Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jakie uczucia wywołuje egzotyka dalekich lądów. Redagujemy opis przeżyć wewnętrznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna zasady redagowania opisu przeżyć wewnętrznych,

  • zna znaczenie takich pojęć, jak subiektywizm, obiektywizm.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • formułować wnioski na podstawie tekstu literackiego,

  • selekcjonować treści,

  • określić stany emocjonalne i opisać uczucia,

  • redagować opis przeżyć wewnętrznych.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem, drama.

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści, słownik wyrazów bliskoznacznych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od ćwiczenia będącego wstępem do dramy znanego pod nazwą pomnik, zastygły obraz. Podczas tego ćwiczenia wykorzystuje się technikę stop klatki, która polega na zatrzymaniu ruchu dzieci na określony znak prowadzącego.

Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie dowolnych miejsc w sali. Na jego znak uczniowie mogą swobodnie przechadzać się po sali aż do momentu, kiedy usłyszą hasło nauczyciela, który będzie wypowiadał nazwy różnych stanów, uczuć, np. strach, przyjaźń. Uczniowie mają za pomocą gestów, ustawienia swego ciała zbudować obraz ilustrujący to uczucie.

Następnie prowadzący kończy ćwiczenie i prosi o odpowiedź na następujące pytania:

Czy łatwo wyrazić uczucie, nie używając słów?

O czym myślałeś w czasie wykonywania ćwiczenia?

Czy powtarzając to ćwiczenie, zaprezentowałbyś ten sam obraz?

Po wypowiedziach uczniów można pokusić się o wniosek, że opisywanie uczuć jest bardzo trudną sztuką i dlatego warto pracować nad tą umiejętnością.

a) Faza realizacyjna

Nauczyciel przedstawia uczniom cel lekcji, którym jest przygotowanie opisu przeżyć wewnętrznych bohatera. Aby przygotować taki opis, uczniowie muszą ustalić wydarzenia, które miały wpływ na Robinsona.

Przygotowują więc listę zdarzeń z okresu pobytu na wsypie. Następnie do tych zdarzeń dopisują emocje, jakie mogły towarzyszyć bohaterowi.

Notatkę można zrobić w formie tabelki.

ZDARZENIE

EMOCJE

przebudzenie na wyspie po katastrofie statku

niepewność, lęk, zdziwienie, poczucie zagubienia

obejrzenie wyspy

przerażenie, fascynacja, radość, zaskoczenie

pierwsze próby budowania własnego domu i gospodarstwa

zniechęcenie, przerażenie, smutek, niemoc, poczucie bezradności

oswojenie zwierząt

radość, zadowolenie, odzyskanie wiary w siebie

spotkanie Piętaszka

szczęście, entuzjazm

wybudowanie domu

zadowolenie, wzruszenie, poczucie spełnienia i bezpieczeństwa, radość, satysfakcja

lektura Biblii

ukojenie, spokój, nadzieja

spotkanie z tubylcami

strach, obawa, przerażenie, niepewność

poznawanie natury wyspy

zachwyt, zauroczenie, olśnienie, radość

Następnie uczniowie otrzymują słowniki wyrazów bliskoznacznych i wyszukują z nich

wyrazy bliskoznaczne i określenia wypisanych wcześniej emocji.

niepewność – niepokój; lekki, tłumiony, gorączkowy, przeszywający;

lęk – obawa, strach; spoglądać lękliwie, nieśmiało tchórzliwie, z wielką obawą;

przerażenie – strach, trwoga, przestraszenie, zatrwożenie, panika;

fascynacja – oczarowanie, olśnienie, urok;

zniechęcenie – niechęć, apatia, załamanie, przygnębienie;

smutek – przygnębienie, zmartwienie, troska, melancholia;

radość – zadowolenie, wesołość;

zadowolenie – radość, szczęście, satysfakcja, przyjemność;

szczęście – pomyślność, idylla;

entuzjazm – zapał, uniesienie, uwielbienie, zachwyt;

wzruszenie – rozczulenie, poruszenie, przejęcie, egzaltacja;

zachwyt – podziw;

zauroczenie – oczarowanie;

olśnienie – oczarowanie, zachwyt;

Warto podkreślić, że emocje towarzyszące Robinsonowi były jego odczuciami subiektywnymi, to znaczy przypisanymi jemu, wynikającymi z jego doświadczeń.

a) Faza podsumowująca

Następnie nauczyciel omawia plan opisu przeżyć wewnętrznych.

Należy zwrócić uwagę uczniów na dobór określeń emocji, jakie towarzyszyły pobytowi Robinsona na egzotycznej wyspie.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna

Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  1. Defoe D., Robinson Crusoe, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1999.

  2. Słownik wyrazów bliskoznacznych, pod red. S. Skorupki, wyd. XXII, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1995.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz wypracowanie: Robinson na bezludnej wyspie – opis przeżyć wewnętrznych.

Praca powinna liczyć przynajmniej 20 zdań pojedynczych.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.

Rd8Sqiu3aTn49

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.35 KB w języku polskim
R77q2CNwRfa0d

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim