Jakimi środkami wyrazu posługuje się artysta?

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(1.2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej).

Temat lekcji:

Jakimi środkami wyrazu posługuje się artysta?

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia środki wypowiedzi plastycznej,

  • zna dzieła, w których artyści współcześni, wypowiedzieli się za pomocą odpowiednich środków, wypowiedzi plastycznej.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać, na czym polegają inspiracje we wskazanych dziełach,

  • omawia wpływ zastosowanych środków wypowiedzi plastycznej na charakter dzieła,

  • potrafi zastosować środki wypowiedzi plastycznej we własnej pracy plastycznej.

postawy:

  • wyrabianie postawy poszukującej,

  • rozwijanie wyobraźni w rozwijaniu problemów plastycznych,

  • kształtowanie postawy odbiorcy i twórcy sztuki,

  • rozbudzanie wrażliwości artystycznej.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

kserokopie dzieł renesansowych w formacie A‑4

schemat – mapa myśli na temat rodzajów środków wypowiedzi plastycznej;

zestaw ilustracji ukazujących zestawy obrazów powstałych na podstawie inspiracji innymi dziełami.

w tym zasoby multimedialne:

Materiały plastyczne:

kartki bloku rysunkowego formatu A‑4, farby plakatowe, pędzle, flamastry

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

  1. min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel wyświetla schemat w formie mapy myśli na temat rodzajów środków wypowiedzi plastycznej.

  3. Uczniowie podają cechy charakterystyczne podanych środków, które poznali na wcześniejszych zajęciach lub w poprzednim etapie nauczania.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel pokazuje zestaw ilustracji ukazujących zestawy obrazów powstałych na podstawie inspiracji innymi dziełami. Andy Warhol i portret Wenus; Innocenty X Bacona i Portret Innocentego X Velazqueza; Las Meninas Picassa i Las Meninas Velazqueza; Mona Lisa z wąsami Duchampa i Mona Lisa da Vinci.

  2. Podczas wyświetlania uczniowie wymieniają te z poznanych wcześniej środków wypowiedzi plastycznej, które dany artysta współczesny zastosował przy interpretacji w swoim obrazie.

  3. Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze, polegające na zinterpretowaniu plastycznym dzieła renesansowego w taki sposób, aby zastosować jeden z poznanych środków wypowiedzi plastycznej.

  4. Uczniowie otrzymują kserokopie działa renesansowego i na otrzymanej kartce, wprowadzając swoje sugestie plastyczne tak, aby jednocześnie powstaną praca była współczesną koncepcją interpretacyjną. Uczniowie mogą stosować różne środki, łącząc techniki plastyczne i wykorzystując różne narzędzia pracy.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie wymieniają się wrażeniami, które towarzyszyły im podczas pracy, opowiadają o użytych środkach wypowiedzi plastycznej. Następnie rozkładają wszystkie prace na podłodze tak, aby utworzyły jeden kolaż.

  2. Nauczyciel podsumowuje zadanie wypowiedzią oceniającą.

R19K3hN7u2zdo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 88.50 KB w języku polskim
RRzbHq4zPBzd2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.53 KB w języku polskim