Zdjęcie przedstawia chłopską chatę w kolorze niebieskim krytą strzechą. Widziana jest ściana dłuższa frontowa, i krótsza szczytowa, gdzie są umieszczone które drzwi. Chata ma cztery okna i dwoje drzwi. Jedne prowadzą do izb mieszkalnych, drugie jest wejściem do pomieszczenia na zwierzęta hodowlane. Chata stoi na ubitej ziemi.
Zdjęcie przedstawia chłopską chatę w kolorze niebieskim krytą strzechą. Widziana jest ściana dłuższa frontowa, i krótsza szczytowa, gdzie są umieszczone które drzwi. Chata ma cztery okna i dwoje drzwi. Jedne prowadzą do izb mieszkalnych, drugie jest wejściem do pomieszczenia na zwierzęta hodowlane. Chata stoi na ubitej ziemi.
Jak zbudowana jest nowela? Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant”.
Wiejska chata
Źródło: Dariusz Cierpiał, licencja: CC BY 3.0.
Twoje cele
poznasz definicję noweli,
wymienisz elementy kompozycyjne noweli,
wskażesz w utworze Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant” elementy charakterystyczne dla noweli.
Nowela to krótki, zwięzły, jednowątkowy utwór epicki, pisany proząprozaprozą. Istotną rolę odgrywa w niej postać głównego bohatera lub jakiś przedmiot. Wydarzenia dążą do punktu kulminacyjnego, który stanowi moment największego napięcia w utworze.
Nowela to gatunek literacki o określonej budowie. Elementy kompozycyjne noweli przedstawia poniższy schemat.
RtYBhLxsYVaRo
Grafika przedstawia budowę noweli. Pozioma oś podzielona jest na segmenty. Każdy segment jest podpisany. Podpisy to kolejno: zawiązanie akcji, rozwinięcie akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
Nowela
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!
nowela ma zawsze dobitne, jednoznaczne zakończenie - puentę (pointę) lub morał (pouczenie), może także zawierać epilogepilogepilog
W drugiej połowie XIX wieku nowele zyskały w polskiej literaturze bardzo ważne znaczenie. Stało się to nie tylko ze względu na ich popularność, ale przede wszystkim w związku z tym, że autorzy wyrażali w nich poglądy na ówczesne kwestie społeczne. Można się spotkać ze stwierdzeniem, że II połowa XIX wieku była „złotym okresem polskiej nowelistyki”.
R1B3gUggS7nlO
Grafika jest formą tabeli, która przedstawia istotne cechy noweli. Górny wiersz zatytułowany jest: ISTOTNE CECHY NOWELI. Poniżej występują cztery kolumny. W każdej z nich podana została cecha noweli i jej definicja. Pierwsza z lewej: ZWIĘZŁOŚĆ - Krótki utwór epicki pisany prozą o zwartej kompozycji i ograniczonej liczbie występujących postaci; brak opisów, charakterystyk czy komentarzy. Druga kolumna: JEDNOWĄTKOWOŚĆ - Utwór jednowątkowy (jeden wątek wyznacza akcję utworu), brak rozbudowanych wątków pobocznych. Trzecia kolumna: PUNKT KULMINACYJNY - To moment największego napięcia w utworze, do którego dąży akcja. Ostatnia kolumna: TEMATYKA - Utwór o tematyce społecznej, obyczajowej, kulturowej współczesnej autorowi.
Istotne cechy noweli
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1yqTiT3Nc0zJ
Ćwiczenie 1
Uzupełnij poniższy tekst podanymi słowami. Nowela należy do rodzaju literackiego, którym jest 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego. Posiada 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego budowę, której treść zbudowana jest na jednym 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego, który prowadzi do 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego.
Uzupełnij poniższy tekst podanymi słowami. Nowela należy do rodzaju literackiego, którym jest 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego. Posiada 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego budowę, której treść zbudowana jest na jednym 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego, który prowadzi do 1. nieskomplikowaną, 2. literatura, 3. wątku, 4. proza, 5. punktu kulminacyjnego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwTjLN5DRh4bL
Ćwiczenie 2
Dobierz w pary termin i definicję. Ekspozycja Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Akcja Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Epilog Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu.
Dobierz w pary termin i definicję. Ekspozycja Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Akcja Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu. Epilog Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie głównego wątku., 2. Sytuacja rozpoczynająca utwór, 3. Najważniejszy punkt noweli, w którym dochodzi do ważnego wydarzenia., 4. kolejne wydarzenia noweli., 5. Dodatkowe wydarzenie na końcu utworu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Pozytywizm to okres literacki, który na terenach Polski przypada umownie na lata 1863 – 1910. Jednym z haseł epoki była praca u podstaw, która zakładała, że konieczne jest edukowanie najbiedniejszych warstw społeczeństwa. Ludność chłopska stanowiła wtedy najliczniejszą grupę społeczną. Pozytywiści w swoich utworach często odnosili się do motywu wsi, przedstawiali problemy polskiego chłopa pańszczyźnianegopańszczyznapańszczyźnianego. Ukazywali nierówność społeczną, zacofanie i niesprawiedliwość dotykającą najbiedniejszych. W nowelach podejmowano też problematykę dzieci chłopskich. Przykładem takiego utworu jest „Janko Muzykant”.
Polska wieś w XIX wieku była bardzo uboga. Chłopi ciężko pracowali, nie mieli dostępu do edukacji, nie mogli też swobodnie decydować o własnym losie. Ich głównym zadaniem była ciężka, niemal niewolnicza praca, do której zmuszano także małe dzieci (zajmowały się one np. wypasem zwierząt). W noweli „Janko Muzykant” pojawia się temat niesprawiedliwości społecznej.
Henryk SienkiewiczJanko Muzykant
RpoScYUjcPl0h1
Zdjęcie przedstawia stojącego na polu chłopca. Dziecko ubrane jest w luźną koszulę i spodnie i kapelusz. Po obu jego stronach stoją trzymane przez niego krowy. Na drugim planie widoczne są snopki zboża. Jeszcze dalej po prawej stronie rozpościera się las.
Zdjęcie dziecka
Źródło: Dziecko na polskiej wsi przełomu XIX i XX wieku, domena publiczna.
Przyszło to na świat wątłe, słabe. KumykumyKumy, co się były zebrały przy tapczanie położnicy, kręciły głowami i nad matką, i nad dzieckiem. Kowalka Szymonowa, która była najmądrzejsza, poczęła chorą pocieszać:
— Dajta — powiada — to zapalę nad wami gromnicę, juże z was nic nie będzie, moja kumo; już wam na tamten świat się wybierać i po dobrodziejadobrodzejdobrodzieja by posłać, żeby wam grzechy wasze odpuścił.
— Ba! — powiada druga. — A chłopaka to zara trza ochrzcić; on i dobrodzieja nie doczeka, a — powiada — błogo będzie, co choć i strzygąstrzygastrzygą się nie ostanie.
Tak mówiąc, zapaliła gromnicę, a potem wziąwszy dziecko pokropiła je wodą, aż poczęło oczki mrużyć, i rzekła jeszcze:
— Ja ciebie „krzcę” w Imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego i daję ci na przezwisko Jan, a terazże, duszo „krześcijańska”, idź, skądeś przyszła. Amen!
Ale dusza chrześcijańska nie miała wcale ochoty iść, skąd przyszła, i opuszczać chuderlawego ciała, owszem, poczęła wierzgać nogami tego ciała, jako mogła, i płakać, chociaż tak słabo i żałośnie, że, jak mówiły kumy: „Myślałby kto, kocię nie kocię, albo co!”
j0000000BFB1v38_00000_BIB_0001 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, [w:] tegoż, Nowele wybrane, Warszawa 1973, s. 90.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu zamieszczonym powyżej, a następnie wykonaj ćwiczenia.
R19hyEssw0epm
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Przytoczony początek noweli „Janka Muzykanta”... Możliwe odpowiedzi: 1. jest wprowadzeniem do dalszych wydarzeń., 2. zawiera rozbudowane opisy (np. miejsc czy bohaterów)., 3. prezentuje okoliczności przyjścia na świat głównego bohatera noweli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
Ustal, czego można dowiedzieć się o głównym bohaterze z przytoczonego fragmentu noweli.
R14P9m1pIV5gX
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na informacje o przyjściu na świat Janka. Określ, jakim był dzieckiem, gdzie się urodził.
Chłopiec, który przyszedł na świat, wydawał się słabowity i cherlawy. Urodził się na wsi w swojej rodzinnej chacie, w otoczeniu sąsiadek. Kobiety nie dawały mu szansy na przeżycie, dlatego ochrzczono go jeszcze przed przybyciem księdza. Chłopcu nadano imię Jan. Jednak wbrew powszechnym opiniom dziecko przeżyło.
Henryk SienkiewiczJanko Muzykant
RWsJdRzYJGVqr1
Grafika przedstawia cztery osoby: trzech chłopów i chłopkę. Jeden z chłopów, na pierwszym planie, gra na skrzypcach. Pozostałe osoby znajdują się za nim i siedzą za ławą.
Grajek
Źródło: Feliks Piwarski, Grajek Mazur i chłopi z okolic Warszawy, licencja: CC 0 1.0.
Nie wiadomo skąd się takie ulęgło, ale na jedną rzecz był tylko łapczywy, to jest na granie. Wszędzie też je słyszał, a jak tylko trochę podrósł, tak już o niczym innym nie myślał. Pójdzie, bywało, do boru za bydłem albo z dwojakamidwojakidwojakami na jagody, to się wróci bez jagód i mówi szepleniąc:
— Matulu! Tak ci coś w boru „grlało”. Oj! Oj!
A matka na to:
— Zagram ci ja, zagram! Nie bój się!
Jakoż czasem sprawiała mu warząchwiąwarząchewwarząchwią muzykę. Chłopak krzyczał, obiecywał, że już nie będzie, a taki myślał, że tam coś w boru grało… Co? Albo on wiedział?… Sosny, buki, brzezina, wilgi, wszystko grało: cały bór, i basta!
Echo też… W polu grała mu bylica, w sadku pod chałupą ćwirkotały wróble, aż się wiśnie trzęsły! [...] Jak posłali go do roboty, żeby gnój rozrzucał, to mu nawet wiatr grał w widłach. Zobaczył go tak raz karbowykarbowykarbowy, stojącego z rozrzuconą czupryną i słuchającego wiatru w drewnianych widłach… zobaczył i odpasawszy rzemyka, dał mu dobrą pamiątkę. Ale na co się to zdało! Nazywali go ludzie „Janko Muzykant”!… [...] Do kościoła matka nie mogła go brać, bo jak, bywało, zahuczą organy lub zaśpiewają słodkim głosem, to dziecku oczy tak mgłą zachodzą, jakby już nie z tego świata patrzyły... [...]
Co by on za to dał, gdyby mógł mieć takie skrzypki grające cienko: „Będziem jedli, będziem pili, będziewa się weselili.” Takie deszczułki śpiewające. Ba! ale skąd ich dostać? Gdzie takie robią? Żeby mu przynajmniej pozwolili choć raz w rękę wziąć coś takiego!… Gdzie tam! Wolno mu tylko było słuchać, toteż i słuchał zwykle dopóty, dopóki głos stójki nie ozwał się za nim w ciemności:
- Nie pójdzieszże ty do domu, utrapieńcze?
j0000000BFB1v38_00000_BIB_0002 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, [w:] tegoż, Nowele wybrane, Warszawa 1973, s. 91–93.
Zapoznaj się z fragmentem „Janka Muzykanta” zamieszczonym powyżej, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Ćwiczenie 5
Ustal, jaki element kompozycyjny noweli stanowi powyższy fragment „Janka Muzykanta”. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1SsbP3NNIKSL
(Uzupełnij).
Elementy kompozycyjne noweli to: zawiązanie akcji, rozwinięcie akcji, punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji.
Powyższy fragment stanowi rozwinięcie akcji. Narrator opisuje miłość Janka do muzyki jako absolutnie niespotykaną - „Co by on za to dał, gdyby mógł mieć takie skrzypki grające [...]” - i czytelnik zaczyna przeczuwać, iż ta chorobliwa wręcz fascynacja wiejskiego chłopca skrzypkami może źle się skończyć, a wydarzenia zmierzają do jakiegoś ostatecznego momentu w rozwoju akcji - punktu kulminacyjnego.
R9QH1KIokXbtp
Ćwiczenie 6
W rozwinięciu akcjipunkcie kulminacyjnym) dowiadujemy się, że Janek był chłopcem niezwykłym, {był podobny do różnił się od swoich rówieśników, ponieważ kochał muzykę taniec. Słyszał ją wszędzie, gdzie był. Jego mama nie rozumiała daru chłopca i denerwowała się na niego z tego powodu. Czasami biła syna za to, co mówił. Nic jednak nie było w stanie zmienić Janka. Chłopiec marzył o własnych skrzypkach.
W rozwinięciu akcjipunkcie kulminacyjnym) dowiadujemy się, że Janek był chłopcem niezwykłym, {był podobny do różnił się od swoich rówieśników, ponieważ kochał muzykę taniec. Słyszał ją wszędzie, gdzie był. Jego mama nie rozumiała daru chłopca i denerwowała się na niego z tego powodu. Czasami biła syna za to, co mówił. Nic jednak nie było w stanie zmienić Janka. Chłopiec marzył o własnych skrzypkach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
XIX‑wieczni pisarze nowel chętnie czynili dzieci bohaterami swych utworów. Poza „Jankiem Muzykantem” powstały: „Katarynka”, „Antek”, „Tadeusz”, „Nasza szkapa”. W swych utworach autorzy ukazywali nędzę i niedolę biednych dzieci, pragnąc w ten sposób zwrócić uwagę wyższych warstw społecznych na problem ubóstwa i braku edukacji wśród najmłodszych.
Henryk SienkiewiczJanko Muzykant
Pewnej nocy nikogo nie było w kredensiekredenskredensie. Państwo od dawna siedzieli za granicą, dom stał pustkami, więc lokaj przesiadywał na drugiej stronie u panny pokojowej. […] Janko, przyczajony w łopuchachłopuchyłopuchach, patrzył już od dawna przez otwarte szerokie drzwi na cel wszystkich swych pożądań. […] Ach! wszystko było śliczne i prawie czarodziejskie; Janek też patrzył coraz chciwiej. Przykucnięty w łopuchach, z łokciami opartymi o chude kolana, z otwartymi ustami patrzył i patrzył. To strach zatrzymywał go na miejscu, to jakaś nieprzezwyciężona chęć pchała go naprzód. Czy czary jakie, czy co?... […] Tymczasem wiatr powiał; zaszumiały cicho drzewa, załopotały łopuchy, a Janek jakoby wyraźnie usłyszał:
— Idź, Janku! w kredensie nie ma nikogo… idź, Janku!… [...]
Ruchy jego stały się nagłe, oddech krótki i świszczący, przy tym ogarnęła go ciemność. […]
Po chwili dopiero z ciemności wyszedł dźwięk cichutki i płaczliwy, jakby ktoś nieostrożnie strun dotknął — i nagle… Gruby jakiś, zaspany głos, wychodzący z kąta kredensu, spytał gniewliwie:
— Kto tam? [...]
Zapałka zaczęła migotać po ścianie, zrobiło się widno, a potem… Eh! Boże! Słychać klątwy, uderzenia, płacz dziecka, wołanie: „O! dla Boga!”, szczekanie psów, bieganie świateł po szybach, hałas w całym dworze…
Na drugi dzień biedny Janek stał już przed sądem u wójta. Mieliż go tam sądzić jako złodzieja?… Pewno. […] Jakże tu sądzić taką biedę, co ma lat dziesięć i ledwo na nogach stoi? Do więzienia ją posłać czy jak?… Trzebaż przy tym mieć trochę miłosierdzia nad dziećmi. Niech go tam weźmie stójkastójkastójka, niech mu da rózgą, żeby na drugi raz nie kradł, i cała rzecz.
Bo pewno!
Zawołali Stacha, co był stójką:
— Weź go ta i daj mu na pamiątkę.
Stach kiwnął swoją głupowatą, zwierzęcą głową, wziął Janka pod pachę, jakby jakiego kociaka, i wyniósł ku stodółce. […] Dopiero jak go Stach w stodole wziął garścią, rozciągnął na ziemi i podgiąwszy koszulinę, machnął od ucha, dopieroż Janek krzyknął:
— Matulu! — i co go stójka rózgą, to on: - Matulu! matulu!! - ale coraz ciszej, słabiej, aż za którymś razem ucichło dziecko i nie wołało już matuli…
Biedne, potrzaskane skrzypki!…
— Ej, głupi, zły Stachu! któż tak dzieci bije? Toż to małe i słabe i zawsze było ledwie żywe. […]
Na drugi dzień nie wstał Janek, a trzeciego wieczorem konał już sobie spokojnie na tapczanie pod zgrzebnym kilimkiemkilimkilimkiem. […] Nagle twarz umierającego dziecka rozjaśniła się, a z bielejących warg wyszedł szept:
— Matulu?…
— Co, synku? — ozwała się matka, którą dusiły łzy…
— Matulu, Pan Bóg mi da w niebie prawdziwe skrzypki?
— Da ci, synku, da! — odrzekła matka; ale nie mogła dłużej mówić, bo nagle z jej twardej piersi buchnęła wzbierająca żałość, więc jęknąwszy tylko: „O, Jezu! Jezu!”, padła twarzą na skrzynię i zaczęła ryczeć, jakby straciła rozum, albo jak człowiek, co widzi, że od śmierci nie wydrze swego kochania…
Jakoż nie wydarła go, bo gdy podniósłszy się, znowu spojrzała na dziecko, oczy małego grajka były otwarte wprawdzie, ale nieruchome, twarz zaś poważna bardzo, mroczna i stężała. Promień słoneczny odszedł także.
Pokój ci, Janku!
j0000000BFB1v38_00000_BIB_0003 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, [w:] tegoż, Nowele wybrane, Warszawa 1973, s. 94–98.
kilim
kilim - dwustronny dywan do dekoracji ścian i podłóg, tutaj rodzaj okrycia
Zapoznaj się z fragmentem „Janka Muzykanta” zamieszczonym powyżej, a następnie wykonaj ćwiczenia.
R1JHyE0OuWlrF
Ćwiczenie 7
Zaznacz, które z elementów kompozycyjnych noweli rozpoznajesz w powyższym fragmencie „Janka Muzykanta”. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Określ punkt kulminacyjny w noweli Sienkiewicza.
R1amatOhYDm0k
(Uzupełnij).
Zastanów się, co stanowi moment najwyższego napięcia w utworze.
Punktem kulminacyjnym jest moment, w którym Janek zakradł się do dworu, by dotknąć skrzypiec, i został złapany.
RcxkEYnajHw2J
Ćwiczenie 9
Przyporządkuj wydarzenia Punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. skradanie się i dotknięcie skrzypiec, 2. Śmierć chłopca., 3. Rozpacz matki, 4. Wymierzenie kary, 5. Ostatnia rozmowa Janka z matką, 6. przyłapanie Janka ze skrzypcami, 7. Janek przed sądem, wyrok Rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. skradanie się i dotknięcie skrzypiec, 2. Śmierć chłopca., 3. Rozpacz matki, 4. Wymierzenie kary, 5. Ostatnia rozmowa Janka z matką, 6. przyłapanie Janka ze skrzypcami, 7. Janek przed sądem, wyrok
Przyporządkuj wydarzenia Punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. skradanie się i dotknięcie skrzypiec, 2. Śmierć chłopca., 3. Rozpacz matki, 4. Wymierzenie kary, 5. Ostatnia rozmowa Janka z matką, 6. przyłapanie Janka ze skrzypcami, 7. Janek przed sądem, wyrok Rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. skradanie się i dotknięcie skrzypiec, 2. Śmierć chłopca., 3. Rozpacz matki, 4. Wymierzenie kary, 5. Ostatnia rozmowa Janka z matką, 6. przyłapanie Janka ze skrzypcami, 7. Janek przed sądem, wyrok
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RSfEP8UYJL4iz
Ćwiczenie 10
Zaznacz cechy opisujące głównego bohatera. Możliwe odpowiedzi: 1. bogaty, 2. lubiący muzykę, 3. lubiany przez ludzi, 4. ubogi, 5. wrażliwy, 6. twórczy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Wyjaśnij, dlaczego mieszkańcy wsi nazywali głównego bohatera „Muzykantem”.
RTKpThOOJJvay
(Uzupełnij).
RU6RMye2YsHub
Ćwiczenie 11
Łączenie par. Zaznacz P jeżeli zdanie jest prawdziwe lub F jeżeli jest fałszywe.. Adrian dostał na urodziny w sumie 18 funtów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Książka od babci bardzo ucieszyła Adriana.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bert Baxter często odwiedzał Adriana w domu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prezent od Berta nie miał materialnej wartości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Adrian miał kłopoty z cerą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz P jeżeli zdanie jest prawdziwe lub F jeżeli jest fałszywe.. Adrian dostał na urodziny w sumie 18 funtów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Książka od babci bardzo ucieszyła Adriana.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bert Baxter często odwiedzał Adriana w domu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prezent od Berta nie miał materialnej wartości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Adrian miał kłopoty z cerą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlRmmnfTcAsZl
Ćwiczenie 12
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Liczba wątków w „Janku Muzykancie"., 2. Janko Muzykant w utworze Sienkiewicza.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Liczba wątków w „Janku Muzykancie"., 2. Janko Muzykant w utworze Sienkiewicza.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Historia Janka Muzykanta
R8dTMFSuVUgUj
Animacja prezentuje budowę gatunku literackiego - noweli na przykładzie utworu Henryka Sienkiewicza pt. „Janko Muzykant".
Animacja prezentuje budowę gatunku literackiego - noweli na przykładzie utworu Henryka Sienkiewicza pt. „Janko Muzykant".
Animacja prezentuje budowę gatunku literackiego - noweli na przykładzie utworu Henryka Sienkiewicza pt. „Janko Muzykant".
Polecenie 1
Wyjaśnij, dlaczego Janek był przez mieszkańców wsi uważany za odmieńca.
R1Kl7EmQvYhgb
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Wyjaśnij, jakie znaczenie miały dla Janka skrzypce. Określ, co symbolizująsymbolsymbolizują one w noweli.
R22EKibO9N6RA
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Rozważ, jakie znaczenie dla wymowy utworu ma pochodzenie Janka.
R10sNKE2SBg6d
(Uzupełnij).
RRZEksRP4jscb
Ćwiczenie 13
Dopasuj elementy kompozycyjne noweli do wydarzeń z „Janka Muzykanta”. zawiązanie epilog Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka rozwinięcie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka epilog Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka
Dopasuj elementy kompozycyjne noweli do wydarzeń z „Janka Muzykanta”. zawiązanie epilog Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka rozwinięcie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka punkt kulminacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka rozwiązanie akcji Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka epilog Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie losów chłopca i jego zamiłowania do muzyki, 2. ukaranie chłopca i jego śmierć, 3. powrót Państwa z podróży do Włoch., 4. przyłapanie Janka we dworze, 5. narodziny Janka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
Zapisz w punktach zdarzenia składające się na akcję noweli „Janka Muzykanta”.
R1P0cj6GiWXOP
(Uzupełnij).
Słownik
dobrodzej
dobrodzej
duchowny, ksiądz
dwojaki
dwojaki
dawne naczynie gliniane, które składało się z dwóch części połączonych uchem
epilog
epilog
końcowa część utworu epickiego, informująca o dalszych dziejach postaci po zamknięciu zdarzeń właściwej fabuły
karbowy
karbowy
osoba, która w dawnych majątkach ziemskich nadzorowała roboty polowe
kredens
kredens
w dawnych pałacach i dworach: pomieszczenie, w którym przechowywano zastawy stołowe oraz dla służby podającej do stołu
kumy
kumy
określenie sąsiadki
łopuchy
łopuchy
roślina zielna o bardzo dużych liściach i kulistych kwiatostanach
pańszczyzna
pańszczyzna
przymusowa praca chłopstwa na rzecz pana w w zamian za użytkowanie gospodarstwa, była jednym z przejawów poddaństwa chłopstwa, ucisku i wykorzystywania
proza
proza
mowa niewierszowana; również ogół utworów narracyjno - fabularnych
stójka
stójka
przed I wojną światową policjant w stopniu szeregowca
strzyga
strzyga
demon z wierzeń słowiańskich; wg dawnych zabobonów strzygą nazywano rodzaj upiora
symbol
symbol
pojęcie, przedmiot, znak itp. mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych, np. gołąb jest symbolem pokoju, miłości, niewinności, ale może także symbolizować duszę, odrodzenie czy wierność
warząchew
warząchew
dawna duża, drewniana łyżka kuchenna
Notatnik
R5QsXsBpkPKUA
(Uzupełnij).
Bibliografia
Sienkiewicz H., (1973), Janko Muzykant, [w:] Nowele wybrane, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Sławiński J. (red.), (2008), Słownik terminów literackich, Wrocław: Ossolineum.