RgJcokbpVQAaf
Na zdjęciu znajduje się czarny kompas na tle dużej mapy. Kompas wskazuje północ. Na szczycie kompasu kółko umożliwiające przywiązanie sznurka.

Jak zdobywać wiedzę za granicą, czyli kształcenie w innych krajach Unii Europejskiej

Warto mieć w życiu kompas!
Źródło: pixabay, domena publiczna.
1
RdVr8EnDFmo6r
Wykres skumulowany.
Wykres – poziom wyksztalcenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie: OECD, Education at a Glance, 2014, licencja: CC BY 3.0.

Dane wykresu dot. poziomu wykształcenia w Polsce i UE w wybranych latach.

Statystyka - Poziom uzyskanego wykształcenia w populacji w wieku 25 - 64 lat w latach 2000 - 2012:

Polska 2000 r.: podstawowe i gimnazjalne - 20%; ponadgimnazjalne i policealne - 69%; wyższe - 11%

UE21 2000 r.: podstawowe i gimnazjalne - 36%; ponadgimnazjalne i policealne - 45%; wyższe - 19%

Polska 2005 r.: podstawowe i gimnazjalne - 15%; ponadgimnazjalne i policealne - 68%; wyższe - 17%

UE21 2005 r.: podstawowe i gimnazjalne - 29%; ponadgimnazjalne i policealne - 48%; wyższe - 24%

Polska 2010 r.: podstawowe i gimnazjalne - 11%; ponadgimnazjalne i policealne - 66%; wyższe - 23%

UE21 2010 r.: podstawowe i gimnazjalne - 25%; ponadgimnazjalne i policealne - 48%; wyższe - 28%

Polska 2011 r.: podstawowe i gimnazjalne - 11%; ponadgimnazjalne i policealne - 66%; wyższe - 24%

UE21 2011 r.: podstawowe i gimnazjalne - 24%; ponadgimnazjalne i policealne - 48%; wyższe - 29%

Polska 2012 r.: podstawowe i gimnazjalne - 10%; ponadgimnazjalne i policealne - 65%; wyższe - 25%

UE21 2012 r.: podstawowe i gimnazjalne - 23%; ponadgimnazjalne i policealne - 48%; wyższe - 29%

Ćwiczenie 1

Po zapoznaniu się z zamieszczonym materiałem źródłowym wykonaj polecenia.

  • Porównaj strukturę wykształcenia w Polsce przed przystąpieniem do Unii Europejskiej i po przystąpieniu. Określ tendencje tych zmian.

  • Omów kierunki zmian struktury wykształcenia w państwach Unii Europejskiej [UE 21] w latach 2000–2012.

  • Porównaj strukturę wykształcenia w Polsce i państwach Unii Europejskiej [UE 21] w roku 2000 r. i 2012 r.

RfZbJa5rmwcYx
(Uzupełnij) -.
Polecenie 1

Wyjaśnij, w jaki sposób zmiany zachodzące w strukturze wykształcenia mają wpływ na funkcjonowanie polskiego rynku pracy.

RsufS3fdflBZF
(Uzupełnij) -.
tugrjTfvNj_0000000Y
RgJcokbpVQAaf
Warto mieć w życiu kompas!
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Skazany na sukcesHenry Ford
Henry Ford Skazany na sukces

Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę, pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.

tugrjTfvNj_00000_BIB_001 Źródło: Arkadiusz Podlaski, Skazany na sukces, Gliwice 2010, s. 64. Wydawnictwo Złote Myśli.
Co potrafię?
  • wymienić prawa i obowiązki ucznia;

  • wyjaśnić, czym jest Unia Europejska;

  • wymienić zasady funkcjonowania UE i scharakteryzować obszary polityki UE.

Nauczysz się
  • wyjaśniać, na czym polega kształcenie przez całe życie;

  • charakteryzować edukację w Unii Europejskiej;

  • wyjaśniać zasady deklaracji bolońskiej oraz programu ERASMUS+;

  • jakie możliwości kształcenia mają uczniowie i studenci na terenie państw europejskich;

  • wyjaśniać zasady uznawalności wykształcenia w UE.

tugrjTfvNj_0000001U

Podstawy kształcenia za granicą z perspektywy celów Unii Europejskiej

Znamy już podstawy systemu oświaty w Polsce. Jednak możliwości, jakie daje choćby członkostwo w Unii Europejskiej, otwierają szanse wszystkim, którzy chcieliby kształcić się bądź uzupełniać swoją edukację za granicą. Nie jest to trudne, trzeba tylko wiedzieć, jak i gdzie można się uczyć.

R1C6yDIsM1imR
A może dalsza edukacja w Europie?
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Jest wiele powodów, by uczyć się w innym kraju, np. europejskim. Oto kilka z nich:

  • Pogłębicie praktyczną znajomość innego języka. Uczestnictwo w kursach lub warsztatach za granicą sprawi, że wasze umiejętności porozumiewania się w obcym języku poprawią się znacząco. Jeśli nie posiadacie kompetencji językowych, to idealna okazja by poznać inny język europejski i posługiwać się nim na zadawalającym poziomie.

  • Zwiększycie możliwości zatrudnienia. Dzięki uczestnictwu w kursach lub warsztatach organizowanych w innym kraju wzbogacicie swoje CV [czyt.: si wi]. Doświadczenie z pobytu za granicą może okazać się atutem u potencjalnego pracodawcy.

  • Poszerzycie swoje horyzonty. Poznając inną kulturę, będziecie mieli nowe spojrzenie na wiele rzeczy i zwiększycie swoje zdolności adaptacyjne (przystosowawcze).

  • Staniecie się pewniejsi siebie. Konieczność radzenia sobie w obcym kraju da wam więcej pewności i wiary w siebie.

  • Poznacie inne kultury, systemy edukacji, kształcenia. Pogłębiona wiedza na temat innych kultur rozwinie wasze umiejętności interpersonalne, co ułatwi pracę bądź naukę z osobami z różnych środowisk.

  • Spotkacie osoby rozmaitych narodowości i zyskacie nowych przyjaciół.

Dla zainteresowanych

Polityka edukacyjna Unii Europejskiej

Każdy z krajów Unii Europejskiej sam kształtuje swoją politykę edukacyjną, jednak Wspólnota wspiera je w tym zadaniu, określając wspólne cele i upowszechniając dobre wzorce. Systemy edukacyjnie w krajach UE różnią się pod wieloma względami, m.in. modelem zarządzania, sposobem finansowania, poziomami edukacyjnymi, wiekiem rozpoczęcia i zakończenia edukacji obowiązkowej.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

TYTUŁ XII EDUKACJA, KSZTAŁCENIE ZAWODOWE, MŁODZIEŻ I SPORT

Artykuł 165

  1. Unia przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości, poprzez zachęcanie do współpracy między Państwami Członkowskimi oraz, jeśli jest to niezbędne, poprzez wspieranie i uzupełnianie ich działalności, w pełni szanując odpowiedzialność Państw Członkowskich za treść nauczania i organizację systemów edukacyjnych, jak również ich różnorodność kulturową i językową. Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.

  2. Działanie Unii zmierza do:

    • rozwoju wymiaru europejskiego w edukacji, zwłaszcza przez nauczanie i upowszechnianie języków Państw Członkowskich,

    • sprzyjania mobilności studentów i nauczycieli, między innymi poprzez zachęcanie do akademickiego uznawania dyplomów i okresów studiów,

    • promowania współpracy między instytucjami edukacyjnymi,

    • rozwoju wymiany informacji i doświadczeń w kwestiach wspólnych dla systemów edukacyjnych Państw Członkowskich,

    • sprzyjania rozwojowi wymiany młodzieży i wymiany instruktorów społeczno‑oświatowych, a także zachęcania młodzieży do uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy,

    • popierania rozwoju kształcenia na odległość,

    • rozwoju europejskiego wymiaru sportu, przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym oraz współpracy między podmiotami odpowiedzialnymi za sport, jak również przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych.

  3. Unia i Państwa Członkowskie sprzyjają współpracy z państwami trzecimi oraz z organizacjami międzynarodowymi właściwymi w dziedzinie edukacji i sportu, zwłaszcza z Radą Europy.

tugrjTfvNj_00000_BIB_002 Źródło: Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, 2009.
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj materiał źródłowy i wymień najważniejsze elementy polityki UE w obszarze edukacji.

R1RDrZfAkoZpt
(Uzupełnij) -.

Deklaracja bolońska

RfG2bjwmY6bVV
Podróż
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Model europejskiego kształcenia oraz narodowe systemy edukacyjne w Europie podlegają dużej konkurencji ze strony amerykańskich i azjatyckich modeli edukacyjnych. W takich okolicznościach reakcją na te zmiany w europejskim środowisku edukacyjnym była deklaracja bolońska podpisana 19 czerwca 1999 roku. Zgodnie z jej zapisem „«Europa Wiedzy» jest teraz powszechnie uznawana za niezastąpiony czynnik rozwoju społecznego i ludzkiego oraz niezbędny element wzmocnienia i wzbogacania tożsamości europejskiej. Da to obywatelom Europy umiejętności niezbędne do stawienia czoła wyzwaniom nowego tysiąclecia. Podwyższy świadomość wspólnych wartości oraz przynależności do wspólnej przestrzeni społeczno‑kulturowej. Znaczenie edukacji oraz współpracy edukacyjnej dla rozwoju i umocnienia stabilnych, pokojowych oraz demokratycznych społeczeństw jest powszechnie uznawane za bardzo ważne. W deklaracji zwrócono uwagę na centralną rolę uczelni w rozwoju kulturalnym Europy. Podkreślono w niej znaczenie stworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego jako klucza do zwiększenia mobilności i zatrudnialności (ang. employability) [czyt.: implojabiliti] obywateli oraz ogólnego rozwoju kontynentu.

zmYP4qqNjD_00000_XCX_009 Źródło: dostępny w internecie: www.kfr.univ.rzeszow.pl/Bologna_Declaration.pdf [dostęp 5.06.2021].

Europejska Sieć Informacji o Edukacji

Młodzi obywatele Unii Europejskiej mają prawo chodzić do szkoły w każdym jej kraju na takich samych warunkach jak obywatele tego państwa. Mają prawo do uczęszczania do klasy z rówieśnikami, na podobnym poziomie wykształcenia, jak ich klasa w kraju pochodzenia – niezależnie od ich znajomości języka ojczystego danego kraju.

W wypadku migracji zarobkowej rodziców będących obywatelami UE, zgodnie z jej prawem, dzieci są uprawnione do bezpłatnej nauki języka w nowym kraju, aby łatwiej mogły zaadaptować się do nowego środowiska szkolnego.

Należy pamiętać jednak, że system oświaty w nowym kraju może się bardzo różnić od tego w kraju pochodzenia. Na przykład: w niektórych krajach należy wybrać między kształceniem akademickim i zawodowym na bardzo wczesnym wiekowo etapie. Dlatego właśnie w UE nie uznaje się automatycznie świadectw szkolnych z innych państw członkowskich. W niektórych krajach należy wystąpić do odpowiedniego urzędu krajowego o uznanie świadectwa szkolnego przed zapisem do lokalnej szkoły.

O systemach oświatowych w krajach UE można dowiedzieć się z Europejskiej Sieci Informacji o Edukacji – EURYDICE [czyt.: juridisi]. Sieć została utworzona w roku 1980 wspólnie przez Komisję Europejską i kraje członkowskie UE w celu wymiany informacji o krajowych systemach edukacji.

Sieć Eurydice składa się z:

  • Europejskiego Biura Eurydice, które koordynuje prace sieci, analizuje zebrane informacje oraz publikuje opracowania;

  • 40 biur krajowych w 36 krajach uczestniczących w europejskim programie Erasmus+, które zbierają informacje krajowe i biorą udział w prowadzonych analizach.

Uczymy się przez całe życie ..., nieważne gdzie

Zbyt wielu młodych ludzi przedwcześnie rezygnuje z kształcenia. Tymczasem osoby przedwcześnie kończące naukę są w większym stopniu narażone na ryzyko długotrwałego bezrobocia, ubóstwa i wejścia na drogę przestępczą, a ich koszt dla gospodarki europejskiej, według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego (European Statistical Office [czyt.: juropin statistikal ofis], Eurostat), wynosi około 1,25% PKB. Dlatego tak wiele słyszymy o pozytywnych skutkach kształcenia ciągłego.

Co oznacza stwierdzenie z tytułu lekcji w XXI wieku? Uczenie przez całe życie – to zorientowanie na efekty uczenia się. To podporządkowanie działań interesowi osób uczących się w różnych sytuacjach (w szkole i na uczelni, stażach i kursach, w pracy,  różnych organizacjach i wprost w sytuacjach życia codziennego), w różnym wieku - z podkreśleniem potrzeby spójności działań wielu instytucji, resortów i partnerów. Uczenie się przez całe życie to także równe traktowanie, docenianie i promowanie uczenia się w rozmaitych formach i na różnych etapach życia. Idea uczenia się przez całe życie powinna być realizowana z podkreśleniem potrzeby rozwoju słabiej  rozwiniętych form i etapów kształcenia, w tym zwłaszcza wczesnej edukacji, edukacji praktycznej powiązanej ściśle z potrzebami gospodarki i społeczeństwa obywatelskiego oraz edukacji dorosłych, łącznie z edukacją osób starszych.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej

Idea edukacji przez całe życie pojawiła się na początku XX wieku. Jednakże jako uniwersalna i humanistyczna koncepcja ukształtowana została w latach 70. XX wieku przy udziale UNESCO [czyt.: junesko]. Zakładała, że „każdy człowiek ma prawo i powinien uczyć się przez całe swoje życie”. W strategii lizbońskiej podano dokładną definicję Life Long Learning [czyt.: lajf long lernin] „wszelkie działania związane z uczeniem się przez całe życie, zmierzające do poprawy poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji w pespektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej i/lub związanej z zatrudnieniem”.

Idea Life Long Learning dotyczy zarówno rozwoju indywidualnego, jak i rozwoju cech społecznych we wszystkich formach i kontekstach, w systemie formalnym i nieformalnym. Nacisk kładziony jest na zachęcanie do nauki przez całe życie, już od wczesnego dzieciństwa. Opisywana koncepcja jest praktycznie tożsama z kształceniem ustawicznym, które jest rozumiane jako kompleks procesów oświatowych: formalnych, nieformalnych i incydentalnych, które umożliwiają uzupełnienie wykształcenia.

Dlaczego warto uczyć się przez całe życie?

ZALETY KSZTAŁCENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE:

  • WIEDZA POSZERZA HORYZONTY – życie człowieka wykształconego jest bogatsze i ciekawsze, człowiek taki ma więcej znajomych, może zarobić więcej pieniędzy i podnieść swój poziom życia.

  • WIEDZĘ TRZEBA AKTUALIZOWAĆ – jeżeli chcemy „być na bieżąco”, musimy podążać za zmianami w świecie, sprawnie obsługiwać komputer, nie bać się nowinek technologicznych, dobrze znać wybrany język obcy.

  • WIEDZA JEST PODSTAWĄ SUKCESU ZAWODOWEGO – w wielu zawodach konieczne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji czy nabywanie nowych umiejętności, takich pracowników cenią pracodawcy.

  • NAUKA ODMŁADZA – spotkania z ludźmi, konieczność wyjścia z domu, podjęcia wysiłku nauki, zrozumienia tematu sprawiają, że mózg jest zmuszany do aktywności; człowiek ma możliwość sprawdzenia siebie.

  • NAUKA DODAJE PEWNOŚCI SIEBIE – im więcej sobą reprezentujemy, tym łatwiej jest myśleć o sobie dobrze, tym więcej mamy do zaoferowania innym, jesteśmy odważniejsi w kontaktach zawodowych i osobistych.

  • NAUKA ZAPEWNIA POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA – by móc spokojnie żyć i się rozwijać, musimy mieć w sobie poczucie pewności. Bezpieczeństwo wynika z poczucia własnej wartości, z przekonania, że poradzimy sobie w każdych okolicznościach, mamy dużo do zaoferowania pracodawcy, więc dostaniemy i utrzymamy pracę.

R1SGmn3gV8uI3
Sala komputerowa
Źródło: stux, dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Programy mobilności młodych w UE

Edukacja stanowi istotny obszar aktywności Unii Europejskiej. W okresie 2007–2013 Komisja Europejska zintegrowała swoje inicjatywy edukacyjne i szkoleniowe pod wspólnym szyldem Uczenie się przez całe życie. Program ten umożliwiał obywatelom na każdym etapie życia poszukiwanie stymulujących możliwości edukacyjnych w całej Europie. Obejmował cztery podprogramy: Comenius (szkoły), Erasmus (szkolnictwo wyższe), Leonardo da Vinci (szkolenie i kształcenie zawodowe) oraz Grundtvig (edukacja osób dorosłych).

Od 1 stycznia 2014 roku program „Uczenie się przez całe życie”, akcja Jean Monnet [czyt.: żan mone], program „Młodzież w działaniu” oraz pięć innych programów
(m.in. Erasmus Mundus i Tempus), zostały zastąpione programem Erasmus+. Po raz pierwszy w historii programów edukacyjnych Unii Europejskiej wsparciem objęte zostały również inicjatywy związane ze sportem. Program trwał siedem lat, czyli do roku 2020. W  założeniach program Erasmus+ nie różnił się zasadniczo od zakończonego programu „Uczenie się przez całe życie”. Unijny Program Edukacyjny Erasmus+ jest realizowany w kolejnej edycji na lata 2021‑2027.  Stawia sobie za cel wspieranie uczniów i studentów, nauczycieli i wykładowców oraz wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów, które służą podnoszeniu kompetencji. Największy nacisk w nowym programie został położony na edukację formalną i pozaformalną służącą rozwijaniu umiejętności uczniów, nauczycieli i pracowników oraz poprawie ich sytuacji na rynku pracy.

W praktyce program Erasmus+ umożliwia zagraniczną mobilność – wyjazdy w celach edukacyjnych (np. podjęcia studiów, odbycia praktyki, szkoleń lub zaangażowania się w wolontariat) uczniów, studentów, kadry edukacyjnej i pracowników młodzieżowych. Wspiera budowę partnerstw między uniwersytetami, szkołami wyższymi i średnimi, przedsiębiorstwami i organizacjami non profit na rzecz wzmacniania innowacyjności i budowania wiedzy. Działania w obrębie sportu służą przede wszystkim wspieraniu inicjatyw mających na celu zwalczanie przemocy, dyskryminacji i dopingu. Na dofinansowanie mogą liczyć również międzynarodowe imprezy sportowe typu non profit. Strona ErasmusErasmusErasmus+.

Erasmus
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Jeśli planujesz kształcić się, szukać pracy lub zdobywać doświadczenia za granicą, ważne jest jasne przedstawienie własnych umiejętności i kompetencji. Europass służy zapewnieniu obywatelom wszystkich państw UE równych szans w przedstawianiu kwalifikacji i doświadczenia zawodowego w sposób zrozumiały nie tylko w kraju ojczystym, ale w całej Europie. Europass obejmuje zbiór 5 dokumentów funkcjonujących w takiej samej formie na obszarze całej Europy (również w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajach kandydujących do UE).

Uznawalność kształcenia i szkolenia zawodowego

Już wiemy, że kształcenie jest możliwe w dowolnym kraju UE. Czy gdy zmienimy kraj pobytu, nasz zdobyty w Polsce dyplom da nam uprawnienia do podjęcia pracy lub dalszego kształcenia? Otóż nie zawsze – czasem należy zwrócić się do odpowiednich instytucji, które dokonają swoistego potwierdzenia naszych umiejętności według przepisów kraju, w którym mamy przebywać.

Uwaga!

Dla zapewnienia każdemu obywatelowi Unii Europejskiej możliwości korzystania z zasady swobodnego przepływu pracowników oraz zapewnienia możliwości wykonywania wyuczonego zawodu w państwie innym niż państwo, w którym kwalifikacje do tego zawodu uzyskał, wprowadzono w Unii Europejskiej system ułatwiający uznawanie kwalifikacji zawodowych (czyli system wzajemnego uznawania kształcenia i szkolenia zawodowego).

Każdy kraj posiada własne przepisy regulujące uznawanie kształcenia, często różne w wypadku uznania akademickiego i zawodowego. Jednak zasady uznawania kwalifikacji zawodowych do pracy w tzw. zawodach regulowanychtugrjTfvNj_000tp001zawodach regulowanych w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego ujęte zostały w dyrektywach UE.

Inne od regulowanych są zawody sektorowe. Jest to wyodrębniona grupa ośmiu profesji, których wykonywanie związane jest ze szczególną odpowiedzialnością: lekarz, pielęgniarka, położna, farmaceuta, stomatolog, weterynarz, architekt i adwokat (radca prawny). Wykonywanie tych zawodów na terenie każdego z krajów członkowskich wymaga spełnienia tych samych warunków. Dzięki temu weterynarz z Czech może bez większych problemów uzyskać potwierdzenie swoich umiejętności we Francji, jeśli zamierza tam otworzyć praktykę.

tugrjTfvNj_000tp001

Kształcenie języka polskiego dla osób przebywających za granicą

Jednostką podległą Ministerstwu Edukacji Narodowej organizującą kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą oraz wspomagającą oświatę prowadzoną przez organizacje Polaków za granicą jest Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG).

Do zadań ORPEG należy:

  1. Prowadzenie zespołów szkół oraz szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.

  2. Kierowanie nauczycieli do pracy dydaktycznej za granicą.

  3. Organizowanie kursów metodycznych dla nauczycieli polonijnych.

  4. Wyposażanie szkół i ośrodków nauczania języka polskiego w podręczniki i pomoce dydaktyczne.

Omawiany ośrodek prowadzi szkolne punkty konsultacyjne przy placówkach dyplomatycznych RP ulokowanych na 6 kontynentach w 37 krajach świata. Punkty prowadzą nauczanie uzupełniające w zakresie języka polskiego i wiedzy o Polsce. ORPEG sprawuje także nadzór nad szkołami europejskimi i prowadzi kształcenie na odległość w szkołach wchodzących w jego skład (Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej oraz Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej).

tugrjTfvNj_0000006U

Podsumowanie

Współczesny świat zmienia się bardzo szybko. Wynalazki, postęp technologiczny, rozwój wiedzy - wszystko to sprawia, że należy uczyć się i kształcić przez całe życie, aby nadążyć za tymi zmianami. Obecnie chcąc się kształcić, możemy wybrać zarówno szkołę w Polsce, jak i za granicą. W obu wypadkach zyskamy bogactwo nowej wiedzy i umiejętności, które będzie można wykorzystać w przyszłości, w życiu zawodowym.

Ćwiczenie 3

Wyjaśnij stwierdzenie: „uczyć się całe życie”.

R1TrIrFoemloh
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 4

Uzasadnij, czy możesz kształcić się w wybranym kraju Unii Europejskiej dzięki programom mobilności młodych w UE.

RsFa7PtGZbQaJ
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 5

Objaśnij, w jaki sposób podczas pobytu za granicą można uczyć się w języku polskim.

Rls8JgAP2Iq7L
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 6

Scharakteryzuj pojęcie uznawalności kształcenia. Jak są regulowane zasady uznawalności kształcenia i szkolenia zawodowego?

RsivaPpmBW1Ej
(Uzupełnij) -.

Zalecana literatura

Kożuch M., Uznawanie kwalifikacji w Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2014.
Mazińska M., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2010.

Pomocne linki

http://eurydice.org.pl/
Obszary działalności UE: Kształcenie, szkolenie i młodzież: http://europa.eu/pol/educ/index_pl.htm
http://erasmusplus.org.pl/

Ćwiczenie 7
R1Na5DbgTFsFi
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RHnIUSe65glvz
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tugrjTfvNj_0000007N

Projekt edukacyjny: Nauka za granicą

  1. Nauka jest bardzo ważna i uczyć się warto. Można to robić w Polsce, ale można także za granicą.

  2. Zadanie: opracuj (korzystając również z informacji dostępnych w internecie) mini informator, dotyczący możliwości i warunków podejmowania przez młodych Polaków nauki w wybranym kraju Unii Europejskiej dla wybranego poziomu edukacyjnego (szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa, studia wyższe). Wskaż możliwości podtrzymania kontaktu z językiem polskim.

  3. Realizacja:

    • praca w grupie,

    • czas trwania: 2‑3 tygodnie,

    • efekt końcowy: prezentacja na forum klasy.