| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (1.2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej). |
| |
| Jakimi środkami wyrazu posługuje się artysta? |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wymienia środki wypowiedzi plastycznej,
zna dzieła, w których artyści współcześni, wypowiedzieli się za pomocą odpowiednich środków, wypowiedzi plastycznej.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wskazać, na czym polegają inspiracje we wskazanych dziełach,
omawia wpływ zastosowanych środków wypowiedzi plastycznej na charakter dzieła,
potrafi zastosować środki wypowiedzi plastycznej we własnej pracy plastycznej.
|
| postawy:
wyrabianie postawy poszukującej,
rozwijanie wyobraźni w rozwijaniu problemów plastycznych,
kształtowanie postawy odbiorcy i twórcy sztuki,
rozbudzanie wrażliwości artystycznej.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
| kserokopie dzieł renesansowych w formacie A‑4 schemat – mapa myśli na temat rodzajów środków wypowiedzi plastycznej; zestaw ilustracji ukazujących zestawy obrazów powstałych na podstawie inspiracji innymi dziełami. |
w tym zasoby multimedialne: | |
| kartki bloku rysunkowego formatu A‑4, farby plakatowe, pędzle, flamastry |
| |
| |
faza wprowadzająca:
min.)
|
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel wyświetla schemat w formie mapy myśli na temat rodzajów środków wypowiedzi plastycznej.
Uczniowie podają cechy charakterystyczne podanych środków, które poznali na wcześniejszych zajęciach lub w poprzednim etapie nauczania.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel pokazuje zestaw ilustracji ukazujących zestawy obrazów powstałych na podstawie inspiracji innymi dziełami. Andy Warhol i portret Wenus; Innocenty X Bacona i Portret Innocentego X Velazqueza; Las Meninas Picassa i Las Meninas Velazqueza; Mona Lisa z wąsami Duchampa i Mona Lisa da Vinci.
Podczas wyświetlania uczniowie wymieniają te z poznanych wcześniej środków wypowiedzi plastycznej, które dany artysta współczesny zastosował przy interpretacji w swoim obrazie.
Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze, polegające na zinterpretowaniu plastycznym dzieła renesansowego w taki sposób, aby zastosować jeden z poznanych środków wypowiedzi plastycznej.
Uczniowie otrzymują kserokopie działa renesansowego i na otrzymanej kartce, wprowadzając swoje sugestie plastyczne tak, aby jednocześnie powstaną praca była współczesną koncepcją interpretacyjną. Uczniowie mogą stosować różne środki, łącząc techniki plastyczne i wykorzystując różne narzędzia pracy.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Uczniowie wymieniają się wrażeniami, które towarzyszyły im podczas pracy, opowiadają o użytych środkach wypowiedzi plastycznej. Następnie rozkładają wszystkie prace na podłodze tak, aby utworzyły jeden kolaż.
Nauczyciel podsumowuje zadanie wypowiedzią oceniającą.
|