Autor/autorka

Monika Ruszkiewicz

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

spec_funkcjonowanie osobiste i społeczne

3. Temat zajęć

Jaki jestem? Wzmacnianie poczucia własnej wartości

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z programem wychowawczo- profilaktycznym szkoły. Jego realizacja pozwoli uświadomić uczniom znaczenie poczucia własnej wartości w realizacji celów życiowych. Dziecko, które ma mocne i stabilne poczucie własnej wartości jest pewne siebie, nie boi się nowych wyzwań, a w przypadku niepowodzeń lepiej znosi porażkę. W efekcie lepiej radzi sobie w wypełnianiu różnych ról społecznych: w domu, w szkole, w grupie rówieśniczej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowane nowoczesnych technologii informacyjno- komunikacyjnych uatrakcyjni realizację tematu. Sprzyjają pobudzeniu ciekawości u uczniów, poszerzeniu wiedzy oraz zachęcą do aktywnego zaangażowania się w tok zajęć.

7. Cel ogólny zajęć

Kształtowanie pozytywnej samooceny i podnoszenie poczucia własnej wartości.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi pozytywnie wypowiadać się o sobie i o innych.

  2. Uczeń rozumie znaczenie pojęcia poczucia własnej wartości.

  3. Uczeń dostrzega prawo do szacunku dla drugiego człowieka.

  4. Uczeń zna swoje mocne strony i dostrzega je też u innych.

  5. Uczeń dostrzega wagę pozytywnego myślenia w podnoszeniu poczucia własnej wartości.

9. Metody i formy pracy

burza mózgów
wykład w formie filmu edukacyjnego 
dyskusja 
wizualizacja 
rundka - niedokonczone zdanie 
Forma pracy- grupowa, zespołowa, indywidualna

10. Środki dydaktyczne

youtube 
Wordwall 
kartki samoprzylepne 
mazaki 
jednorazowe kubki 
ryż

11. Wymagania w zakresie technologii

Tablica multimedialna podłaczona do sieci Inernet 
Tablety/ smartfony z dostępem do Internetu .

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do tematu zajęć

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Ćwiczenie „Jestem dumny...” Prowadzący prosi, by dzieci przypomniały sobie, co w ostatnim czasie udało im się zrobić dobrze, z czego mogą być dumne. Zaczynając od chętnego dziecka, każdy kolejno kończy zdanie „Jestem dumny z tego, że ...”W prowadzenie do tematu- Czym według was jest poczucie własnej wartości? Czy spotkaliście się  takim określeniem? Z czym wam się to kojarzy? -swobodne wypowiedzi uczniów.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jakie są moje mocne i słabe strony

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Wspólne obejrzenie filmu edukacyjnego zrealizowanego przez Fundaję „Uniwersytet Dzieci”, „Jakie są moje mocne i słabe strony?” 
      https://www.youtube.com/watch?v=b_hpAo7N8XY

      Rozmowa na temat obejrzanego filmu. Czy potrafimy dostrzegać u siebie zalety? - swobodne wypowiedzi uczniów.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Kubek pełen wartości

    • Czas trwania: 12

    • Opis aktywności:

      Prowadzący odczytuje tekst: „Wyobraźmy sobie nasze poczucie wartości, jako kubek. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy jesteśmy niezadowoleni,  kubek jest pusty. Nasz kubek może być napełniany przez innych ludzi, kiedy mówią o nas dobrze. Z kolei możemy napełniać ich kubki, mówiąc dobrze o nich. Kubki opróżniają się, jeżeli mówimy o innych złe rzeczy lub bolesne. Jeśli ciągle będziemy opróżniać kubki innych, nasze też nie będą napełnione. Kiedy mówimy komuś coś miłego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka. Człowiek ten słucha nas, ale do jego kubka nic nie wpada. Ważne jest, by mówić dobre rzeczy o innych wierząc, że tak jest naprawdę !” Każdy uczeń trzyma kubek napełniony ryżem, przesypuje do kubka kolegi odrobinę ryżu, mówiąc pozytywne stwierdzenia, np.: Lubię Cię, bo ...... . Wszyscy uczniowie powinni się ze sobą spotkać. 
      Krótkie omówienie ćwiczenia- Jak się czuliście, kiedy dosypywaliście ryż do kubków kolegów? Jak się czuliście, kiedy wam ktoś dosypywał ryż, mówiąc przy tym pozytywne rzeczy o was?

13. Sposób ewaluacji zajęć

Rundka- dokończenie zdania: Kiedy myślę o sobie dobrze, to......”

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz zajęć może być wykorzystany na zajęciach socjoterapeutycznych w klasach II‑IV

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna