Autor/autorka

Alicja Sierszeń

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Jakie tajemnice kryje Wszechświat?

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową dla edukacji wczesnoszkolnej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Technologie informacyjno‑komunikacyjne niewątpliwie wpływają na szybkość uczenia się, choćby ze względu na łatwy i błyskawiczny dostęp do potrzebnych informacji. Dodatkowo multimedialność zasobów elektronicznych zwiększa atrakcyjność tematów, które powinnam omówić z uczniami, co także ułatwia przyswajanie treści. Dlatego mając na myśli podstawowy cel użytkowania TIK, mam na myśli zwiększenie efektywności procesu nauczania‑uczenia się. Jest to szczególnie potrzebne w nauce przedmiotów przyrodniczych.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń rozpoznaje i nazywa planety Układu Słonecznego.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z kosmosem takie jak : planety, galaktyka, astertoidy, meteoryty.

  2. Uczeń zna różnice między planetami a gwiazdami.

  3. Uczeń zna zasady pisowni nazw planet ( wielka litera).

  4. Uczeń wie kto jest twórcą teorii heliocentrycznej.

9. Metody i formy pracy

Metody:

  • burza mózgów,

  • oglądowa,

  • działania praktyczne

Formy:

  • indywidualna,

  • zbiorowa 

10. Środki dydaktyczne

  • piosenka z youtuba,

  • dźwięki planet z youtuba, 

  • prezentacja z portalu epodreczniki.pl 

  • quiz z aplikacji Quizizz,

  • prezentacja, 

  • zdjęcie Mikołaja Kopernika 

  • słoik,

  • wata,

  • woda,

  • barwnik spożywczy,

  • brokat

11. Wymagania w zakresie technologii

  • laptop,

  • ekran projekcyjny,

  • rzutnik,

  • Internet, 

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: „Co z tą teorią i Kopernikem?”

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przedstawia uczniom temat oraz cel zajęć. 

      Wyświetla uczniom prezentacje w której są opisy i zdjęcia wszystkich planet Układu Słonecznego. 

      Prezentacja:http://www.arklowpolskaszkola.org/files/Uk-adS-oneczny.pdf

      Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: co jest w centrum układu planetarnego? Przedstawia zdjęcie Mikołaja Kopernika, po krótce opowiada jego życiu i zainteresowaniach. Drukowanymi literami na tablicy pisze: TEORIA HELIOCENTRYCZNA - wyjaśniając na czym ona polega. 

      Zdjęcie Mikołaja Kopernika: https://www.historiaposzukaj.pl/wiedza,obrazy,467,obraz_mikolaj_kopernik.html

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Podróż w kosmos - dźwięki planet.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel gasi światło, zasłania żaluzję i prosi aby uczniowie połozyli się i zamknęli oczy.  Włącza na youtubue odgłosy planet: https://www.youtube.com/watch?v=-MmWeZHsQzs

  • Aktywność 4

    • Temat: Praca plastyczna - „ Mój kosmiczny słoik”

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Do słoika wlewamy 1/3 wody, dodajemy troszkę niebieskiego barwnika albo farby. Nastepnie wsypujemy brokat. Całość mieszamy.  Kolejnym krokiem będzie włożenie waty do słoika - watę układamy dosyć ciasno. Jeśli wata wchłonie całą wodę dodajemy kolejną warstwę koloru. W osobnym naczyniu mieszamy z wodą czerwoną farbę i wlewamy do słoika z watą. Następnie dodajemy jeszcze waty. Na sam koniec zakręcamy słoik i mamy gotowy własny kosmos. 

      Pomysł zaczerpnięty ze strony : https://eduzabawy.com/pomoce-dydaktyczne/patrycja-sulej/kosmos-w-sloiku/

13. Sposób ewaluacji zajęć

Na końcu wspólnie rozwiążemy guiz zaczerpnięty ze strony Quizizz : https://quizizz.com/admin/quiz/5e908eb139dce3001b508465/planety

Uczniowie odpowiedzą na pytanie nauczyciela : Czego się dziś nauczyłam/ nauczyłem? Co mi się najbardziej/ najmniej podobało? Nauczyciel poprosi o uzasadnienie wypowiedzi ucznia. 

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Na stronie NASA :https://www.nasa.gov/ jest dużo materiału, który można wykorzystać na zajęciach. 

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna