JAKIE SĄ/MOGĄ BYĆ DRZWI?
JAKIE SĄ/MOGĄ BYĆ DRZWI?
Uczniowie widzą na tablicy/na kartkach ilustracje drzwi; przypominają odmianę tego rzeczownika; zapisują na tablicy formy deklinacyjne, by były widoczne w trakcie lekcji. Zwracamy uwagę, że rzeczownik drzwi nie ma formy liczby pojedynczej.
Przypadek | Liczba pojedyncza | Liczba mnoga |
Mianownik (kto? co?) | drzwi | |
Dopełniacz (kogo? czego?) | drzwi | |
Celownik (komu? czemu?) | drzwiom | |
Biernik (kogo? co?) | drzwi | |
Narzędnik (z kim? z czym?) | drzwiami | |
Miejscownik (o kim? o czym?) | drzwiach | |
Wołacz (hej!) | drzwi |
Uczniowie pracują w grupach - dodają do rzeczownika drzwi możliwe określenia (przymiotniki, imiesłowy – jeśli znają tę formę, nazywamy ją, wyrażenia przyimkowe itd.). Przykłady z wypowiedzi uczniów zapisujemy na tablicy.
02 | Jakie? | INNE | [Zamknięte, zamykane, uchylone, otwierane, obrotowe, rozsuwane, do pokoju, do garażu] | |
02 | Jakie? | PRZYMIOTNIKI | [Lekkie, ciężkie, drewniane, metalowe, plastikowe, stare, nowe, ładne, brzydkie, przeciwpożarowe] | |
01 | Słowo | DRZWI | [Odmieniamy tylko w liczbie mnogiej] |
Jeśli grupa jest sprawna językowo, od razu dajemy do uzupełnienia pełniejszą tabelę. Jeśli słabsza, wypełnianie tabeli dzielimy na etapy. Najpierw uczniowie dopisują możliwe przymiotniki oraz inne określenia, potem czasowniki, wreszcie tworzą zdania. Zadaniem uczniów jest dopisanie przykładów, zgodnie z zapisami w tabeli. Uczniowie rozpoczynają pracę od dołu tabeli, czyli od numeru 01.
04 | Zdania | TWORZYMY ZDANIA | [Ciężkie drzwi otworzył ojciec; Maria stanęła w uchylonych drzwiach] ….. | |
03 | Co robi? | CZASOWNIK | [Otwierać, trzaskać, stać, oczekiwać, opierać się, wchodzić, pokazywać, wyważać]….. | |
02 | Jakie? | INNE | [Zamknięte, zamykane, uchylone, otwierane, obrotowe, rozsuwane, do pokoju, do garażu] ….. | |
02 | Jakie? | PRZYMIOTNIKI | [Zamknięte, zamykane, uchylone, otwierane, obrotowe, rozsuwane, do pokoju, do garażu] ….. | |
01 | Słowo | DRZWI | [Odmieniamy tylko w liczbie mnogiej] |
Praca w klasie lub w domu
Uczniowie otrzymują 2 ilustracje (poniżej) z różnymi formami drzwi. Zadanie polega na opisaniu, poprzez wykorzystanie m.in. zebranych na lekcji określeń, każdego typu drzwi występujących na obrazkach. Zachęcamy uczniów, by wypowiedź swą uzupełnili informacjami o tym, co może znajdować się za opisywanymi drzwiami.