Jaki jestem? Wzmacnianie poczucia własnej wartości
Autor/autorka
Monika Ruszkiewicz
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
spec_funkcjonowanie osobiste i społeczne
3. Temat zajęć
Jaki jestem? Wzmacnianie poczucia własnej wartości
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z programem wychowawczo- profilaktycznym szkoły. Jego realizacja pozwoli uświadomić uczniom znaczenie poczucia własnej wartości w realizacji celów życiowych. Dziecko, które ma mocne i stabilne poczucie własnej wartości jest pewne siebie, nie boi się nowych wyzwań, a w przypadku niepowodzeń lepiej znosi porażkę. W efekcie lepiej radzi sobie w wypełnianiu różnych ról społecznych: w domu, w szkole, w grupie rówieśniczej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane nowoczesnych technologii informacyjno- komunikacyjnych uatrakcyjni realizację tematu. Sprzyjają pobudzeniu ciekawości u uczniów, poszerzeniu wiedzy oraz zachęcą do aktywnego zaangażowania się w tok zajęć.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie pozytywnej samooceny i podnoszenie poczucia własnej wartości.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi pozytywnie wypowiadać się o sobie i o innych.
Uczeń rozumie znaczenie pojęcia poczucia własnej wartości.
Uczeń dostrzega prawo do szacunku dla drugiego człowieka.
Uczeń zna swoje mocne strony i dostrzega je też u innych.
Uczeń dostrzega wagę pozytywnego myślenia w podnoszeniu poczucia własnej wartości.
9. Metody i formy pracy
burza mózgów
wykład w formie filmu edukacyjnego
dyskusja
wizualizacja
rundka - niedokonczone zdanie
Forma pracy- grupowa, zespołowa, indywidualna
10. Środki dydaktyczne
youtube
Wordwall
kartki samoprzylepne
mazaki
jednorazowe kubki
ryż
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica multimedialna podłaczona do sieci Inernet
Tablety/ smartfony z dostępem do Internetu .
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu zajęć
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Ćwiczenie „Jestem dumny...” Prowadzący prosi, by dzieci przypomniały sobie, co w ostatnim czasie udało im się zrobić dobrze, z czego mogą być dumne. Zaczynając od chętnego dziecka, każdy kolejno kończy zdanie „Jestem dumny z tego, że ...”W prowadzenie do tematu- Czym według was jest poczucie własnej wartości? Czy spotkaliście się takim określeniem? Z czym wam się to kojarzy? -swobodne wypowiedzi uczniów.
Aktywność 2
Temat: Jakie są moje mocne i słabe strony
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Wspólne obejrzenie filmu edukacyjnego zrealizowanego przez Fundaję „Uniwersytet Dzieci”, „Jakie są moje mocne i słabe strony?”
https://www.youtube.com/watch?v=b_hpAo7N8XY
Rozmowa na temat obejrzanego filmu. Czy potrafimy dostrzegać u siebie zalety? - swobodne wypowiedzi uczniów.
Aktywność 3
Temat: Moje mocne strony
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Uczeń samodzielnie wykonuje ćwiczenie dopasowując różne umiejętnosći do odpowiedznich kategorii. Wspólne omówienie ćwiczenia.
https://wordwall.net/pl/resource/14422594/psycholog/moje-mocne-strony
Aktywność 4
Temat: Kubek pełen wartości
Czas trwania: 12
Opis aktywności:
Prowadzący odczytuje tekst: „Wyobraźmy sobie nasze poczucie wartości, jako kubek. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy jesteśmy niezadowoleni, kubek jest pusty. Nasz kubek może być napełniany przez innych ludzi, kiedy mówią o nas dobrze. Z kolei możemy napełniać ich kubki, mówiąc dobrze o nich. Kubki opróżniają się, jeżeli mówimy o innych złe rzeczy lub bolesne. Jeśli ciągle będziemy opróżniać kubki innych, nasze też nie będą napełnione. Kiedy mówimy komuś coś miłego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka. Człowiek ten słucha nas, ale do jego kubka nic nie wpada. Ważne jest, by mówić dobre rzeczy o innych wierząc, że tak jest naprawdę !” Każdy uczeń trzyma kubek napełniony ryżem, przesypuje do kubka kolegi odrobinę ryżu, mówiąc pozytywne stwierdzenia, np.: Lubię Cię, bo ...... . Wszyscy uczniowie powinni się ze sobą spotkać.
Krótkie omówienie ćwiczenia- Jak się czuliście, kiedy dosypywaliście ryż do kubków kolegów? Jak się czuliście, kiedy wam ktoś dosypywał ryż, mówiąc przy tym pozytywne rzeczy o was?
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rundka- dokończenie zdania: Kiedy myślę o sobie dobrze, to......”
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz zajęć może być wykorzystany na zajęciach socjoterapeutycznych w klasach II‑IV
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna