilku dniach. Odpowiedź uzasadnij.

Nawozy azotowe to środki wspomagające wzrost roślin oraz poprawiające jakość plonów rolnych. Wśród soli stosowanych jako nawozy wyróżnić można między innymi:
siarczan() amonu ;
chlorek amonu ;
węglan amonu ;
azotan() wapnia (tzw. saletra wapniowa), ;
azotan() sodu .
Indeks dolny Scherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000. Indeks dolny koniecScherer H. W., Nawozy, [w:] Encyklopedia chemii przemysłowej Ullmanna. Weinheim 2000.
W gospodarstwie rolnym rolnik wykorzystał azotan() sodu jako nawóz. Przygotował nawóz azotowy poprzez rozpuszczenie w wodzie o temperaturze takiej ilości soli, by uzyskać roztworu nasyconego. Rozpuszczalność azotanu() sodu w temperaturze wynosi około w wody. Część roztworu nasyconego została rozcieńczona i wykorzystana do oprysku roślin, a niewykorzystany roztwór został zamknięty w szczelnym naczyniu i wstawiony do zimnej piwnicy. Napisz, co zaobserwuje rolnik w naczyniu po kilku dniach. Odpowiedź uzasadnij.
Podsumowanie
Sole dzielimy na dobrze rozpuszczalne w wodzie, trudno lub praktycznie nierozpuszczalne w wodzie.
Tablica rozpuszczalności służy do sprawdzenia rozpuszczalności soli w wodzie.
Rozpuszczalność większości soli w wodzie rośnie ze wzrostem temperatury.
Krzywa rozpuszczalności przedstawia jak zmienia się rozpuszczalność danej soli w zależności od temperatury.
Słownik
związki chemiczne zwykle o budowie jonowej, składające się głównie z kationów metali i anionów reszty kwasowej
roztwór, który w danej temperaturze zawiera maksymalną ilość substancji rozpuszczonej, a dodana do niej kolejna porcja substancji nie ulega rozpuszczeniu
ilość substancji niezbędnej do uzyskania roztworu nasyconego (przy określonej ilości rozpuszczalnika), charakterystyczna dla danej substancji rozpuszczanej i rozpuszczalnika; zależy od temperatury prowadzenia procesu
jej rozpuszczalność w wodzie jest większa niż
jej rozpuszczalność w wodzie mieści się w granicach –
jej rozpuszczalność w wodzie leży powyżej