Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jakie cechy posiada przymiotnik? Poznajemy podstawowe informacje na temat tej części mowy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest przymiotnik,

  • zna pytania dla przymiotnika,

  • wie, co to jest związek zgody i kiedy występuje.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • utworzyć wskazaną formę przymiotnika,

  • sprawdzić, czy przymiotnik tworzy z rzeczownikiem związeku zgody,

  • potrafi odnaleźć przymiotniki w tekście.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca, pogadanka, praca praktyczna, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst z przymiotnikami dla uczniów (załącznik 1).

  2. Krzyżówka (załącznik 2).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów o celach i temacie lekcji. Razem z uczniami wylicza na palcach odmienne części mowy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza pojęcie przymiotnika. Zapisuje na tablicy krótką notatkę.

Przymiotnik

  • część mowy odmienna, która wskazuje na: cechy, przynależności

Przymiotnik odpowiada na pytania:

  1. Uczniowie przepisują notatkę do zeszytów.

  2. Nauczyciel zapisuję na tablicy w dwóch kolumnach przykłady. Uczniowie wskazują przymiotniki i na ich podstawie starają się określić, jakim odmianą ulega przymiotnik:

stara szopa

mały chłopiec

stare budynki

mała dziewczynka

drewniany most drewnianego mostu

wielka waza wielkie wazy

brzydki dzień brzydka pogoda

długi chodnik długiemu chodnikowi

  1. Nauczyciel zapisuje pod notatką: Przymiotnik odmienia się przez liczbę, rodzaje i przypadki. Uczniowie uzupełniają notatkę w zeszytach i dopisują po jednym przykładzie odmiany.

  2. Nauczyciel rozdaje teksty. Uczniowie podkreślają w nich przymiotniki.

  3. Uczniowie określają liczbę, rodzaj i przypadek czterech wybranych przymiotników, np.:

Naturalny satelita – liczba pojedyncza, rodzaj męski, M.

  1. Nauczyciel razem z uczniami odmienia wyrażenie „naturalny satelita” przez przypadki.

  2. Nauczyciel informuje, że przymiotniki z określanymi rzeczownikami tworzą związek zgody. Uczniowie sprawdzają,czy w powyższym związku istnieje związek zgody.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje krzyżówki (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Częśćikowa A., Częścik J., Gramatyka co z głowy nie umyka, Harmonia, Gdańsk 2003.

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemia

6. Załączniki

a) Karty pracy

Załącznik 1

Ziemia to trzecia w kolejności (licząc od Słońca) i piąta co do wielkości planeta Układu Słonecznego.

Wokół Ziemi krąży jeden naturalny satelita – Księżyc oraz prawdopodobnie dwa księżyce pyłowe (księżyce Kordylewskiego) i znaczna liczba sztucznych satelitów. Stałą, stabilną orbitę posiada także planetoida 3753 Cruithne, która pozostając w rezonansie z orbitą Ziemi, przez niektórych jest uważana za drugi księżyc Ziemi.

Ziemia uformowała się około 4,57 miliarda lat temu.

Ziemia ma właściwą masę i grawitację dla utrzymania atmosfery, która chroni przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym, a także pole magnetyczne chroniące przed pochodzącym ze Słońca promieniowaniem korpuskularnym. Oddalenie od Słońca jest właściwe dla utrzymania odpowiedniej temperatury. Uważa się, że czynniki te sprzyjały powstaniu życia na naszej planecie. Jest największą
z planet skalistych w Układzie Słonecznym, a także jak dotychczas jedynym znanym miejscem występowania życia.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemia

b) Załącznik 2

Krzyżówka dla uczniów

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Pytania do krzyżówki:

  1. Rzeczownik i określający go przymiotnik mają tę samą liczbę, rodzaj i ...

  2. Znajdź przymiotnik w zdaniu i określ w jakim stoi przypadku: Trudno wygrać bitwę z takimi walecznymi żołnierzami.

  3. Jaki związek tworzy rzeczownik z określającym go przymiotnikiem?

  4. Sprowadź do M. l. poj. R. męskiego przymiotnik ze zdania: Lubię spędzać czas
    z miłymi ludźmi.

  5. Znajdź przymiotnik i wstaw do krzyżówki w C. l. mn. r. niemęskoosobowy.: Nasza galaktyka została nazwana Drogą Mleczną.

  6. Od rzeczownika piękno utwórz przymiotnik i wstaw go do krzyżówki w N. liczby mnogiej,
    r. męskoosobowym.

  7. Słowo „poręczny” wstaw do krzyżówki odmienione w Ms. l. mn. r. męski.

  8. Utwórz B. r. niemęskoosobowy l. mn. dla słowa „samotny”.

  9. Jaką liczbę posiada przymiotnik „zielone”.

  10. Oprócz cech przymiotnik często oznacza ...

  11. Jak brzmi pytanie, na które odpowiada przymiotnik w rodzaju męskim liczby pojedynczej?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Odpowiedzi do krzyżówki:

1

P

R

Z

Y

P

A

D

E

K

2

N

A

R

Z

Ę

D

N

I

K

3

Z

G

O

D

Y

4

M

I

Ł

Y

5

M

L

E

C

Z

N

Y

M

6

P

I

Ę

K

N

Y

M

I

7

P

O

R

Ę

C

Z

N

Y

C

H

8

S

A

M

O

T

N

E

9

M

N

O

G

A

10

W

Ł

A

Ś

C

I

W

O

Ś

C

I

11

J

A

K

I

RnRi3eGfG5hs5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.63 KB w języku polskim
R1GOF907hDoGW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 56.00 KB w języku polskim