Jakie tajemnice kryje Wszechświat?
Autor/autorka
Alicja Sierszeń
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jakie tajemnice kryje Wszechświat?
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową dla edukacji wczesnoszkolnej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Technologie informacyjno‑komunikacyjne niewątpliwie wpływają na szybkość uczenia się, choćby ze względu na łatwy i błyskawiczny dostęp do potrzebnych informacji. Dodatkowo multimedialność zasobów elektronicznych zwiększa atrakcyjność tematów, które powinnam omówić z uczniami, co także ułatwia przyswajanie treści. Dlatego mając na myśli podstawowy cel użytkowania TIK, mam na myśli zwiększenie efektywności procesu nauczania‑uczenia się. Jest to szczególnie potrzebne w nauce przedmiotów przyrodniczych.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń rozpoznaje i nazywa planety Układu Słonecznego.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z kosmosem takie jak : planety, galaktyka, astertoidy, meteoryty.
Uczeń zna różnice między planetami a gwiazdami.
Uczeń zna zasady pisowni nazw planet ( wielka litera).
Uczeń wie kto jest twórcą teorii heliocentrycznej.
9. Metody i formy pracy
Metody:
burza mózgów,
oglądowa,
działania praktyczne
Formy:
indywidualna,
zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
piosenka z youtuba,
dźwięki planet z youtuba,
prezentacja z portalu epodreczniki.pl
quiz z aplikacji Quizizz,
prezentacja,
zdjęcie Mikołaja Kopernika
słoik,
wata,
woda,
barwnik spożywczy,
brokat
11. Wymagania w zakresie technologii
laptop,
ekran projekcyjny,
rzutnik,
Internet,
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: „Co z tą teorią i Kopernikem?”
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat oraz cel zajęć.
Wyświetla uczniom prezentacje w której są opisy i zdjęcia wszystkich planet Układu Słonecznego.
Prezentacja:http://www.arklowpolskaszkola.org/files/Uk-adS-oneczny.pdf
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: co jest w centrum układu planetarnego? Przedstawia zdjęcie Mikołaja Kopernika, po krótce opowiada jego życiu i zainteresowaniach. Drukowanymi literami na tablicy pisze: TEORIA HELIOCENTRYCZNA - wyjaśniając na czym ona polega.
Zdjęcie Mikołaja Kopernika: https://www.historiaposzukaj.pl/wiedza,obrazy,467,obraz_mikolaj_kopernik.html
Aktywność 2
Temat: „W układzie słonecznym wirują planety”.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel włącza uczniom piosenkę : https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI - próba wspólnego śpiewania piosenki, uczniowie wychodzą z ławek i na środku sali do muzyki naśladują ruch planet.
Uczniowie nie wracają do ławek - siadają razem z nauczyciel w kole na środku sali. Nauczyciel pokazuje zdjęcie asteroidy, galaktyki
- galaktyka https://odkrywcyplanet.pl/galaktyka-co-to-jest-czym-sie-charakteryzuje/
- asteroida https://odkrywcyplanet.pl/galaktyka-co-to-jest-czym-sie-charakteryzuje/
Nauczyciel wyświetla niektóre zdjęcia ze strony: https://epodreczniki.pl/a/uklad-sloneczny-i-budowa-galaktyki/DgCpqO74f i czyta wybrane informacje.
Nauczyciel wyjaśnia różnicę między meteorytem a asteroidą.
Aktywność 3
Temat: Podróż w kosmos - dźwięki planet.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel gasi światło, zasłania żaluzję i prosi aby uczniowie połozyli się i zamknęli oczy. Włącza na youtubue odgłosy planet: https://www.youtube.com/watch?v=-MmWeZHsQzs
Aktywność 4
Temat: Praca plastyczna - „ Mój kosmiczny słoik”
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Do słoika wlewamy 1/3 wody, dodajemy troszkę niebieskiego barwnika albo farby. Nastepnie wsypujemy brokat. Całość mieszamy. Kolejnym krokiem będzie włożenie waty do słoika - watę układamy dosyć ciasno. Jeśli wata wchłonie całą wodę dodajemy kolejną warstwę koloru. W osobnym naczyniu mieszamy z wodą czerwoną farbę i wlewamy do słoika z watą. Następnie dodajemy jeszcze waty. Na sam koniec zakręcamy słoik i mamy gotowy własny kosmos.
Pomysł zaczerpnięty ze strony : https://eduzabawy.com/pomoce-dydaktyczne/patrycja-sulej/kosmos-w-sloiku/
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na końcu wspólnie rozwiążemy guiz zaczerpnięty ze strony Quizizz : https://quizizz.com/admin/quiz/5e908eb139dce3001b508465/planety
Uczniowie odpowiedzą na pytanie nauczyciela : Czego się dziś nauczyłam/ nauczyłem? Co mi się najbardziej/ najmniej podobało? Nauczyciel poprosi o uzasadnienie wypowiedzi ucznia.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Na stronie NASA :https://www.nasa.gov/ jest dużo materiału, który można wykorzystać na zajęciach.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna