Na zdjęciu śpiewająca kobieta ukazana z profilu. Ciemnowłosa wokalistka ma szeroko otwarte usta, na zdjęciu domalowano rozchodzącą się z jej ust falę dźwiękową (coraz większe łuki). Temat lekcji: Jaki to głos - zagadki i zabawy wokalne.
Na zdjęciu śpiewająca kobieta ukazana z profilu. Ciemnowłosa wokalistka ma szeroko otwarte usta, na zdjęciu domalowano rozchodzącą się z jej ust falę dźwiękową (coraz większe łuki). Temat lekcji: Jaki to głos - zagadki i zabawy wokalne.
Jaki to głos – zagadki i zabawy wokalne
Źródło: online-skills, źródło:.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1b29nyqmg84w
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna. Uczeń:
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu;
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
2) rozpoznaje ze słuchu:
B) brzmienie głosów ludzkich: sopran, alt, tenor, bas.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:
2) głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas).
Nauczysz się
przedstawiać cechy dźwięku;
definiować pojęcie muzyka wokalna;
przedstawiać zasady prawidłowej emisji głosu;
wymieniać głosy ludzkie;
rozróżniać głosy: sopran, alt, tenor, bas;
prawidłowo wydobywać głos.
Cechy dźwięku – przypomnienie wiadomości
Dźwięk posiada szereg cech, które potrafimy rozpoznać bez przyrządów, za pomocą samego słuchu. Są to: wysokość, czas trwania, głośność i barwa dźwięku.
Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości drgań. Częstotliwość wzrasta wraz ze zmniejszeniem się fizycznych wymiarów ciała drgającego (np. cieńsza struna, cieńsza płytka metalowa, słup powietrza zamknięty w węższej rurce) oraz przy większym jego napięciu (np. napięcie strun na skrzypcach, błon na kotłach).
Czas trwania dźwięku zależy od długości trwania drgań określonego ciała elastycznego; zależy przede wszystkim od grającego. W niektórych instrumentach wydobyty dźwięk zanika (np. na harfie, fortepianie (bez użycia pedału)) – dla przedłużenia trzeba go ponownie wydobyć.
Głośność dźwięku to subiektywnie postrzegana cecha, umożliwiająca uporządkowanie dźwięków od cichych do głośnych; dźwięki o różnej głośności składają się w utworze muzycznym na jego dynamikę; w zapisie muzycznym głośność (dynamika) - jest określana za pomocą umownych znaków graficznych i oznaczeń słownych, np.: forte, piano, crescendo, diminuendo.
Barwa dźwięku to również subiektywna cecha dźwięku odczuwana słuchem, odróżniająca od siebie dźwięki o tej samej głośności i wysokości (wytwarzane przez różne źródła, np.: instrumenty muzyczne, głosy ludzi, ptaków i zwierząt, hałasy maszyn); w muzyce kształtowanie barwy dźwięku w utworze wpływa na kolorystykę utworu.
Polecenie 1
Wysłuchaj dwóch fragmentów muzycznych i zastanów się, który z nich zawiera dźwięki o wyższej częstotliwości drgań.
R85BxB7NFXAAY
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Edwarda Griega. Na zdjęciu starszy mężczyzna z dłuższymi siwymi włosami zaczesanymi do tyłu, wąsami. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitne kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Edward Grieg W grocie Króla Gór z pierwszej suity Peer Gynt autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: AMFN oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wersja utworu na fortepian. Nagranie rozpoczyna się groźną melodią graną w umiarkowanym tempie w niskim rejestrze. Później pianista przyspiesza, gra melodię coraz szybciej, melodia jest grana wyżej, pianista gra w całym rejestrze fortepianu i wysoko i nisko. Cały utwór jest zbudowany w ten sposób, że melodia powtarza się coraz szybciej i coraz głośniej, by na końcu zabrzmieć bardzo szybko i głośno.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Edwarda Griega. Na zdjęciu starszy mężczyzna z dłuższymi siwymi włosami zaczesanymi do tyłu, wąsami. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitne kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Edward Grieg W grocie Króla Gór z pierwszej suity Peer Gynt autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: AMFN oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wersja utworu na fortepian. Nagranie rozpoczyna się groźną melodią graną w umiarkowanym tempie w niskim rejestrze. Później pianista przyspiesza, gra melodię coraz szybciej, melodia jest grana wyżej, pianista gra w całym rejestrze fortepianu i wysoko i nisko. Cały utwór jest zbudowany w ten sposób, że melodia powtarza się coraz szybciej i coraz głośniej, by na końcu zabrzmieć bardzo szybko i głośno.
1
1. Edvard Grieg, W grocie króla gór z I Suity Peer Gynt op. 46Wykonawca: AMFN {audio}
Edvard Grieg, „W grocie króla gór” z „I Suity Peer Gynt op. 46”, AMFN, CC BY 3.0
R1EQa6i6LvfFX
Ilustracja przedstawia portret Modesta Musorgskiego, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna ukazany jest z lewego półprofilu od ramion w górę. Postać ma bujne włosy oraz zapuszczoną brodę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Modest Musorgski Taniec kurcząt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy, wykonawcy: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wersja utworu przeznaczona na fortepian. Muzyka jest szybka, bardzo radosna, imituje ćwierkanie i gdakanie kurczaków. Dźwięki są bardzo krótkie, przeważa artykulacja staccato. Utwór jest bardzo sugestywny, łatwo wyobrazić sobie tańczące, skaczące kurczaki.
Ilustracja przedstawia portret Modesta Musorgskiego, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna ukazany jest z lewego półprofilu od ramion w górę. Postać ma bujne włosy oraz zapuszczoną brodę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Modest Musorgski Taniec kurcząt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy, wykonawcy: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wersja utworu przeznaczona na fortepian. Muzyka jest szybka, bardzo radosna, imituje ćwierkanie i gdakanie kurczaków. Dźwięki są bardzo krótkie, przeważa artykulacja staccato. Utwór jest bardzo sugestywny, łatwo wyobrazić sobie tańczące, skaczące kurczaki.
Modest Musorgski - Taniec kurcząt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy wykonawcy: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy CC BY 3.0
RzMufRYuXtoqp
Ćwiczenie 1
Po zapoznaniu się z opisami alternatywnymi utworów: W grocie króla gór i Taniec kurcząt w skorupkach. Odpowiedz na pytanie: W którym w nich kompozytor umieścił dźwięki wysokie, czyli dźwięki o wyższej częstotliwości drgań. Możliwe odpowiedzi: 1. E. Grieg – W grocie króla gór z I Suity Peer Gynt op. 46, 2. M. Musorgski – Taniec kurcząt w skorupkach z Obrazków z wystawy.
Wysłuchaj dwa fragmenty muzyczne. Porównaj je i rozpoznaj, w którym w nich kompozytor umieścił dźwięki wysokie, czyli dźwięki o wyższej częstotliwości drgań.
E. Grieg – W grocie króla gór z I Suity Peer Gynt op. 46
M. Musorgski – Taniec kurcząt w skorupkach z Obrazków z wystawy
Muzyka wokalna – wprowadzenie zagadnienia
Utwór muzyczny jest zwykle przeznaczony do wykonania przez jakiś określony instrument lub zespół, np. skrzypce, fortepian, głos ludzki lub orkiestrę. Nie jest obojętne, czy dany utwór zostanie wykonany na ksylofonie, na harfie, przez chór męski, czy orkiestrę. Chodzi tu bowiem o wykorzystanie barwy instrumentu i jego technicznych możliwości. Kompozytor bierze pod uwagę cechy danego instrumentu: skalę, barwę dźwięku, ruchliwość, a także sposoby gry.
Najbliższym człowiekowi instrumentem, najbardziej naturalnym jest jego głos. Stąd najpierw rozwija się muzyka wokalna solowa oraz zespołowa, później dopiero instrumentalna.
Jak powstaje głos?
W głosie ludzkim dźwięk powstaje ze złożonego działania szeregu narządów:
tchawica z krtanią i umieszczone w niej więzadła głosowe;
płuca wraz z przeponą (aparat oddechowy);
nasada, tj. znajdująca się nad krtanią jama gardłowa i nosowa (komory rezonansowe) oraz język, zęby i wargi.
RIUAThdrGxByY1
Grafika przedstawia przekrój twarzy z podpisami budowy gardła i narządów głosu. Podpisane są: zatoki czołowa i klinowa (znajdująca się za jamą nosa), jama nosowa, a w niej: małżowiny nosowe, jama nosa, przedsionek nosa, na końcu jamy nosa znajdują się migdałek gardłowy, ujście gardłowe trąbki słuchowej (trąbki Eustachiusza). W jamie ustnej znajdują się: język, podniebienie, migdałek podniebienny. W szyi - krtań, tchawica i przełyk. Ponad szyją, pod podniebieniem znajduje się nagłośnia.
Źródło: online-skills, źródło:.
Więzadła głosowe posiadają zdolność zbliżania się i rozsuwania, co umożliwia regulowanie (strojenie) głośni. Źródłem dźwięku głosu ludzkiego jest drgający słup powietrza, wprowadzony w drganie podczas przechodzenia przez więzadła. Zmieniający się układ i napięcie więzadeł nadaje głosowi odpowiednią wysokość i dynamikę. Dźwięk przechodząc przez nasadę, wzmacnia się i nabiera odpowiedniej barwy brzmieniowej. Za pomocą mięśni warg, języka i podniebienia głos łączy się z mową, tworząc śpiew.
Rodzaje głosów ludzkich – typologia ogólna.
dziecięce lub chłopięce – soprany, alty,
żeńskie – soprany, mezzosoprany, alty,
męskie – tenory, barytony, basy.
Głosy dziecięce/chłopięce
Naturalna wysokość głosu wynika z budowy naszego aparatu głosowego (długości więzadeł głosowych i wielkości krtani) – im krótsze fałdy głosowe i mniejsza krtań, tym głos jest wyższy. Dlatego głos dziecka jest wysoki, ponieważ jego krtań jest bardzo mała. Analogicznie głos dorosłego człowieka jest niższy, ponieważ jego krtań jest większa, a fałdy głosowe – dłuższe. W miarę dorastania krtanie dziewcząt powiększają się w spokojnym tempie, natomiast u chłopców krtań zaczyna rosnąć szybko (między 11 a 15 rokiem życia); poszczególne części zaczynają się rozrastać w różnym tempie – stąd problemy z głosem (faza mutacjiMutacjamutacji). Po tej fazie głos chłopców obniża się o oktawę, a dziewcząt przeciętnie o kwartę.
R1YGls8Yocdvk
Ćwiczenie 2
Wskaż te opisy, które charakteryzują budowę dziecięcego aparatu głosowego. Możliwe odpowiedzi: 1. dłuższe fałdy głosowe, 2. większa krtań, 3. krótsze fałdy głosowe, 4. mniejsza krtań.
Wskaż te opisy, które charakteryzują budowę dziecięcego aparatu głosowego. Możliwe odpowiedzi: 1. dłuższe fałdy głosowe, 2. większa krtań, 3. krótsze fałdy głosowe, 4. mniejsza krtań.
Przyjrzyj się poniższym zagadnieniom, które pojawiły się na zajęciach i wybierz sformułowania charakteryzujące głos dziecięcy.
większa krtań, mniejsza krtań, dłuższe fałdy głosowe, krótsze fałdy głosowe
Głos dziecięcy
Inne głosy
Głosy żeńskie: sopran
RwLGIWx2DwgIl
Ilustracja przedstawia portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera. Na obrazie widnieje postać mężczyzny w średnim wieku, w jasnej, puszystej peruce. Kompozytor ukazany jest z półprofilu. Pod szyją zawiązany ma biały halsztuk. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojny, refleksyjny utwór w wykonaniu sopranu - wysokiego głosu żeńskiego z akompaniamentem fortepianu.
Ilustracja przedstawia portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera. Na obrazie widnieje postać mężczyzny w średnim wieku, w jasnej, puszystej peruce. Kompozytor ukazany jest z półprofilu. Pod szyją zawiązany ma biały halsztuk. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojny, refleksyjny utwór w wykonaniu sopranu - wysokiego głosu żeńskiego z akompaniamentem fortepianu.
Sopran – najwyższy głos kobiecy lub dziecięcy (u chłopców – dyszkantDyszkantdyszkant). Skala sopranu: c1‑c3.
R1e2CfPQttEi31
Na pięciolinii przedstawiono skalę sopranu. Po kluczu wiolinowym zapisano najniższy (c razkreślne) i najwyższy (c trzykreślne) dźwięk skali.
Skala sopranu, online-skills, CC BY 3.0
Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę wyróżniamy trzy rodzaje sopranu:
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
Georg Friedrich Händel, Aria „But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth? For he is like a refiner's fire” („Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika.”) z Oratorium Mesjasz, online-skills, CC BY 3.0
Georg Friedrich Händel, Aria „But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth? For he is like a refiner's fire” („Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika.”) z Oratorium Mesjasz, online-skills, CC BY 3.0
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.
Alt – najniższy głos kobiecy lub dziecięcy. Skala altu: g‑g2. Nazwa pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku do polifonicznych utworów - głosu contratenor altus lub krótko altus, tj. wysoki kontratenor (bardzo wysoki głos męski).
R1QkIHv46rUiM1
Zapis nutowy skali altu. Na pięciolinii zapisano najniższy - g małe i najwyższy dźwięk skali - g dwukreślne.
Skala altu, online-skills, CC BY 3.0
R1gnUUCNJe7LT
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jakie głosy wykonują arie Georga Friedricha Händela But who may abide the day of His coming z Oratorium Mesjasz oraz How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz?
Odpowiedz na pytanie: Jakie głosy wykonują arie Georga Friedricha Händela But who may abide the day of His coming z Oratorium Mesjasz oraz How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz?
Wysłuchaj ponownie dwóch fragmentów utworów muzycznych i na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaj, jaki to głos?
sopran, alt
Georg Friedrich Händel – Aria But who may abide the day of His coming z Oratorium Mesjasz
Georg Friedrich Händel – Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz
Głosy żeńskie: mezzosopran
Istnieją głosy kobiece, których skala nie sięga w górę do najwyższych dźwięków sopranu, ani w dół do najniższych dźwięków altu. Ten głos nie jest więc ani głosem wysokim, ani niskim – jest głosem średnim i nazywa się mezzosopran. Rozróżnia się dwa rodzaje mezzosopranu:
liryczny – eksponujący technikę koloraturową,
dramatyczny – o większej sile brzmienia.
Wysłuchaj utworów i rozwiąż zadanie.
Ćwiczenie 4
R1JKT39nbtMQD
Na zdjęciu Giacomo Puccini. Kompozytor to dość potężny mężczyzna z ciemnymi oczami, ciemnymi włosami, zaczesanymi do tyłu, z wąsami. Mężczyzna stoi ma ręce założone jedna na drugą. Ubrany jest w białą koszulę i surdut. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Giacomo Puccini „Aria Vissi d'arte - Tosca" wykonawca Angela Gheorghiu oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kobieta - sopran wykonuje dramatyczną pieśń. Utwór rozpoczyna się cicho i smutno. Można sobie wyobrazić że śpiewaczka rozpacza, płacze, łka. Potem utwór staje się coraz bardziej burzliwy i dramatyczny.
Na zdjęciu Giacomo Puccini. Kompozytor to dość potężny mężczyzna z ciemnymi oczami, ciemnymi włosami, zaczesanymi do tyłu, z wąsami. Mężczyzna stoi ma ręce założone jedna na drugą. Ubrany jest w białą koszulę i surdut. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Giacomo Puccini „Aria Vissi d'arte - Tosca" wykonawca Angela Gheorghiu oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kobieta - sopran wykonuje dramatyczną pieśń. Utwór rozpoczyna się cicho i smutno. Można sobie wyobrazić że śpiewaczka rozpacza, płacze, łka. Potem utwór staje się coraz bardziej burzliwy i dramatyczny.
RpK7kGX9V77nM
Wizerunek Geatano Donizettiego. Kompozytor jest szczupłym mężczyzną. Ma kręcone włosy o długości do ucha, wąsy, lekką brodę, jasne oczy. Ubrany jest bardzo elegancko w białą koszulę, jedwabną kamizelkę i surdut, pod szyją ma zawiązaną lekką apaszkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Gaetano Donizetti, „Aria Pour une femme de mon nom – Córka pułku” oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kobieta o niskim głosie - alt wykonuje z towarzyszeniem orkiestry i chóru arię, o zmiennym nastroju. Muzyka momentami jest skoczna, momentami dramatyczna.
Wizerunek Geatano Donizettiego. Kompozytor jest szczupłym mężczyzną. Ma kręcone włosy o długości do ucha, wąsy, lekką brodę, jasne oczy. Ubrany jest bardzo elegancko w białą koszulę, jedwabną kamizelkę i surdut, pod szyją ma zawiązaną lekką apaszkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Gaetano Donizetti, „Aria Pour une femme de mon nom – Córka pułku” oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kobieta o niskim głosie - alt wykonuje z towarzyszeniem orkiestry i chóru arię, o zmiennym nastroju. Muzyka momentami jest skoczna, momentami dramatyczna.
R1aLN6FO4pJdp
Uszereguj głosy żeńskie od najwyższego do najniższego. Elementy do uszeregowania: mezzosopran, alt, sopran.
Spośród dwóch fragmentów pochodzących z oper rozpoznaj wysoki głos żeński, czyli sopran.
Gaetano Donizetti, Aria Pour une femme de mon nom – Córka pułku
Giacomo Puccini, Aria Vissi d'arte - Tosca
mf9dd8a0e3a343cba_0000000000170
Głosy męskie: tenor
Tenor
ROfCZppz8RJ4E
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
Źródło: online-skills, Aria " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: online-skills, Aria " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla, licencja: CC BY 3.0.
Na nagraniu aria: " Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.
Tenor – wysoki głos męski. Partię głosu tenorowego najczęściej zapisujemy w kluczu wiolinowym (z charakterystyczną ósemką, mówiącą o transpozycjiTranspozycjatranspozycji zapisu nutowego o oktawę w dół), rzadziej w kluczu basowym. Skala głosu: c‑c2. Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę głosu wyróżniamy dwa typy tenorów:
liryczny,
dramatyczny.
RB8wrHayoWAty1
Zapis nutowy skali tenoru. Na pięciolinii zapisano najniższy - c małe i najwyższy dźwięk skali - e dwukreślne.
Skala tenoru, online-skills, CC BY 3.0
Głosy męskie: bas i baryton
Rruv5ncXVPI2C
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.
Źródło: Aria pt."Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla.
Źródło: Aria pt."Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla.
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.
Bas – najniższy głos męski. Partię basu zapisujemy w kluczu basowym. Skala głosu: E‑d1.
R1UpUPaegyteR1
Zapis nutowy skali basu. Na pięciolinii zapisano najniższy - e wielkie i najwyższy dźwięk skali - d razkreślne.
Skala basu, online-skills, CC BY 3.0
Nazwa bas pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku głosu contratenor bassus lub krótko bassus (kontratenor niski). Wyróżniamy następujące rodzaje basu:
cantante (śpiewny),
profondo (głęboki, o najniższej skali),
buffo (do wykonywania partii w operach komicznych).
Podobnie, jak w przypadku głosów żeńskich, tutaj również istnieje głos średni, nazywamy go barytonem. Głos ten posiada rozległą skalę i jaśniejszą barwę, w porównaniu z głosem basowym.
Wysłuchaj utworów i rozwiąż zadanie.
Ćwiczenie 5
R1Tv9URJzQlhe
Uszereguj głosy męskie od najniższego do najwyższego. Elementy do uszeregowania: tenor, bas, baryton.
Spośród trzech fragmentów pochodzących z oper rozpoznaj najniższy głos męski, czyli bas.
Wolfgang Amadeus Mozart, Aria Fin ch'han dal vino – Don Giovanni
Gaetano Donizetti, Aria Una furtiva lagrima – Napój miłosny
Stanisław Moniuszko, Aria Ten zegar stary – Straszny dwór
Rw5zADtpEPb99
Ćwiczenie 6
Możliwe odpowiedzi: 1. dyszkant, 2. sopran, 3. tenor
Możliwe odpowiedzi: 1. dyszkant, 2. sopran, 3. tenor
Wysłuchaj nagrania i rozpoznaj, jaki to głos?
dyszkant
sopran
tenor
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
R1HkiOi8px946
Ćwiczenie 7
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego. Głosy: 1. alt, 2. sopran, 3. baryton, 4. bas, 5. tenor, 6. mezzosopran.
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego. Głosy: 1. alt, 2. sopran, 3. baryton, 4. bas, 5. tenor, 6. mezzosopran.
Rozwiąż krzyżówkę.
Wysoki głos męski.
Średni głos męski.
Wysoki głos żeński.
Niski głos męski.
Niski głos żeński.
Średni głos żeński.
Faza rozrostu krtani (u dziewcząt i chłopców).
1
2
3
4
5
6
7
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Słownik pojęć
A cappella
A cappella
śpiew bez akompaniamentu instrumentów.
Aria
Aria
pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy, różniąca się od poprzedzającego ją często recytatywu, rozwiniętą śpiewnym przebiegiem linii melodycznej, stanowiąca wyodrębniony, samodzielny fragment.
Arioso
Arioso
rodzaj śpiewu rozwinięty w stylu bel canto; w operze, oratorium, kantacie, forma pośrednia między arią a recytatywem.
Dyszkant
Dyszkant
inaczej sopran chłopięcy, to głos chłopca przed mutacją.
Koloratura
Koloratura
wirtuozowskie ozdabianie melodii wokalnej (śpiewu), np.: pasażami, biegnikami, trylami, staccatami, wykonywanymi na jednej sylabie tekstu lub wokalizą.
Mutacja
Mutacja
zmiana głosu ludzkiego z dziecięcej na dojrzały na skutek zmian fizjologicznych w obrębie narządów głosu w wyniku rozwoju i wzrostu; zmianie ulegają: krtań, fałdy głosowe i tchawica, przekształcając się w dojrzałe narządy mowy; głos staje się niższy.
Transpozycja
Transpozycja
przeniesienie utworu (lub jego części) o określony interwał w górę lub w dół, przez co zmienia się tonacja utworu (lub jego fragmentu).
Źródła:
J. K. Lasocki, Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, PWM, Kraków 1992
rmfclassic.pl/encyklopedia
Biblioteka muzyczna
mf9dd8a0e3a343cba_0000000000296
Bibliografia
J. K. Lasocki, Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, PWM, Kraków 1992