Jaki zawód wybrać?
Dzieci często zastanawiają się, kim będą w przyszłości. Niektórzy mają już konkretne wyobrażenia na temat swojego przyszłego zawodu. Porozmawiajcie w parach o tym, kim chcecie zostać za 10–20 lat. Następnie zapiszcie tutaj lub w zeszycie notatkę ze swoimi spostrzeżeniami z rozmowy.
Wysłuchaj nagrania recytacji wiersza Józefa Ratajczaka pt. „Kto zliczy”. Zwróć uwagę na intonację aktora.
Kto zliczyOd ilu zależę ludzi,
Kto się zliczyć potrudzi?Od tych, co sieją, co orzą,
Co w niebie, na lądzie, na morzu...Od lekarzy, murarzy, budowniczych.
Któż to potrafi zliczyć?Bez nich, bez wszystkich razem –
Żyć bym się nie odważył.
Przeczytaj wiersz Józefa Ratajczaka, a następnie odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz tutaj lub w zeszycie.
Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Uzasadnij swoje zdanie.
Jakie pytania zadaje postać mówiąca w wierszu? Przeczytaj je i na ich podstawie powiedz, jakimi cechami można ją określić.
Nazwijcie ludzi, którzy swoją pracą sprawiają, że możecie:
grupa I: mieszkać w domu.
grupa II: zażyć lekarstwo.
grupa III: założyć koszulę.
grupa IV: obejrzeć film.
grupa V: zapalić światło.
Wzór:
przeczytać książkę: pisarz, korektor, drukarz, księgarz, sprzedawca, bibliotekarz
Zaprezentujcie swoje wnioski pozostałym grupom.
Porozmawiajcie o współpracy między ludźmi różnych zawodów. Na czym polega i w czym się przejawia taka postawa?
Masz pomysł na nowe zajęcie? W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej można złożyć wniosek o uznanie nowego zawodu. Spróbuj przygotować taki wniosek. W tym celu:
wymyśl nowy zawód,
zaproponuj jego nazwę,
uzasadnij swój wniosek: dlaczego zgłaszany zawód jest potrzebny,
wymień zadania, jakie będą wykonywane w ramach zawodu,
napisz, jakie wykształcenie jest niezbędne do wykonywania zgłaszanego zawodu. Wybierz: podstawowe (mówimy o nim, kiedy ktoś ukończył tylko szkołę podstawową), średnie (kiedy ktoś ukończył szkołę średnią, czyli liceum lub technikum), wyższe (kiedy ktoś ukończył szkołę wyższą, np. uniwersytet).
Zapisz swój wniosek tutaj lub w zeszycie.
Znajdź w internecie stronę poświęconą projektowi „Dawne zawody”. Dowiedz się, jakie zawody próbują wskrzesić autorzy projektu. Przygotuj informacje na temat jednego z nich, posługując się metodą mapy myśli.