Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jaki sport uprawiasz?

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie poznają:

  • słownictwo związane ze sportem (dyscypliny sportowe, rodzaje aktywności sportowej),

  • konstrukcje czasownikowe faire, jouer z odpowiednim przyimkiem.

Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią nazwać dyscypliny sportowe i rodzaje aktywności sportowej,

  • doskonalą umiejętność rozumienia tekstu słuchanego,

  • doskonalą umiejętność rozumienia tekstu czytanego.

2. Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna i tradycyjna, praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Artykuły prasowe

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie.

Nauczyciel czyta tekst prasowy Elles sont les championnes. Uczniowie słuchają uważnie, aby odpowiedzieć na pytania:

De quelle discipline sportive parle le texte?

Est‑ce la victoire ou la défaite d’une équipe?

2. Nauczyciel pisze na tablicy nazwy dyscyplin sportowych i trzy rodzaje konstrukcji czasownikowych związanych ze sportem. Zadaniem uczniow będzie ułożenie krótkich dialogów według wzoru podanego poniżej. Dialogi zostaną przedstawione ustnie przez pary lub grupy uczniow.

le footbool, le tenis, le volley‑ball, la natation, le judo, le cyclisme, le jogging, la planche à voile, le ski, le basket‑ball, le patinage, l’équitation

faire du tenis pratiquer le tenis jouer au tenis

Wzór dialogu: - Jacques, tu fais du tenis?

- Non, je ne fait pas de tenis, mais je joue au footbool.

3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie sporty można uprawiać latem, a jakie zimą. Uczniowie tworzą listę sportów letnich i zimowych: Sports d’été | Sports d’hiver.

4. Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego warto uprawiać sport, dlaczego sport jest dobry dla zdrowia itp. Wyrażenia zapisywane są na tablicy.

Le sport est bon pour la santé, le sport permet de se relaxer, de lutter contre le stress.

Quand on fait du sport, on fait travailler les jambes, les mains, le coeur...

5. Nauczyciel rozdaje artykuł prasowy « Les Diables qualifiés pour la sixième fois ». Uczniowie czytają go w ciszy, a następnie odpowiadają na pytania do tekstu:

De quel sport parle‑t-il le texte?

Qui a joué avec qui?

Caractérisez les joueurs belges.

6. Jeśli zostanie trochę wolnego czasu, nauczyciel może powtórzyć z uczniami poznane słownictwo.

5. Bibliografia

  1. Elles sont les championnes!, [w :] « Bonne soirée » août 1999, N° 4043.

  2. Miquel C., Le vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.

  3. Feron H., Les Diables qualifiés pour la sixième fois, [w :] « La Libre Belgique »*,*12 novembre 2001.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Ćwiczenie 1/53 (Miquel C., Le vocabulaire progressif du français)

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Artykuły prasowe wykorzystane do przeprowadzenia lekcji mogą pochodzić z innych czasopism. Ważne jest, aby odpowiadały poruszanej tematyce i nie były zbyt skomplikowane merytorycznie.

R1KwG8H6OTG2h

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.21 KB w języku polskim
R7lCz4TDvsgXh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim