Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny

Temat: Jak zostać królem?

Wewnętrzny Król jest związany z naszym zapałem w dążeniu do wytyczonego celu.

  1. Robert Bly

Treści kształcenia:

Uczeń:

  1. Umacnia poczucie własnej wartości,

  2. Rozwija kreatywność,

  3. Wypowiada się na zadany temat,

  4. Tworzy wypowiedź pisemną – język polski (III).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Odróżnia wady od zalet,

  • Nabiera pewności siebie poprzez kontakt z rówieśnikami,

  • Tworzy spójną i logiczną wypowiedź.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Komunikuje się,

  • Rozwija się pod względem moralnym,

  • Dokonuje samooceny,

  • Wypowiada się na temat,

  • Funkcjonuje we współczesnym świecie,

  • Dostrzega różnorodne postawy i zachowania ludzi.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: zadanie interaktywne Dopasuj słowa do władcy, karty pracy (Czy mogę zostać królem? oraz Herb),

  • Tablica interaktywna/komputer z głośnikami,

  • Nożyczki, papier kolorowy, klej, kredki, flamastry,

  • Piłeczka lub kulka papieru,

  • Tablica, kreda/pisak.

Metody nauczania:

  • Podająca: rozmowa,

  • Programowana: z użyciem komputera,

  • Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe,

  • Problemowa: aktywizująca – zabawa „krążące zdanie”,

  • Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita dzieci i inicjuje rozmowę utrwalającą wiedzę na temat dynastii Piastów.

Zadaje uczniom pytania:

  • Który król spośród Piastów zasługuje na miano najwybitniejszego?

  • Jakie cechy u wybranego władcy cenicie najbardziej?

  • Który z królów może być wzorem dla współczesnych przywódców państw?

Uczeń o zainteresowaniach historycznych powinien uzasadnić swoje odpowiedzi. Należy zachęcić dzieci, by przedstawiały jak najwięcej informacji o Piastach i innych władcach. Prowadzący może je ośmielić, opowiadając zabawną anegdotę historyczną lub ciekawostkę.

2. Zadanie interaktywne Dopasuj słowa do władcy.

Praca przy komputerze/tablicy interaktywnej.

Ćwiczenie polega na zidentyfikowaniu trzech Piastów, którzy sami oceniają siebie krytycznie. W samoocenie zawierają się fakty historyczne, które pozwalają ich rozpoznać.

3. Zabawa klasowa – „krążące zdanie”.

Zabawa pozwala ćwiczyć nie tylko struktury zdaniowe, ale przede wszystkim zwiększa pewność siebie. Dzieci siedzą w kole. Przekazując sobie drobny przedmiot (piłeczkę, kolorową kredkę lub kulkę papieru), ustnie uzupełniają zapisane na tablicy zdanie: „Mogę zostać królem, ponieważ…”.

Prowadzący powinien zadbać o stworzenie przyjaznej i bezpiecznej atmosfery. Uczeń – wypowiadając się – wstaje, mówi głośno i wyraźnie. Nikt mu nie przerywa i nie przeszkadza. Przedmiot krąży tak długo, aż wszystkie dzieci zabiorą głos.

4. Karta pracy Czy mogę zostać królem?.

Praca indywidualna. Uczniowie dokonują samooceny i sporządzają krótką autocharakterystykę. Następnie głośno odczytują swoje prace.

5. Karta pracy Herb.

Praca indywidualna dzieci nad herbem, który będzie wizytówką każdego z nich. Uczniowie wizualizują swoje mocne strony. W hasłowy, ikoniczny sposób prezentują siebie. Wszystkie herby powinny zostać zaprezentowane, np. w formie wystawy. Dzieci mogą też próbować odgadnąć, do kogo należą poszczególne symbole.

6. Głośny okrzyk na zakończenie zajęć: „Jestem królem!”.

Do tego zadania nauczyciel wybiera kilkoro dzieci z problemami o charakterze społecznym, które są nieśmiałe, ciche. Delikatnie stara się je ośmielić, dodać odwagi w czasie publicznego wystąpienia.

7. Podsumowanie zajęć.

Każdy z uczniów kolejno odpowiada na pytanie: „Jaka informacja, którą dziś poznaliście, wydała wam się najciekawsza?”.

Dodatkowo:

Nauczyciel może zaproponować uczniom o zainteresowaniach historycznych zadanie domowe: „Obejrzyj film Jak zostać królem Toma Hoopera i zastanów się nad związkiem historii Jerzego VI z dzisiejszymi zajęciami”.

R1PMG6OSq7uhJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 58.50 KB w języku polskim
RfeiuQhdiZUUg

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 41.33 KB w języku polskim