Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak zmniejszyć straty wywołane korozją metali?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcia: korozja, protektor, inhibitor, pasywacja,

  • rodzaje korozji,

  • czynniki wpływające na szybkość korozji,

  • metody ochrony przed korozją.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • omówić czynniki powodujące korozję chemiczną i elektrochemiczną,

  • określić wpływ różnych czynników na szybkość korozji,

  • wyjaśnić proces tworzenia rdzy,

  • zapisać równania reakcji zachodzące na powierzchni wyrobów stalowych pod wpływem wody i tlenu,

  • scharakteryzować bierne i aktywne metody ochrony przed korozją,

b) Postawy

Uczeń potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, pokaz nauczycielski, pogadanka, gwiazda pytań, praca z całym zespołem, praca w grupach równym frontem, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Foliogram przedstawiający mechanizm „korozji w kropli”, szary papier, markery, taśma klejąca lub magnesy, karty pracy, materiały zgromadzone przez uczniów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Podanie tematu lekcji. Ustalenie definicji procesu metodą burzy mózgów.

b) Faza realizacyjna

Omówienie rodzajów korozji. Określenie czynników wpływających na szybkość procesu korozji na podstawie obserwacji wyników doświadczeń przygotowanych przez uczniów na poprzedniej lekcji (załącznik 1). Porównanie przez uczniów kolejnych zlewek i szeregowanie ich w kolejności malejącej szybkości korozji. Omówienie procesów zachodzących w kolejnych zlewkach, zapis odpowiednich równań reakcji, sformułowanie wniosków. Przedstawienie foliogramu obrazującego mikroogniwo tworzące się na powierzchni stali i zachodzące w nim reakcje. Wyjaśnienie procesów „korozji w kropli”, zapis odpowiednich równań reakcji. Podział uczniów na grupy. Zadaniem zespołów jest udzielenie odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji metodą gwiazdy pytań (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Prezentacja i omówienie plakatów wykonanych przez poszczególne grupy.

5. Bibliografia

  1. Babczonek‑Wróbel D., Lekcje chemii w formie dramy, [w:] „Chemia w szkole” 1999, nr 5, s. 282‑283.

  2. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo Tekst, Bydgoszcz 2001.

  3. Chemia nieorganiczna. Podręcznik dla liceów ogólnokształcących, pod red K. M. Puzdro, WSiP, Warszawa 1992.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zapiszcie, co obserwujecie w kolejnych zlewkach oraz określcie, w których zlewkach korozja zachodzi najwolniej.

załącznik 2

Zastanówcie się nad odpowiedzią na pytanie: „Jak zmniejszyć straty wywołane korozją metali?”. Swoje przemyślenia przedstawcie na szarym papierze. Wykorzystajcie metodę gwiazdy pytań .

RSuPg0CGov5DW

b) Zadanie domowe

Wyjaśnij, które zanieczyszczenia obecne w żelazie przyspieszają jego korozję: Mg, Zn, Sn, C, Cu, Mn?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Doświadczenia obrazujące proces korozji elektrochemicznej stali w różnych warunkach zostały przygotowane na wcześniejszej lekcji.

Zajęcia mogą zostać przygotowane przy współpracy z nauczycielem technologii informacyjnej, który pomoże uczniom znaleźć w Internecie informacje, dotyczące metod ochrony przed korozją.

RzRuE4GPrh4y9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 154.75 KB w języku polskim
R1LcnDPF3HuCs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 593.50 KB w języku polskim