JAKI ŻYWIOŁ LUBIĘ?
JAKI ŻYWIOŁ LUBIĘ?
Uczniowie wymieniają znane im żywioły (zapis w nawiasie to przewidywane odpowiedzi uczniów) - [woda, ogień, ziemia, powietrze]
Oglądają obrazki. Przypisują im nazwy odpowiednio pasujące do nazw żywiołów
[Powietrze] |
[Woda] |
[Ziemia] |
[Ogień] |
Nauczyciele zaprasza uczniów do wybrania któregoś z przedstawionych żywiołów. „Żywioły” tworzą grupy. Jeśli któraś z grup będzie zbyt liczna (powyżej 6 osób), to można stworzyć kolejną grupę, która będzie się zajmowała tym samym żywiołem.
Uczestnicy grupy wypowiadają się w swoich zespołach na temat danego żywiołu. Nauczyciel przekazuje w razie potrzeby dodatkowe pytania:
Z jakiego powodu dany żywioł jest mi bliski? Dlaczego go wybrałem/am?
Co w nim lubię? Czego się obawiam?
Czy do mnie pasuje? Jak mnie charakteryzuje?
Jakie cechy żywiołu są dla mnie najważniejsze?
Uczestnicy grup dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum grupy. Tworzą z indywidualnych wypowiedzi notatkę w formie mapy myśli. Próbują nadać notatce podsumowujący tytuł.
Przedstawiciele grup dzielą się swoimi przemyśleniami i notatkami w formie map myśli na forum klasy.
Ćwiczenie można potraktować jako formę poznawania się uczniów, kształcenie kreatywności lub jako wprowadzenie do analizy utworów literackich: Adama Mickiewicza (Liryki lozańskie, Pan Tadeusz), Juliusza Słowackiego (liryki, Kordian), Henryka Sienkiewicza, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, innych poetów, w tym młodopolskich czy też utworów malarskich.