Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jaki zawód wybrać?

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają słownictwo dotyczące zawodów (rodzaje profesji, predyspozycje, kompetencje, wymagania pracodawców),

  • analizują znaczenie różnych zawodów,

  • pogłębiają wiedzę z zakresu słowotwórstwa (nominalizacja).

Umiejętności

Uczniowie potrafią:

  • wymienić zawody, kwalifikacje oraz cechy osobowości dla danej profesji,

  • argumentować swoje poglądy,

  • tworzyć rodziny wyrazów.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, indywidualna lub w grupach, gra dydaktyczna.

3. Środki dydaktyczne

Artykuł prasowy

Ogłoszenia „Praca” z prasy francuskiej

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie. Nauczyciel czyta artykuł Policier, ce n’est que mettre des contraventions.

Uczniowie słuchają uważnie, aby odpowiedzieć na pytania:

Où travaille l’auteur de l’article?

Est‑elle contente de son métier?

De quoi s’occupe‑t-elle dans son travail?

2. Uczniowie dostają listę z ogłoszeniami „Praca” z prasy francuskiej. Ich zadaniem jest wypisanie nazw zawodów, cech osobowości i kompetencji pracowników. Następnie uczniowie układają (z pomocą słowników) zdania według schematu:

Np. Pour devenir architecte il faut étudier l’architecture.

L’architecte doit être exact, créatif...

Il doit avoir des connaissances en informatiques

3. Nauczyciel zapisuje skróty, które często pojawiają się w ogłoszeniach prasowych „Dam pracę”:

CH: cherche, CV : curriculum vitae, ENV: envoyer, OM: obligations militaires, RECH: recherche, REF: références, SER: sérieux, Sté: société, URG: urgent

4. Ćwiczenie. Zastąpić przymiotniki rzeczownikiem i przekształcić zdania.

Wzor: Cette secrétaire est très élégante. Le patron apprécie beaucoup cela.

Le patron apprécie beaucoup l’élégance de cette secrétaire

Les employés sont polis: cela est nécessaire pour avoir une bonne ambiance dans l’entreprise

Le directeur est extrêmement calme: cela m’étonne toujours

L’administration est très lourde: cela reste un gros problème

Les réponses sont exactes: j’en suis absolument sûre

5. Gra: « Le jeu de survivant ».

Za 20 minut koniec świata. W pomieszczeniu znajduje się 7 osób, tylko 3 mogą zostać uratowane i będą to te, które podadzą najbardziej przekonujący argument. Wśród osób są: lekarz, kucharz, policjant, strażak, pisarz, aktor, nauczyciel... Uczniowie wybierają jury, zawód dla siebie i szukają argumentów, np. Je dois être sauvé parce que Sans médecin les gens vont mourir.

5. Bibliografia

  1. Policier, ce n’est que mettre des contraventions, « Maxi » 20‑26 août 2001, N° 773, p.15.

  2. „Praca” ogłoszenia z dowolnej prasy francuskiej

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisać, jaki zawód chciałbym(-abym) wykonywać i dlaczego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Tekst czytany na początku lekcji może być wybrany z innej gazety. Ważne jest tylko, aby odpowiadał tematyce związanej z zawodami i nie był zbyt skomplikowany merytorycznie.

RyPGEi6Qep3Lo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.15 KB w języku polskim
R1cdjzUmUL3lP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim