Jakiego koloru jest książka?
Jakiego koloru jest książka?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie są kolory i jak się je prawidłowo wymawia w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżniać kolory,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi rozwiązać krzyżówkę i podać hasło,
potrafi przetłumaczyć zdania zapisane w języku niemieckim i podać, czy zdanie jest fałszywe czy prawdziwe.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami kolorów oraz podpisy do nich, fotokopie z krzyżówką, rysunki z zabawą richtig‑falsch, rysunki do pomalowania.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy kolorów. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki kolorów i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkowują podpis do rysunku (załącznik 1).
Uczniowie otrzymują fotokopie z krzyżówką. Każdy indywidualnie ją rozwiązuje. Trzy pierwsze osoby, które ją bezbłędnie rozwiążą otrzymują plusy (załącznik 2).
Uczniowie dzielą się na grupy 2‑osobowe. Otrzymują od nauczyciela ćwiczenie richtig‑falsch. Polega ono na zaznaczeniu z prawej strony ćwiczenia, czy zdanie jest prawdziwe (richtig – R), czy fałszywe (falsch – F). W tym celu uczniowie muszą przyjrzeć się dokładnie przedmiotowi znajdującemu się z lewej części ćwiczenia, a dopiero potem podjąć decyzję, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe (załącznik 3).
Uczniowie indywidualnie malują rysunek mając podane zdanie z nazwą przedmiotu i jego kolorem (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/zahlen.htm
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main, 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Załącznik 3.
Der Atlas ist braun. | R | F | |
Das Lineal ist gelb. | R | F | |
Der Bleistift ist rot. | R | F | |
Das Lineal ist blau. | R | F | |
Die Banane ist gelb. | R | F | |
Die Orange ist orange. | R | F | |
Die Pflaume ist lila. | R | F | |
Die Kartoffel ist schwarz. | R | F | |
Die Kiwi ist grau. | R | F |
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Der Atlas ist orange. | |
Das Buch ist gelb. | |
Der Kuli ist braun. | |
Das Lineal ist rot. | |
Der Apfel ist grün. |
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak