Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, co to jest przeciwstawienie;

      2. wie, co to jest symbol;

      3. zna treść utworu Exupery’ego pt.: Mały Książę;

      4. zna życie i twórczość autora omawianej książki.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi czytać ze zrozumieniem;

      2. słucha uważnie i aktywnie, selektywnie i krytycznie wypowiedzi innych na temat lektury;

      3. mówi, posługując się polszczyzną oficjalną, tworząc ustne formy opowiadania;

      4. używa ze zrozumieniem słownictwa oceniającego i wartościującego;

      5. dba o estetykę wypowiedzi;

      6. potrafi zapisać notatkę z lekcji;

      7. pracuje w grupie.

  2. Metoda pracy

    1. burza mózgów,

    2. praca z tekstem,

    3. dyskusja powiązana z wykładem,

    4. prezentacja.

  3. Środki dydaktyczne

    1. kartki papieru, markery, kredki,

    2. arkusze papieru (1 m × 1 m),

    3. słownik terminów literackich.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

        • prezentacja pracy domowej przez jednego z uczniów (notatki o autorze utworu);

        • podział uczniów na grupy;

        • przydział zadań poszczególnym członkom grup.

      2. Podanie celu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Przedstawienie przez uczniów swoich wrażeń i opinii o lekturze.

      2. Ukierunkowanie rozmowy na analizowanie tematu lekcji.

      3. Praca w grupach nad wnioskami dotyczącymi tematu lekcji:

        • nazwanie miejsc odwiedzonych przez bohatera;

        • zapisanie obserwacji Małego Księcia;

        • sformułowanie wniosków o dorosłych na podstawie opinii bohatera.
          (Uczniowie robią powyższe notatki na arkuszach papieru. Każdy arkusz zawiera inne informacje: arkusz nr 1 – miejsca odwiedzane przez bohatera, arkusz nr 2 – obserwacje Małego Księcia, arkusz nr 3 – wnioski o dorosłych na podstawie opinii bohatera utworu.)

        • Prezentacja efektów pracy w grupach.

        • Dyskusja nad prezentowanymi zadaniami.

        • Sporządzenie w zeszycie tabeli zawierającej informacje opracowywane w grupach. Będzie ona zawierała 3 kolumny zatytułowane tak, jak arkusze wypełniane przez uczniów podczas pracy w grupach.

        • Przypomnienie definicji symbolu. Ewentualne sprawdzenie w słowniku.

        • Dyskusja nad wyjaśnieniem, co symbolizują planety zamieszkiwane przez bohaterów.

        • Zanotowanie spostrzeżeń w tabeli.

    3. Faza podsumowująca

      1. Uzupełnienie wcześniej przygotowanej tabeli.

      2. Wypisanie cech świata dzieci i świata dorosłych na zasadzie przeciwstawienia:

        • W świecie dzieci dominuje wyobraźnia, fantazja, wrażliwość i bezinteresowność. Nie mają znaczenia wartości materialne. Dzieci osądzają świat i ludzi, patrząc sercem, dlatego zdolne są do przyjaźni i przywiązania się do miejsc i osób.

        • Świat dorosłych wypełnia pośpiech, pogoń za pieniędzmi. Jest on bezbarwny, bezduszny. Dorosłym brakuje dziecięcej wyobraźni i wrażliwości. Osądzają wszystko na podstawie pozorów, bo nie mają czasu na dokładniejsze obserwacje.

      3. Podanie pracy domowej.

  5. Bibliografia

    1. Antonie de Saint – Exupery, Mały Książę, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1992.

    2. J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.

  6. Załączniki

    1. zadanie domowe
      Odpowiedz na pytanie:
      Co według Ciebie oznacza określenie dorosły w kontekście omawianej lektury?
      Odpowiedzią może być stwierdzenie, że słowo dorosły ma niewiele wspólnego z wiekiem. Jest to raczej sposób patrzenia na świat, postawa życiowa.

    2. przykład tabeli do wypełnienia

  7. Czas trwania lekcji
    45 minut

RxTEUTJ9qblIq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.70 KB w języku polskim
RfuKyQTjIaax6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim