Jaki zawód wybrać?
Jaki zawód wybrać?
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie:
poznają słownictwo dotyczące zawodów (rodzaje profesji, predyspozycje, kompetencje, wymagania pracodawców),
analizują znaczenie różnych zawodów,
pogłębiają wiedzę z zakresu słowotwórstwa (nominalizacja).
Umiejętności
Uczniowie potrafią:
wymienić zawody, kwalifikacje oraz cechy osobowości dla danej profesji,
argumentować swoje poglądy,
tworzyć rodziny wyrazów.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach, gra dydaktyczna.
3. Środki dydaktyczne
Artykuł prasowy
Ogłoszenia „Praca” z prasy francuskiej
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie. Nauczyciel czyta artykuł Policier, ce n’est que mettre des contraventions.
Uczniowie słuchają uważnie, aby odpowiedzieć na pytania:
Où travaille l’auteur de l’article?
Est‑elle contente de son métier?
De quoi s’occupe‑t-elle dans son travail?
2. Uczniowie dostają listę z ogłoszeniami „Praca” z prasy francuskiej. Ich zadaniem jest wypisanie nazw zawodów, cech osobowości i kompetencji pracowników. Następnie uczniowie układają (z pomocą słowników) zdania według schematu:
Np. Pour devenir architecte il faut étudier l’architecture.
L’architecte doit être exact, créatif...
Il doit avoir des connaissances en informatiques
3. Nauczyciel zapisuje skróty, które często pojawiają się w ogłoszeniach prasowych „Dam pracę”:
CH: cherche, CV : curriculum vitae, ENV: envoyer, OM: obligations militaires, RECH: recherche, REF: références, SER: sérieux, Sté: société, URG: urgent
4. Ćwiczenie. Zastąpić przymiotniki rzeczownikiem i przekształcić zdania.
Wzor: Cette secrétaire est très élégante. Le patron apprécie beaucoup cela.
Le patron apprécie beaucoup l’élégance de cette secrétaire
Les employés sont polis: cela est nécessaire pour avoir une bonne ambiance dans l’entreprise
Le directeur est extrêmement calme: cela m’étonne toujours
L’administration est très lourde: cela reste un gros problème
Les réponses sont exactes: j’en suis absolument sûre
5. Gra: « Le jeu de survivant ».
Za 20 minut koniec świata. W pomieszczeniu znajduje się 7 osób, tylko 3 mogą zostać uratowane i będą to te, które podadzą najbardziej przekonujący argument. Wśród osób są: lekarz, kucharz, policjant, strażak, pisarz, aktor, nauczyciel... Uczniowie wybierają jury, zawód dla siebie i szukają argumentów, np. Je dois être sauvé parce que Sans médecin les gens vont mourir.
5. Bibliografia
Policier, ce n’est que mettre des contraventions, « Maxi » 20‑26 août 2001, N° 773, p.15.
„Praca” ogłoszenia z dowolnej prasy francuskiej
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisać, jaki zawód chciałbym(-abym) wykonywać i dlaczego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Tekst czytany na początku lekcji może być wybrany z innej gazety. Ważne jest tylko, aby odpowiadał tematyce związanej z zawodami i nie był zbyt skomplikowany merytorycznie.