Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jakimi środkami wyrazu posługuje się artysta?

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(1.2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej).

Temat lekcji:

Jakimi środkami wyrazu posługuje się artysta?

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia środki wypowiedzi plastycznej,

  • zna dzieła, w których artyści współcześni, wypowiedzieli się za pomocą odpowiednich środków, wypowiedzi plastycznej.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać, na czym polegają inspiracje we wskazanych dziełach,

  • omawia wpływ zastosowanych środków wypowiedzi plastycznej na charakter dzieła,

  • potrafi zastosować środki wypowiedzi plastycznej we własnej pracy plastycznej.

postawy:

  • wyrabianie postawy poszukującej,

  • rozwijanie wyobraźni w rozwijaniu problemów plastycznych,

  • kształtowanie postawy odbiorcy i twórcy sztuki,

  • rozbudzanie wrażliwości artystycznej.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

kserokopie dzieł renesansowych w formacie A‑4

schemat – mapa myśli na temat rodzajów środków wypowiedzi plastycznej;

zestaw ilustracji ukazujących zestawy obrazów powstałych na podstawie inspiracji innymi dziełami.

w tym zasoby multimedialne:

Materiały plastyczne:

kartki bloku rysunkowego formatu A‑4, farby plakatowe, pędzle, flamastry

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

  1. min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel wyświetla schemat w formie mapy myśli na temat rodzajów środków wypowiedzi plastycznej.

  3. Uczniowie podają cechy charakterystyczne podanych środków, które poznali na wcześniejszych zajęciach lub w poprzednim etapie nauczania.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel pokazuje zestaw ilustracji ukazujących zestawy obrazów powstałych na podstawie inspiracji innymi dziełami. Andy Warhol i portret Wenus; Innocenty X Bacona i Portret Innocentego X Velazqueza; Las Meninas Picassa i Las Meninas Velazqueza; Mona Lisa z wąsami Duchampa i Mona Lisa da Vinci.

  2. Podczas wyświetlania uczniowie wymieniają te z poznanych wcześniej środków wypowiedzi plastycznej, które dany artysta współczesny zastosował przy interpretacji w swoim obrazie.

  3. Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze, polegające na zinterpretowaniu plastycznym dzieła renesansowego w taki sposób, aby zastosować jeden z poznanych środków wypowiedzi plastycznej.

  4. Uczniowie otrzymują kserokopie działa renesansowego i na otrzymanej kartce, wprowadzając swoje sugestie plastyczne tak, aby jednocześnie powstaną praca była współczesną koncepcją interpretacyjną. Uczniowie mogą stosować różne środki, łącząc techniki plastyczne i wykorzystując różne narzędzia pracy.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie wymieniają się wrażeniami, które towarzyszyły im podczas pracy, opowiadają o użytych środkach wypowiedzi plastycznej. Następnie rozkładają wszystkie prace na podłodze tak, aby utworzyły jeden kolaż.

  2. Nauczyciel podsumowuje zadanie wypowiedzią oceniającą.

R19K3hN7u2zdo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 88.50 KB w języku polskim
RRzbHq4zPBzd2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.53 KB w języku polskim